ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
אדם כי ימות באוהל

סיכום דומע: גדולי התורה שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת

ערב יום הדין תשפ"ה: 'בחדרי חרדים' מסכם בקצרה את פרקי הסתלקותם של גדולי ישראל, אדמו"רים וראשי ישיבות שהלכו מעמנו בשנה החולפת שנת תשפ"ד, בראשם גדולי וצדיקי הדור מרן הגרב"מ אזרחי זצ"ל, האדמו"ר מביאלא זצ"ל, וגדולי האדמו"רים והמשפיעים בארה"ב | סיכום שמחזיר אותנו לאותם ימי אבל וכאב על 40 מגדולי התורה שהיו ואינם

סיכום דומע: גדולי התורה שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת
גדולי ישראל שהסתלקו בשנה שחלפה צילום: שוקי לרר, יעקב כהן ובאדיבות המצלמים

ט"ז תשרי: הגאון רבי בצלאל אדלשטיין זצ"ל

הגאון רבי בצלאל אדלשטיין זצ"ל ראש ישיבת 'אהבת אהרן' בנו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל והבן הקרוב ביותר לאביו שחלה במחלה נדירה בשנים האחרונות הלך לעולמו חודשים ספורים אחרי אביו. הלוויתו התקיימה ביום א' דחול המועד סוכות מישיבתו לבית החיים פוניבז'. במסע הלוויה ספדו גדולי ישראל והשתתפו קהל המונים.

שוקי לררהגאון רבי בצלאל אדלשטיין זצ"לצילום: שוקי לרר

י"א חשוון: הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ"ל

אבל כבד ירד על כל שדרות היהדות החרדית בארץ ובעולם עם הסתלקותו בסערה השמימה של מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק"ל ראש ישיבת 'עטרת ישראל', בעל ה'ברכת מרדכי' זקן ראשי הישיבות בדורנו וזקן חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' שהשיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בגיל 95. ראש הישיבה זצ"ל אושפז במשך ארבעה חודשים בבית החולים ובהיכלי התורה נישאו תפילות לשלומו אך למגינת לב ראש הישיבה זצ"ל הסתלק לבית עולמו.

שוקי לררהגרב"מ אזרחי זצ"לצילום: שוקי לרר

ח' טבת: הגאון רבי קלמן גורביץ זצ"ל

הגאון רבי קלמן גורביץ זצ"ל, נשיא ישיבת "דעת תבונות" בבני ברק וראש הכוללים 'משנת אברהם' במודיעין עילית הלך לעולמו לאחר שחלה במחלה והוא בן 71 בפטירתו. רבי קלמן זצ"ל הקים עולה של תורה והיה טורח ועמל במסירות נפש להגדיל תורה ולהאדירה בהעמדת מוסדות תורה. בחייו שימש כראש ישיבה בכפר סבא וכן בישיבת ראדין בנתניה שם כיהן במשך שנים, כמו כן הקים כוללים במודיעין עילית. לפני שבע שנים הקים את ישיבת 'דעת תבונות' בבני ברק.

באדיבות המצלםהגאון רבי קלמן גורביץ זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ב טבת: המשגיח הגאון הצדיק רבי מתתיהו חיים סלומון זצ"ל

אבל כבד בעולם התורה והישיבות בארץ ובעולם על הסתלקותו בסערה השמימה של המשגיח דלייקווד הגאון הצדיק רבי מתתיהו חיים סלומון זצ"ל בעל ה'מתנת חיים', מזקני המשגיחים בדורנו שהתייסר בשנים האחרונות והשיב את נשמתו ליוצרה בגיל 86. המשגיח נודע כאחד מהמנהיגים הגדולים ביותר בציבור החרדי בארה"ב, דמותו הייתה מקרינה אור על כל החוגים, המשגיח היה משתתף בכל הכינוסים הגדולים שנערכו בראשותו לצד האדמו"רים וראשי הישיבות. המשגיח עמד בראש ויזם את הכינוס הגדול 'כלל ישראל', כנגד סכנות פגעי הטכנולוגיה שהתקיים לפני למעלה מעשור בארה"ב יחד עם האדמו"ר מסקולען זצ"ל

