ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
מזרח תיכון חדש

אחרי המכות: ציר ההתנגדות נחלש; איראן חוששת מישראל

איראן איחדה כוחות כדי להביס את ישראל, אבל כשישראל ריסקה את חמאס וחיזבאללה, השאר עד כה לא מצליחים לסייע. "ציר ההתנגדות מתחילתו היה פחות או יותר פיקציה שנוצרה כדי לשפר את היוקרה של הרפובליקה האסלאמית"

אחרי המכות: ציר ההתנגדות נחלש; איראן חוששת מישראל
עלי חמינאי צילום: מתוך רשת X

מאז חיסול נסראללה ביום שישי האחרון, מפקדי שתי מיליציות חמושות בעיראק לא קיבלו הנחיות מאיראן כיצד להגיב. כולם עדיין בהלם מחיסול נסראללה, כך אמרו ראשי המיליציות הללו ל'ניו יורק טיימס'.

תומס ג'ונו, מומחה לעניינים ציבוריים ובינלאומיים באוניברסיטת אוטווה, הסביר כי כל עוד הלחימה בין ישראל לאויביה הייתה ברמה נמוכה, איראן יכולה הייתה לשמור על התפיסה שציר ההתנגדות מצליח.

אבל "ברגע שישראל הטילה את מלוא כובד משקלה של עליונותה הצבאית והטכנולוגית, היא הכריעה את חיזבאללה. אנחנו נמצאים בלוחמה קונבנציונלית, והשליטה המשמעותית והברורה של ישראל כעת באה לידי ביטוי", הסביר מר ג'ונו.

עם זאת, מומחים הזהירו כי חברי הציר נותרו שחקנים אזוריים חשובים. גם אם חבריה נאבקים בחודשים האחרונים לפגוע בישראל, החסות האיראנית הגבירה משמעותית את הידע הצבאי שלהם, והגדילה את יכולתם להפעיל כוח בסביבת ישראל.

הדוגמה הדרמטית ביותר היא החות'ים, שהפכו ממיליציה קטנה לכוח שמסוגל לשבש את התנועה הימית בים האדום ושהטיל אימה על ערב הסעודית במשך שנים עם טילים, למרות שהממלכה הוציאה מיליארדי דולרים עם כלי נשק שקנו מאמריקה.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי ציר ההתנגדות חלש ומפוצל יותר מכפי שרבים באזור ציפו, ושאיראן חוששת שהרחבת המלחמה עלולה לגרום לישראל להפנות את האש שלה לטהראן.

"ציר ההתנגדות מתחילתו היה פחות או יותר פיקציה שנוצרה כדי לשפר את היוקרה של הרפובליקה האסלאמית", אמר עלי אלפונה, עמית בכיר במכון מדינות המפרץ הערבי בוושינגטון.

סדרת ההתקפות של ישראל על חיזבאללה במהלך השבועיים האחרונים, פיצוץ אלפי ביפרים ומכשירי קשר, חיסול רבים מהבכירים והתנקשות בנסראללה מדרום לביירות - הרעידו את שאר חברי הציר. הציר כל כך גרוע שהם לא היו מוכנים לאפשרות שחיזבאללה עלול לספוג אבדות כה משתקות. טהראן נקרעת בין הרצון להגיב, לבין החשש שישראל עלולה לתקוף ישירות את איראן.

מלחמת חרבות ברזל חמאס חיזבאללה איראן מבצע סדר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}