כ"ח אלול התשפ"ד
01.10.2024
שיקולים כבדי משקל

ימים דרמטיים: מתקפת מנע על מתקני הגרעין באיראן - על השולחן

דילמה ישראלית לא פשוטה האם לצאת למתקפת מנע על מתקני הגרעין באיראן בזמן שחמאס לא מאיים בשיגור אלפי טילים והיכולת של חיזבאללה נפגעה קשות. שיקולים כבדי משקל עומדים הן בעד פעולה בעת הזו והן כאלה המדגישים את הסיכונים שבה

ימים דרמטיים: מתקפת מנע על מתקני הגרעין באיראן - על השולחן
מטוסי קרב. אילוסטרציה צילום: unsplash

הכרעות דרמטיות עומדות להתקבל בתקופה הקרובה בידי ישראל ואיראן. המנהיג העליון עלי חמינאי יצטרך לקבוע כיצד, אם בכלל, תגיב איראן על המאורעות בלבנון, חיסול נסראללה ובעצם גם ההתנקשות באיסמעיל הנייה. 

נדב איל מפרסם באתר Ynet כי על שולחנו מספר אפשרויות, התקפה מסיבית על ישראל, אירוע ממוקד וכואב עד כמה שניתן, או סבלנות אסטרטגית. כזו שתנסה לבנות מחדש את האפשרות להכות בישראל, עם חיזבאללה שישוקם.

ההכרעה השנייה היא של ישראל. יותר מכל נקודה אחרת בזמן בעשור באחרון, מתקפת מנע על מתקני הגרעין של איראן נמצאת על שולחן מקבלי ההחלטות. שני המנופים הגדולים שבנתה טהראן כדי להרתיע את ישראל, חיזבאללה וחמאס, הוכו קשות. יכולתה להגיב למתקפה ישראלית היא מוגבלת כעת, אבל זה יכול להשתנות לרעה. 

עוד כותב איל, התזמון הפוליטי, שבו הבית הלבן יתקשה להטיל וטו, הוא שיקול נוסף. ההלם האזורי מהיפוך המגמה, שעשוי להיות היסטורי - רק מוסיף לאלה הטוענים שהזדמנות הזהב הגיעה.

האם ישראל יכולה להשמיד את הצנטריפוגות כולן, או את ניסיונות קבוצת הנשק (הקטנה, המוגבלת) של האיראנים? התשובה היא לא. "הבה נניח שחיל האוויר יכול, בהתרעה אפס, להשמיד 40 אחוז. האם זה מספיק? בעולם הרגיל, של 6 באוקטובר, התשובה היא לא" כותב איל. "במציאות שלנו, רבים יטענו, ואני מנחש שהדברים נטענים במטכ"ל, אין צורך לא צריך להשמיד כל יכולת. מספיק שמחיר חבית נפט יזנק ל-200 דולר לחבית, כדי שהעולם יבין. יבין מה? שזו כבר לא בעיה שלנו".

לסיום כותב איל: הוויכוח בישראל יכול להיות מוכרע באמצעות הכרעה איראנית. אם טהראן תעשה טעות ותתקוף את ישראל, היא פותחת פתח למחנה התקיפה להגשים את יעדיו. מי יודע, אולי בסיוע אמריקאי - לפני או אחרי הבחירות. אנחנו מצויים ברגע דרמטי שדורש יד יציבה מאוד על ההגה.

איראן מלחמת חרבות ברזל תקיפה ישראלית מתקני הגרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}