שוקי לררהגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון זצ"לצילום: שוקי לרר

כ"ג שבט: הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ"ל

אבל כבד ירד על עולם התורה והישיבות עם היוודע הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו לשמי רום של הגאון הגדול רבי ברוך ויסבקר זצ"ל, ראש ישיבת 'בית מתתיהו' וחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' שהסתלק לבית עולמו בגיל 83. ראש הישיבה זצ"ל הרביץ תורה ויראה במשך עשרות שנים בישיבות 'קול תורה' בירושלים וכן בישיבתו 'בית מתתיהו' בבני ברק שם העמיד אלפי אלפי תלמידים.

שוקי לררהגר"ב ויסבקר זצ"לצילום: שוקי לרר

כ"ח שבט: הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל

הגאון רבי דוד פריימן זצ"ל משכונת עזרת תורה שכיהן ר"מ בישיבת 'בית שמואל' - משנת עקיבא והוא בן 79 בפטירתו. בבחרותו למד בישיבת פוניבז' בבני ברק ולאחר מכן בישיבת מיר בירושלים שם התקרב לרבו ראש הישיבה מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל בו דבק. ליקט את הספר 'מים חיים' על פרק כל שעה שנכתב מכתבי תלמידים מתוך מו"מ ולימוד בצוותא עם מרן ראש ישיבת מיר זצ"ל.

באדיבות המצלםהגאון רבי דוד פריימן זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ל' שבט: הגאון רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל

העילוי מפוניבז' הגאון המופלא רבי אהרן יהושע צוקר זצ"ל מגדולי תלמידי החכמים שבדור בכלל ובישיבת פוניבז' בפרט, הסתלק לבית עולמו לאחר שנות ייסורים. היה ידען עצום ובור סוד שאינו מאבד טיפה, בקי בכל חדרי תורה ומפרשיה לדורותיהם, מומחה במיוחד בכתבי הגאונים ולשונותם כולל כתבי יד המפוזרים. היה צדיק וקדוש, חסידא ופרישא, טיפוס קפדן ותקיף, היה ניתן לחלוק עליו בסברא למי שזה לחם חוקו, וגם זה אינו בקלות.

באדיבות המצלםהגאון רבי אהרן יהושע צוקר זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ג' אדר א': הגאון רבי דוד יחיאל ורנר זצ"ל

אבל כבד ירד על עולם הרבנות עם הסתלקותו של הגאון רבי דוד יחיאל ורנר זצ"ל רבה של העיר חדרה ואחראי על תחום המשחטות ברבנות הראשית לישראל. הרב הלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 90. בחדרה פעל רבות למען האידשקייט ומסר נפשו להביא למקום את ישיבת 'כנסת יצחק' חדרה - שעד היום מפארת את העיר.

שלומי כהןהגאון רבי דוד יחיאל ורנר זצ"לצילום: שלומי כהן

ג' אדר א': הגאון רבי יעקב ישראל פוזן זצ"ל

הדיין הוותיק הגאון רבי יעקב ישראל פוזן זצ"ל דיין בביה"ד בבני ברק ורב הקהילה בזכרון יעקב. היה בן 90 בהסתלקותו. בעשר שנים האחרונות אושפז מספר פעמים בבית החולים לאחר שעבר אירוע מוחי אך למרות הכל חזר לסדר לימודו. בבוקר ג' אדר א' התמוטט בביתו ברחוב רשב"ם בבני ברק ולמגינת לב לאחר שעבר מספר החייאות השיב את נשמתו ליוצרה. היה מזקני הדיינים בדור, מחוג הגאון רבי חיים שאול גריינמן זצ"ל ותלמידי מרן בעל ה'חזון איש' זצ"ל. הגר"י פוזן זצ"ל נודע כאחד המהדרין והמחמירים והמדקדקין ביותר בהלכה ובמצוות.

