כ"ח אלול התשפ"ד
01.10.2024
רשמית

צה"ל נכנס ללבנון; ארה"ב מביעה תמיכה בפעולה מוגבלת

צה"ל הודיע רשמית כי החל בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון | תקיפות אוויריות בביירות | שיגורים לאזור מירון וצפת | יורט כטב"מ בשמי הים התיכון | במקביל, דיווחים על תקיפה בסוריה

צה"ל נכנס ללבנון; ארה"ב מביעה תמיכה בפעולה מוגבלת
כוחות צה"ל בגבול לבנון צילום: Ayal Margolin/Flash90

הלילה בשעה 1:52, מספר שעות לאחר הדיווחים והשמועות שנפוצו על כך, עדכן דובר צה"ל באופן רשמי כי בהתאם להחלטת הדרג המדיני, צה״ל החל לפני מספר שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון נגד יעדי ותשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה, במספר כפרים סמוכים לגבול, מהם נשקף איום מיידי וממשי ליישובים ישראלים בגבול הצפון. שר ההגנה האמריקאי בשיחה עם גלנט: "מסכים שצריך לפרק את תשתית חיזבאללה בגבול".

דובר צה"ל הדגיש כי צה״ל פועל על פי תוכנית סדורה שתוכננה במטה הכללי ובפיקוד הצפון, ואליה הכוחות התאמנו ונערכו בחודשים האחרונים.

הכוחות הקרקעיים מלווים במאמץ תקיפות של חיל האוויר וכוחות תותחנים, שתוקפים מטרות צבאיות באיזור במאמץ מתואם עם לוחמי כוחות היבשה.

שלבי המערכה אושרו ומתבצעים בהתאם להחלטת הדרג המדיני. מבצע ״חיצי הצפון״ נמשך על פי הערכת המצב במקביל ללחימה בעזה ובזירות נוספות.

"צה״ל ממשיך להילחם ולפעול להשגת מטרות המלחמה, ועושה כל מה שנדרש על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל ולהשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון", מסר דובר צה"ל.

במקביל, דובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי, קרא לדיירי שלושה בניינים בביירות להתפנות למרחק של לא פחות מ-500 מטר: "אתם נמצאים ליד המתקנים והתשתיות של חיזבאללה - צה"ל יפעל נגדם".

דובר צה"להאזהרהצילום: דובר צה"ל

בהמשך החלו הדיווחים על תקיפות ברובע הדאחייה בביירות, במקביל לפעולה הקרקעית המתבצעת במרחק רק מהבירה, סמוך לגבול. בערוץ אל-חדת' דווח כי בתקיפה נהרס "פרויקט האמיר" שכולל שמונה בניינים בדאחייה. העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח שחיל האוויר תקף בדאחייה שבביירות שמונה פעמים במהלך השעות האחרונות.

תקיפה בדאחייה צילום: צילום ערבי

בנוסף, הערבים דיווחו על ניסיון חיסול גם במחנה הפליטים הפלשתיני עין אל-חילווה באזור צידון: על פי הדיווחים היעד היה מוניר אל-מקדח, בכיר גדודי חללי אל-אקצא בלבנון, שטרם ברור אם הוא אכן חוסל.

קצת לפני השעה 01:00 בלילה, הופעלו אזעקות במשגב עם שבאצבע הגליל בעקבות כ-10 שיגורים שנפלו בשטח פתוח, לא היו נפגעים מהמטח. שעות קודם לכן - הוכרז המקום כשטח צבאי סגור. כשעה לאחר מכן הופעלו אזעקות גם במירון, בזרעית, בשתולה ובנטועה שבגבול הצפון, גם השיגורים שבוצעו לעברו היישובים הללו נפלו בשטחים פתוחים וחלקם יורטו. מעט אחרי 6 בבוקר נשמעו אזעקות גם בצפת ובגליל העליון.

דו"צההכרזה על שטח צבאי סגורצילום: דו"צ

בחזית אחרת: סמוך לשעה 3:00 נמסר מדובר צה"ל כי חיל האוויר יירט כלי טיס בלתי מאויש בשמי הים התיכון, עשרות קילומטרים מערבית לחופי ישראל באזור מרכז הארץ.

במקביל לפעולה הקרקעית בשטח לבנון: הטלוויזיה הסורית הודיעה על תקיפה בדמשק. בתחנת רדיו המזוהה עם משטר אסד דווח על סדרת פיצוצים בדמשק בעוד שמערכות ההגנה האווירית הופעלו כנגד מטרות עוינות. 

סוכנות הידיעות ספוטניק בערבית דיווחה כי מטוסי קרב שיגרו טילים מכיוון רמת הגולן לעבר כמה אתרים בדרום-מערב דמשק. בצבא סוריה הודיעו כי בתקיפה נהרגו שלושה אזרחים ונפצעו תשעה. לפי הדיווחים בין ההרוגים השדרנית הסורית המזוהה עם משטר אסד, ספאא' אחמד.

שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, עדכן הבוקר כי שוחח עם שר הביטחון גלנט על ההתפתחויות בחזית לבנון: "הבהרתי שארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הסכמנו על הצורך בפירוק תשתית תקיפה לאורך הגבול כדי להבטיח שחיזבאללה לא יוכל לבצע התקפות בסגנון 7 באוקטובר על יישובי הצפון של ישראל".

לצד זה, אוסטין הוסיף: "אישרתי מחדש כי נדרשת החלטה דיפלומטית כדי להבטיח שאזרחים יוכלו לחזור בשלום לבתיהם משני צדי הגבול והבהרתי כי ארצות הברית עומדת היטב להגן על אנשי שותפיה ובעלות בריתה מול איומים. חזרתי על ההשלכות החמורות על איראן במקרה שאיראן תבחר לפתוח במתקפה צבאית ישירה נגד ישראל".

וברקע תחילת התמרון, האיחוד האירופי קיים הלילה מפגש חירום בהשתתפות 27 שרי החוץ של המדינות החברות. הנציג העליון בורל קרא לתמוך בצבא הלבנוני כחלק מהרצון לייצב את האזור.

מוקדם יותר אמש, סמוך לחצות אישרו שרי הקבינט המדיני ביטחוני את השלב הבא של הפעולה בלבנון.

מספר שרים הביעו מחאה על הדלפות שיצאו מצידה של ארה"ב בנוגע לתמרון לאחר שקיבלו עדכון בנושא מישראל. במהלך הדיון נאמר לשרי הקבינט כי דובר צה"ל התייחס לתמרון עוד לפני תחילת הדיון, מאחר והיה צורך להתייחס לפרסומים שונים בתקשורת הזרה.

צה"ל מבצע חיצי הצפון מלחמת חרבות ברזל לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}