ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
סקר חדש

47% תומכים בכניסה הקרקעית לדרום לבנון - ומה לגבי פיטורי גלנט?

90% מהיהודים אומרים שהיה נכון לפתוח במתקפת עומק נגד חיזבאללה בזמן שהמלחמה בעזה טרם הסתיימה וסוגיית החטופים לא נפתרה. 47% מהיהודים תומכים בכניסה קרקעית ללבנון. 60% מהציבור היהודי חושבים שפיטורי גלנט ייפגעו ביכולות הצבאיות של ישראל

47% תומכים בכניסה הקרקעית לדרום לבנון - ומה לגבי פיטורי גלנט?
כוחות צה"ל בצפון צילום: דובר צה"ל

מסקר בזק של המכון הישראלי לדמוקרטיה על מבצע "חיצי הצפון", עולה כי בקרב היהודים יש קונצנזוס (90%) שהיה נכון לפתוח במתקפת העומק נגד חיזבאללה. לעומת זאת בקרב הערבים השיעור הגבוה יותר, קצת פחות ממחצית - סבורים שהמהלך לא היה נכון (47%).

פילוח של מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מעלה רוב בגדלים שונים הסבורים כי המהלך היה נכון: שמאל 67%, מרכז 87%, ימין 95%. 

חלק מהמרואיינים ענו על שאלון לפני היוודע דבר ההתנקשות במנהיג חיזבאללה נסראללה וחלקם ענו לאחר מכן. 

פילוח מדגם היהודים לפי מועד מילוי הסקר מראה כי בקרב היהודים הייתה עליה קלה בלבד (2%) של הסבורים שהמהלך היה נכון ובקרב הערבים עלייה מעט יותר גדולה (5%), אם כי כאמור אצל היהודים מדובר ברוב שסברו לפני ואחרי ההתנקשות שהמהלך נכון ואצל הערבים – במיעוט.

מה לדעתך ישראל צריכה לעשות כיום בחזית הצפונית?  

בקרב היהודים ההעדפה הברורה היא להחרפת מתקפת העומק (52%, לפני היוודע ההתנקשות השיעור היה 55%). פילוח של מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מעלה כי ההעדפה בשמאל היא לחתירה להסדר מדיני (49%), במרכז להמשך התקפות העומק כפי שהן (35.5%) או החרפתן (33%), ובימין – החרפת מתקפת העומק (65%).

האם אתה תומך או לא תומך בכניסה קרקעית של כוחות צה"ל לדרום לבנון במקרה שמתקפת העומק האווירית לא תביא להפסקת הירי של חיזבאללה?  

בקרב היהודים השיעור הגבוה יותר תומך בכניסה קרקעית (בעד 47% נגד 41%) כשבקרב הערבים הרוב מתנגד (59.5%).

פילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מראה כי בשמאל ובמרכז ההעדפה הברורה היא שלא להיכנס קרקעית (65.5%, 58%). בימין לעומת זאת ההעדפה הפוכה: הרוב (58%) הם בעד כניסה קרקעית.

להערכתך, האם הנחתת מכה קשה על חיזבאללה תגרום לארגון לחזור בו מהצהרתו שהוא ימשיך בירי על ישראל עד סיום המלחמה בעזה?  

רוב בכלל המדגם סבורים שהנחתת מכה קשה על חיזבאללה תגרום לארגון לחזור בו מהצהרתו. שיעור זה נשאר יציב גם לאחר חיסולו של מנהיג חיזבאללה נסראללה (לפני 52%, אחרי 53.5%).

בקרב היהודים הרוב סבורים שהנחתת מכה חזקה תגרום לארגון לחזור בו מהצהרתו ואילו במדגם הערבים השיעור הגבוה ביותר גורסים שהארגון לא יחזור בו.

פילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מצביע על פערים משמעותיים: הימין יותר מהשמאל והמרכז סבורים שמכה קשה תגרום לחיזבאללה לחזור בו: שמאל - כן - 40%  לא - 46.5%, המרכז - כן - 46% , לא -38% לא, והימין - כן - 67% , לא - 24.5%. 

האם צה"ל/ העורף הישראלי יוכל או לא יוכל לעמוד במלחמה ממושכת בשתי חזיתות או יותר?  

בעוד רוב בקרב המרואיינים היהודים סבורים שצה"ל והעורף (צה"ל מעט יותר מהעורף) יוכלו לעמוד במלחמה ממושכת בשתי חזיתות או יותר (87%, 79%) הרי שבקרב המרואיינים הערבים רק מיעוט מעריכים כך (27% בשני המקרים).

פילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים מראה רוב בשלושתם הסבורים שצה"ל וכן העורף הישראלי יוכלו לעמוד בלחימה בשתי חזיתות  או יותר (צה"ל – שמאל 77%, מרכז 83%, ימין 90%; החברה הישראלית – שמאל 64%, מרכז 73%, ימין 85%).

נוכח ההסלמה בחזית הצפונית, באיזו מידה אתה חושש או לא חושש לחיים ולבריאות שלך או של יקיריך?  

בקרב היהודים השיעור הגבוה ביותר השיבו שהם די חוששים לשלומם ושלום יקיריהם בעוד שבקרב הערבים השיעור הגבוה ביותר השיבו שהם מאוד חוששים מכך.

פילוח לפי מועד המענה מראה אצל היהודים זינוק בשיעור החוששים לשלומם ושלום יקיריהם לאחר חיסול מנהיג חיזבאללה נסראללה (מ-53% ל-67%). בקרב הערבים אין שינוי של ממש, מן הסתם שכן שיעור החוששים שם היה מלכתחילה גבוה מאוד.

בשאלה זו נמצאו הבדלים גדולים בין נשים לגברים: בקרב הגברים היהודים פחות ממחצית מעידים על עצמם שהם חוששים או חוששים מאוד לשלומם ושלום יקיריהם נוכח ההסלמה בצפון (45%) לעומת רוב בקרב הנשים (67%). בקרב הערבים יש רוב לחוששים הן בקרב הגברים הם בקרב הנשים, אבל בקרב הגברים רוב זה קטן במעט (77% לעומת 88%).

באיזו מידה פיטורים של שר הביטחון יואב גלנט יפגעו או לא יפגעו ביכולת הצבאית של ישראל להתמודד עם ריבוי האתגרים הביטחוניים?  

רוב במדגם היהודים (54%) סבורים כי פיטורי השר גלנט יפגעו ביכולת הצבאית של ישראל. שיעור הלא יודעים בשאלה זו גבוה מהמקובל (14%). ממצא מעניין הוא כי לאחר היוודע דבר ההתנקשות שיעור הסבורים כי הדבר ייפגע ביכולת הצבאית של ישראל עלה בשיעור ניכר (מ-53% ל-59.5%).

בקרב המרואיינים הערבים שיעור ה"לא יודעים" היה 40% והשאר היו חצויים ולפיכך לא נציג את התפלגות התשובות של מדגם זה. 

פילוח לפי מחנות פוליטיים (יהודים) העלה הבדלים ברורים: בשמאל ובמרכז רוב  סבורים שפיטורים של גלנט יפגעו ביכולת הצבאית של ישראל (81%, ו-80%) ואילו בימין רק מיעוט סבורים כך (39%) כאשר השיעור הגבוה יותר (44%) סבורים שפיטורין אלה לא יפגעו ביכולת הצבאית של ישראל.

איזו משתי האפשרויות הבאות תבטיח יותר טוב את ביטחון היישובים בצפון בעתיד ותאפשר את החזרת כל התושבים המפונים לבתיהם:  מיטוט היכולות הצבאיות של חיזבאללה ודחיקתו צפונה מהליטאני; הסכם מדיני בתיווך בינלאומי שירחיק את חיזבאללה מהגבול.

רוב המרואיינים היהודים סבורים כי מיטוט חיזבאללה ודחיקתו צפונה תאפשר את החזרת התושבים לצפון טוב יותר. לעומת זאת רוב המרואיינים הערבים סבורים כי הסדר מדיני יבטיח זאת טוב יותר.

ההבדלים בשאלה זו לפי מחנות פוליטיים (יהודים) הם גדולים מאוד: בשמאל הרוב סבורים כי הסכם מדיני ישרת טוב יותר את המטרה של החזרת התושבים בצפון לבתיהם (50.5%, לעומת 34.5% שסבורים שמיטוט חיזבאללה יהיה טוב יותר מבחינה זו). לעומת זאת במרכז הרוב סבורים כי מיטוט חיזבאללה יועיל יותר (53% לעומת 35.5% שמעריכים כי הסדר מדיני עדיף מבחינה זו) ואילו בימין רוב עצום (86%) סבורים כי מיטוט חיזבאללה ודחיקתו צפונה יסייע יותר להשבת תושבי הצפון לבתיהם.

סקר "חיצי צפון" נערך על-ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך באינטרנט בין התאריכים 26-29/09/2024 רואיינו 600 איש ואשה בשפה העברית ו-150 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.58% ± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון iPanel.

סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}