באדיבות המצלםהגאון רבי יעקב ישראל פוזן זצ"לצילום: באדיבות המצלם

י"ז אדר א': הגאון רבי אהרן אפללו זצ"ל

הגאון רבי אהרן אפללו זצ"ל, מראשי ישיבת 'בית הלוי' בראש העין התמוטט בפתע פתאום באמצע סדר א' בישיבה. הוא פונה לבית החולים שם נאלצו לקבוע את מותו והוא בן 55. במהלך שנות חייו כיהן כר"מ בישיבות רכסים, באר יצחק טלז סטון, ברית יעקב, רמת אשכול, שם היה לאחד מהמייסדים של הישיבה בעת הקמתם. עם כינונה ויסודה של ישיבת 'בית הלוי' בראש העין שבראשות הגר"א עפג'ין לפני למעלה מעשור החל לכהן כראש הקיבוץ בישיבה שם היה מסור לתלמידים בצורה מיוחדת.

באדיבות המצלםהגאון רבי אהרן אפללו זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ד אדר א': הגאון הצדיק רבי יקותיאל יהודה מייזליש זצ"ל

הגאון הצדיק, שריד לדור דעה, רבי יקותיאל יהודה מייזליש זצ"ל - גאב"ד קהל יראים סיגעט.שהיה בנו של רבי צבי הירש מייזליש זצ"ל שכיהן כגאב"ד וויטצען מחבר ספר 'בנין צבי' ו'מקדשי השם', נכד צדיקים קדושים וקדושי בית, סיגייט, צאנז, באבוב ורבים נוספים. היה מצאצאי המהרש"ל, המהרש"א, הט"ז, הש"ך, מגלה עמוקות ועוד.

שלומי טריכטרגאב"ד סיגעט זצ"לצילום: שלומי טריכטר

כ"ז אדר א': הגאון רבי עמרם אלחדד זצ"ל

הגאון רבי עמרם אלחדד זצ"ל אב"ד מקודש בירושלים, אב"ד בית הדין בחיפה ורב קהילה ברכסים והוא בן 81 בפטירתו. הרב זצ"ל נפטר במלאת השבעה לפטירת אמו הרבנית שמחה אלחדד ע"ה שנפטרה מספר ימים קודם לכן לאחר שזכתה לאריכות ימים מופלגת. בחייו כיהן כאב"ד מקודש בירושלים, כאב"ד בבית הדין בחיפה ורב קהילה ברכסים, במשך השנים אף כיהן כרב קהילה בלוס אנג'לס. היה יחיד בדורו בשמות גיטין בהיותו מומחה, רבים נהנו ממנו עצה ותושיה.

באדיבות המצלםהגאון רבי עמרם אלחדד זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ח אדר א': הגאון רבי שלמה אדלשטיין זצ"ל

הגאון רבי שלמה אדלשטיין זצ"ל ראש ישיבה ומרביץ תורה שכיהן כראש ישיבת 'אהבת אהרן' בבני ברק ומגיד שיעור בישיבות, אחיהם של מרנן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין והגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל הלך לעולמו בגיל 79. רבי שלמה זצ"ל הסתלק לבית עולמו בתוך השנה לאחיו מרן הגרי"ג זצ"ל.

שוקי לררהגאון רבי שלמה אדלשטיין זצ"לצילום: שוקי לרר

ב' אדר ב':  הגאון רבי שלום רפאל כהן זצ"ל

הגאון רבי שלום רפאל כהן זצ"ל, ר"מ בישיבת 'פורת יוסף' שסבל עשרות שנים מיסורים קשים השיב את נשמתו לבוראה. היה מתלמידיו של מרן הגאון חכם עזרא עטיה זצ"ל בישיבת 'פורת יוסף' וחכמי הישיבה, כבר בצעירותו מונה לשמש כמגיד שיעור בישיבה ומאז ועד השנים האחרונות מסר שיעורים והעמיד תלמידים רבים בינהם את המקובל רבי בניהו שמואלי ועוד.

באדיבות המצלםהגאון רבי שלום רפאל כהן זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ו' אדר ב': הגאון רבי שמחה בונים ורנר זצ"ל

הגאון רבי שמחה בונים ורנר זצ"ל ראש ישיבת 'אור תורה' בטבריה ומחשובי רבני חסידות סלונים הלך לעולמו בשבת קודש פרשת פקודי בגיל 83. חיבר ספרים רבים ובינהם את הספר 'משנת שמחה' שימש כבעל תפילה מצעירותו בימים נוראים בחצר חסידות סלונים לאור בקשתו של הרבי בעל ה'נתיבות שלום' זצ"ל. 

באדיבות המצלםהגאון רבי שמחה בונים ורנר זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ב אדר ב' הגאון רבי אליהו ציון סופר זצ"ל

ראש ישיבת רכסים הגאון רבי אליהו ציון סופר זצ"ל מגדולי ראשי הישיבות הספרדיות בדורנו ובעל ה'באר ציון' השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 71 לאחר שהתמוטט בעת ביקורו בארה"ב. במהלך חייו חיבר למעלה ממאה ספרים בנגלה ובנסתר. הרב סופר התייחד בשילוב נדיר המתבטא בגדלותו בנסתר וכוחו גדול גם כן בפסק, ספרו העיקרי על הש"ס נקרא 'באר ציון' כאשר לצד זה חיבר גם כן את סדרת הספרים 'שיעורי ציון' על סדר המסכתות, כמו כן חיבר את סדרת הספרים 'ציון אליהו' על ספרא דצניעותא ועוד ספרים רבים.

יעקב כהןהגאון רבי אליהו ציון סופרצילום: יעקב כהן

כ"ו אדר ב': הגאון רבי נפתלי צבי יהודה שפירא זצ"ל

הגאון רבי נפתלי צבי יהודה שפירא זצ"ל, ראש ישיבת 'שערי שמועות' בבית חלקיה, ובנו חביבו של מרן הגרמ"ש שפירא זצ"ל ראש ישיבת באר יעקב הסתלק לבית עולמו בשבת קודש פרשת שמיני לאחר שחלה וסבל ייסורים והוא בן 69 בפטירתו.

באדיבות המצלםהגאון רבי נפתלי צבי יהודה שפירא זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ו ניסן: הגאון רבי יחיאל יצחק פאר זצ"ל

אבל ירד על עולם התורה בארה"ב עם הסתלקותו של הגאון רבי יחיאל יצחק פאר זצ"ל ראש ישיבת ישיבת דרך איתן פאר ראקווי ניו יורק. במהלך שנותיו כראש הישיבה החדיר את שמחת התורה לאלפי תלמידיו והדריך אותם להיות עובדי השם אמיתיים. הוא שימש לא רק כראש הישיבה שלהם, אלא גם כאבא לתלמידים. ארונו הובא לארץ הקודש והוא נטמן בירושלים.

ארכיוןהגאון רבי יחיאל יצחק פאר זצ"לצילום: ארכיון

ב' אייר: האדמו"ר מביאלא זצ"ל

בערב שבת קודש פרשת קדושים ירד אבל כבד ירד על עולם התורה והחסידות עם הסתלקותו לשמי רום של כבוד קדושת האדמו"ר הגאון הצדיק רבי בצלאל שמחה מנחם בן ציון רבינוביץ, האדמו"ר מביאלא זצוק"ל, בעל ה'מבשר טוב' וזקן חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שהשיב את נשמתו ליוצרה בגיל 89. הרבי הנהיג את חצר הקודש ביאלא ביד רמה כשהוא מפתח את החסידות לכל חלקי הארץ עם בתי מדרש בירושלים, בני ברק, מודיעין עילית, בית שמש, אשדוד, קרית גת, צפת, ומעלה עמוס.

שוקי לררהרבי מביאלא זצ"לצילום: שוקי לרר

ה' אייר: הגאון רבי מאיר בנימין יוז'וק זצ"ל

אחד ממנחילי התורה שספריו הוכרו בעולם הישיבות כ"ספר הבהיר" על המסכתות הנלמדות היה הגאון רבי מאיר בנימין יוז'וק זצ"ל בעל מחבר ספרי "אמרי בנימין" על מסכתות הש"ס מראשי ישיבה לצעירים גבעת רוקח בבני ברק שהסתלק לבית עולמו בגיל 80.

באדיבות המשפחההגאון רבי מאיר בנימין יוז'וק זצ"לצילום: באדיבות המשפחה

י"ב אייר: הגאון רבי משה יחזקאל גוטהולד זצ"ל

הגאון רבי משה יחזקאל גוטהולד זצ"ל, ר"מ בישיבת 'קול תורה' לצעירים בשכונת בית וגן בירושלים הלך לעולמו והוא בן 80 בפטירתו. הרביץ תורה ויראה בישיבת 'קול תורה' לצעירים במשך עשרות שנים, שם זכה להעמיד אלפי תלמידים בקרן אורה, חיפוש האמת שהיה נטוע בו השפיע השפעה רבה על תלמידיו ולימדם לחתור להבנה הנכונה בדברי ה' יתברך.

באדיבות המצלםהגאון רבי משה יחזקאל גוטהולד זצ"לצילום: באדיבות המצלם

י"ט אייר: הגאון רבי מרדכי ברוידא זצ"ל

הגאון רבי מרדכי ברוידא זצ"ל ראש ישיבת 'בית אליהו' באלעד שהלך לעולמו לאחר שנפצע בתאונת דרכים והוא בן 83 בפטירתו. הקים את ישיבת 'בית אליהו' בקרית ישמח משה בגני תקווה ומאוחר יותר שם הרביץ תורה ויראה.

באדיבות המצלםהגאון רבי מרדכי ברוידא זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ג' סיון: הגאון הצדיק רבי אברהם פולק זצ"ל

זקן המשגיחים בדורנו הגאון הצדיק רבי אברהם פולק זצ"ל, משגיח ישיבת כנסת ישראל סלבודקה קרוב ל-70 שנה, שהעמיד אלפי תלמידים בתורה ויראה, הסתלק לבית עולמו בגיל 95. המשגיח הרביץ תורה ויראה במשך עשרות שנים בהיכלה של ישיבת סלבודקה המעטירה והעמיד אלפי תלמידים.

שוקי לררהמשגיח רבי אברהם פולק זצ"לצילום: שוקי לרר

ט"ו סיון: הגאון רבי אברהם נח גרבוז זצ"ל

הגאון רבי אברהם נח גרבוז זצ"ל, בעל ה'מנחת אברהם', ראש כולל הר אפרים ומגדולי התלמידי חכמים בדורנו הסתלק לבית עולמו בגיל 91. חיבר את סדרת הספרים "מנחת אברהם" על מסכתות מסדר קדשים וכן על מסכת יומא שענייניה שייכים לסדר קדשים. ספר נוסף בסדרה זו כולל ביאורים וחידושים על תורת כהנים וחמישה חומשי תורה.

שוקי לררהגאון רבי אברהם נח גרבוז זצ"לצילום: שוקי לרר

ט"ו סיון: הגאון הצדיק רבי יעקב זאב וינטרניץ זצ"ל

הגאון הצדיק רבי יעקב זאב וינטרניץ זצ"ל, ר"מ בישיבת קמניץ בירושלים ותלמיד בריסק הלך לעולמו לאחר שחלה במחלה הקשה והוא בן 56 בפטירתו. בחורף תשע"ט התגלתה המחלה הקשה בגופו ומאז הידרדר מצבו ועקב כך נאלץ לנדוד כדי לעבור טיפולים בלוס אנג'לס, שם המשיך לשקוד על תלמודו עד שהשיב את נשמתו ליוצרה.  

באדיבות המצלםהגאון רבי יעקב זאב וינטרניץ זצ"לצילום: באדיבות המצלם

י"ז סיון: הגאון הצדיק רבי משה וולפסון זצ"ל

הגאון הצדיק רבי משה וולפסון זצ"ל זקן המשגיחים בארה"ב ורב קהילת 'אמונת ישראל' ומשגיח ישיבת 'תורה ודעת' הסתלק לבית עולמו במוצאי שבת קודש פרשת בהעלותך בגיל 99. בארה"ב היה לאחד מגדולי וצדיקי הדור שרבים שיחרו לפתחו לקבלת עצה וברכה.

שוקי לררהגאון הצדיק רבי משה וולפסון זצ"לצילום: שוקי לרר

כ"ב סיון: הגאון רבי רפאל יצחק רייכמן זצ"ל

הגאון רבי רפאל יצחק רייכמן זצ"ל משרידי תלמידי הרב מבריסק ומגדולי תלמידי החכמים בירושלים ששימש כראש ישיבת מאה שערים הלך לעולמו בגיל 91. דאגה מיוחדת היה לו לכאבם של בנות ישראל הכשרות שמכל מיני סיבות לא התקבלו לסמינרים והיה מקדיש שעות מרובות וכחות עצומים לשבצם ולשכנע מנהלי סמינרים לשבץ בנות אלו.

באדיבות המצלםהגאון רבי רפאל רייכמן זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ג סיון: המקובל רבי שלום שמואלי זצ"ל

זקן המקובלים בדורנו הגאון הצדיק רבי שלום אהרן שמואלי זצ"ל ואביו של הגאון רבי בניהו ישכר שמואלי ראש ישיבת המקובלים 'נהר שלום' והוא בן 106 לאחר שזכה לאריכות ימים ושנים בלעה"ר. הרב שמואלי זצ"ל היה תלמידו של המקובל רבי מרדכי שרעבי זצ"ל ממנו ינק ולמד את תורת הקבלה. רבי שלום היה מקריא לפניו את דברי הזוהר ופרי עץ חיים בשיעורים שהיה מוסר ביום השבת, כאשר רבי מרדכי שרעבי היה מלמדם בעל פה.

יעקב כהןזקן המקובלים רבי שלום שמואלי זצ"לצילום: יעקב כהן

כ"ג סיון: הגאון רבי שלום סטפנסקי זצ"ל

בשבת קדש פרשת שלח הסתלק לבית עולמו הגאון רבי שלום סטפנסקי זצ"ל, בעל מחבר ספרי 'משמיע שלום', מדמויות ההוד של בני ברק התורנית, והוא בן 79 בפטירתו. כשמו כן הוא, היה אוהב שלום ורודף שלום. בחכמתו המרובה השכיל להשיא עצה ותושיה וליישב את ההדורים בתוך משפחות, קהילות, ומתפללי בתי כנסת. שבר על שבר במשפחה מספר חודשים לאחר פטירתו נפטרה רעייתו ע"ה. 

באדיבות המצלםהגאון רבי שלום סטפנסקי זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ג סיון: האדמו"ר מקאסוב זצ"ל

האדמו"ר הגאון הצדיק רבי שרגא פייבוש הגר מקאסוב זצוק"ל מגיד מישרים, פה מפיק מרגליות, דולה ומשקה ממעיינות מאורי החסידות ומגדולי האדמו"רים בארה"ב בעל ה'עבדא דמלכא', שהלך לעולמו לאחר שחלה במחלה קשה והוא בן 66 בפטירתו. האדמו"ר נודע כאיש חינוך רב פעלים, כשהורים רבים היו מבקשים את עצותיו המחכימות בשדה החינוך. שיחותיו הנלהבות נודעו לשם דבר בתוך אמוני עם סגולה, ובכל עת היו רבים נוהרים להאזין למשאיו המאלפים בהם הדריך את השומעים מכל החוגים והעדות בנפתולי החיים, לדעת אשר הדרך אשר ילכו בה.

באדיבות המצלםהרבי מקאסוב זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ"ד סיון: האדמו"ר מזידיטשויב שיקגו זצ"ל

האדמו"ר הרה"צ רבי יהושע העשיל אייכנשטיין זצ"ל מזידיטשוב שיקגו, שחלה ונחלש בשנים האחרונות הלך לעולמו והוא בן 81 בפטירתו. בשיקגו הנהיג הרבי זצ"ל את בית מדרשו והיה למורה דרך רוחני לתושבי המקום. רבים שחרו לפתחו. הרבי נודע כמתמיד עצום ששקד על התורה כל העת. היה עוזר רבות למשולחים שהיו מגיעים לשיקגו.

ארכיון האדמו"ר מזידיטשוב שיקגו זצ"לצילום: ארכיון

ל' סיון: הגאון רבי שמעיה גרינבוים זצ"ל

הגאון החסיד רבי שמעיה גרינבוים זצ"ל בעל מחבר הספרים 'סיעתא דשמיא' ומחשובי רבני סאטמר שהלך לעולמו לאחר מחלה קשה והוא בן 77 בפטירתו. כל חייו שקד על התורה ונודע כתלמיד חכם עצום ומתמיד ענק, ר' שמעיה חיבר את הפירוש הנודע 'סיעתא דשמיא' על המשניות, מסכתות הש"ס וחומש רש"י ספרים שהתקבלו בכל העולם היהודי. ר' שמעיה הכניס טעם בלימוד משניות ורבים מספרים כי בזכותו קיבלו פירוש חי למילות המשניות בזכות החיבור שחיבר עליו עמל ביגיעה קשה ועצומה.

באדיבות המצלם הגאון החסיד רבי שמעיה גרינבוים זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ג' תמוז: הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל

הגאון רבי יהודה דרעי זצ"ל, רבה הראשי של באר שבע במשך כשלושים שנה וחבר מועצת הרבנות הראשית, הסתלק לבית עולמו לאחר מחלה קשה והוא בן 67. הגר"י דרעי זצ"ל חיבר עשרות ספרים בהלכה ובאגדה 'אמרי יהודה', שו"ת 'משנת עזר', 'חגים וזמנים', 'וזאת ליהודה', ו'נתיבי הוראה' על הלכות איסור והיתר. הספרים זכו להסכמותיהם של מנהיגי היהדות החרדית מרן הגראמ"מ שך זצ"ל ושל מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ובהם שיעורים ופסקים על ארבעת חלקי השולחן ערוך.

שוקי לרר הגאון רבי יהודה דרעי זצ"לצילום: שוקי לרר

י"א תמוז הגאון רבי אברהם צבי שמואלביץ זצ"ל

 הגאון רבי אברהם צבי שמואלביץ זצ"ל מרבני ישיבת מיר בירושלים הלך לעולמו והוא בן 77 בפטירתו. מלבד גאונותו בתורה הצטיין במידותיו התרומיות, היה מתנהג בפשטות מיוחדת והיה חביב על כל מי שפגשו. גדל על ברכי אביו מרן רבי חיים זצ"ל שאהבו וחיבבו בצורה מיוחדת והיה משתעשע עמו בלימוד. ר' אברהם היה מלבד גדלותו התורנית והרבצת תורה, איש מיוחד מאוד בפיקחותו, בעל עצה ותבונה עמוקה, אוהב וידיד אמת, מאיר פנים, מפרגן ומכבד, נסיך אמיתי לבית מיר.

באדיבות המצלםהגאון רבי אברהם צבי שמואלביץ זצ"לצילום: באדיבות המצלם

כ' אב: האדמו"ר מפוריסוב זצ"ל

בשבת קודש פרשת עקב התעטף עולם החסידות באבל כבד עם הסתלקותו של האדמו"ר מפוריסוב זצ"ל שהלך לעולמו לאחר שחלה. מצעירותו היה ידוע הרבי כמצוין בשלושת עמודי עולם, גולת הכותרת אצלו היו שיעוריו בספר הקדוש 'פרי הארץ' של האדמו"ר רבי מנחם מנדל מויטבסק זיע"א בו היה דבוק ולא היה שיחה של הזכיר מאמרותיו. הרבי הנחיל והשריש אמונה טהורה בשיעוריו במשך למעלה מיובל שנים.

דוד ארזניהרבי מפוריסוב זצ"לצילום: דוד ארזני

ב' אלול: הגאון רבי אברהם אוזבנד זצ"ל

אבל והלם בעולם התורה בארה"ב עם הסתלקותו בפתע פתאום של הגאון רבי אברהם אוזבנד זצ"ל ראש ישיבת טלז בריברדייל ניו יורק, שהתמוטט בישיבה עם תחילת זמן אלול והוא בן 76. היה מורה דרך לאלפים והמונים שיחרו לפתחו.

באדיבות המצלםהגאון רבי אברהם אוזבנד זצ"לצילום: באדיבות המצלם

ד' אלול: האדמו"ר מסקולען זצ"ל

אבל כבד ירד על עולם התורה והחסידות עם הסתלקותו של כבוד קדושת האדמו"ר מסקולען, הגאון הצדיק רבי ישעיה יעקב פורטוגל זצוק"ל והוא בן 68 בפטירתו. הרבי מסקולען זצ"ל המשיך דרך אבותיו לבית סקולען והנהיג את בית מדרשו בבורו פארק, אלפי מעריצים שיחרו לפתחו לבקשת עצה וברכה.

אברומי ברגר - די וואךהאדמו"ר מסקולען זצ"לצילום: אברומי ברגר - די וואך

ה' אלול: הצדיק רבי אליהו אבוחצירא זצ"ל

האדמו"ר הרב הצדיק רבי אליהו אבוחצירא זצ"ל שכונה ה'בבאיאהו' זקן רבני משפחת אבוחצירא שכיהן מלפנים כרבה הראשי של נצרת עילית ורב ק"ק "משכנות שמואל" באשדוד הלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 92

המועצה הדתית אשדודהאדמו"ר הרב הצדיק רבי אליהו אבוחצירא זצ"לצילום: המועצה הדתית אשדוד
.

י"ג אלול: הגאון רבי שמואל רבר זצ"ל

הגאון רבי שמואל רבר זצ"ל ראש ישיבת 'אוצר התורה' בשכונת רמות בירושלים הסתלק לבית עולמו לאחר שנות ייסורים ממחלה קשה בגיל 74. ראש הישיבה היה ידוע בגישתו הייחודית לתלמידיו ורבים מראשי הישיבות-קטנות היו משחרים לפתחו להיוועץ עמו בענייני העמדת תלמידים. היה כמו אבא לתלמידיו, האהיב עליהם את התורה והיה אחד המיוחד בהרבצת תורה ובהנחלת דרכי הלימוד בעיון לצעירים.

דוד זרהגאון רבי שמואל רבר זצ"לצילום: דוד זר

י"ד אלול: הגאון החסיד רבי יהושע צבי וינברג זצ"ל

עם סיומה של השנה הסתלק לבית עולמו הגאון החסיד רבי יהושע צבי וינברג זצ"ל ראש הכוללים דחסידי סלונים, ומראשי ישיבת 'בית אברהם' סלונים שהסתלק בית עולמו בגיל 78 לאחר שחלה ונחלש בשנים האחרונות.

משה גולדשטייןהגאון הצדיק רבי יהושע צבי וינברג זצ"לצילום: משה גולדשטיין

גדולי ישראל ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}