כ"ז אלול התשפ"ד
30.09.2024
הדרמה במזרח התיכון

נסראללה מנע שימוש באמצעי הלחימה שנועדו למלחמה כוללת

חיזבאללה מארגן שורותיו מחדש בתיאום ובסיוע של איראן ונערך להמשך הלחימה נגד ישראל, בין השאר כדי לשמור את שרידותו, ואינו מנתק את הקשר בין המשך הלחימה מלבנון להפסקת הלחימה ברצועת עזה | אדוות החיסול הדרמטי

נסראללה מנע שימוש באמצעי הלחימה שנועדו למלחמה כוללת
תקיפת המפקדה המרכזית של חזבאללה בביירות צילום: חשבון X של Manshoor, 27

ב-27 בספטמבר, סיכל צה"ל את מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, בתקיפה נגד מפקדת חזבאללה ששכנה מתחת לבניין מגורים בפרבר הדרומי של בירות. בתקיפה נהרגו בכירים נוספים בחזבאללה, בהם מפקד חזית הדרום, עלי כרכי. הרשויות בלבנון טענו כי מאות בני אדם לכודים מתחת להריסות.

חשבון X של Rkzasafariבור שנפער בזירת התקיפהצילום: חשבון X של Rkzasafari

בלבנון פורסמו הספדים לנסראללה, גם מצד יריבים פוליטיים, ובקהילה השיעית בלבנון התאבלו על מותו והביעו נכונות להמשיך בלחימה נגד ישראל. מתנגדי חזבאללה בלבנון וברחבי המזרח התיכון פרסמו פוסטים שמחים ברשתות החברתיות לצד תהיות אם הרשויות הלבנוניות ינצלו את ההזדמנות כדי לאכוף את סמכותן. בסוריה, מתנגדי המשטר חגגו את מות נסראללה, בעל ברית קרוב של הנשיא אסד.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, הסיכול של נסראללה ושל בכירי ההנהגה הצבאית של חזבאללה בשבועות האחרונים, לצד הפגיעה הגוברת והמתמשכת של צה”ל בשדרת הפיקוד של הארגון וביכולות הצבאיות והאסטרטגיות שלו ברחבי לבנון, פוגעים ביכולת חזבאללה לפעול בעצימות גבוהה נגד ישראל, לפחות בטווח הקצר. עם זאת, יתכן כי מפקדים בדרגי השטח ינסו להוציא לפועל תקיפות גם נגד יעדים מרוחקים יותר בשטח ישראל, כולל בגוש דן, ונגד אתרים אסטרטגיים.

המועמד המוביל לרשת את נסראללה הוא יו"ר המועצה המבצעת בחזבאללה, האשם צפי אלדין, המקורב בין השאר לאיראן. נראה כי חזבאללה מארגן שורותיו מחדש בתיאום ובסיוע איראן ונערך להמשך הלחימה נגד ישראל, בין השאר כדי לשמור את שרידותו, ואינו מנתק את הקשר בין המשך הלחימה מלבנון להפסקת הלחימה ברצועת עזה. יתכן שהארגון גם ישאף להעצים את הלחימה ולהרחיב את טווח הירי לאחר הלווית נסראללה, כדי לגבות מחיר מישראל ולרשום "הישג משמעותי", או לתקוף יעד ישראלי בחו"ל.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, כל החלטה של חזבאללה לגבי תגובה מתואמת ונרחבת, באופן עצמאי או בתיאום עם שאר חברות "ציר ההתנגדות", תלויה בעמדת איראן. עד כה, בכירי המשטר באיראן נמנעו מלהכריז על כוונתם להגיב באופן ישיר נגד ישראל על סיכול נסראללה ומפקד כוח קדס בלבנון, וזאת על רקע העובדה שאיראן צריכה לעכל את המציאות החדשה ולהיערך בהתאם תוך שימור מדיניותה השואפת להימנע ממלחמה אזורית.

בנוסף, יש לציין את המאמצים של נשיא איראן לחדש את ההידברות עם מדינות המערב בסוגיית הגרעין כדי להביא להקלות בסנקציות הבינלאומיות. עם זאת, העיכוב בתגובה האיראנית על הריגת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, והימנעות או עיכוב בתגובה על סיכול נסראללה, שנחשב למנהיג השני בחשיבותו ב”ציר ההתנגדות” אחרי מנהיג איראן, עלולה לערער את ההשפעה האיראנית בקרב חברות “ציר ההתנגדות” שעלולות לפנות לתגובות עצמאיות. עם זאת, נראה שבשלב זה חברות “ציר ההתנגדות” צפויות להגביר את ניסיונות הפגיעה בישראל כהמשך למדיניותן עד כה וכתמיכה בחזבאללה.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, להיעלמותו של נסראללה אחרי יותר משלושה עשורים בהנהגת הארגון עשויה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת ברחבי המזרח התיכון. בתוך לבנון, היא עשויה לספק הזדמנות לממשלה ולצבא לאכוף את סמכותם (בסיוע בינלאומי) כדי להביא להסדר בדרום לבנון. כמו כן, עשויה להיות השפעה על המערכת הפוליטית במדינה, אחרי שחזבאללה סיכל בחירת נשיא חדש במשך כשנתיים; במלחמה ברצועת עזה, הסיכול יכול להשפיע על ראש הלשכה המדינית של חמאס, יחיא סינוואר, בנוגע לאפשרות להגיע להסדר על הפסקת אש ועל שחרור החטופים.

בתוך כך, נמשכים מאמצים בינלאומיים בהובלת ארה"ב להשיג הפסקת אש בין ישראל לבין חזבאללה, במקביל לניסיונות של הממשל האמריקאי לשכנע את ישראל להימנע מביצוע פעולה קרקעית בדרום לבנון.

עורך אלאח’באר, אבראהים אלאמין, שנחשב מקורב לנסראללה, פרסם מאמר תחת הכותרת “ממשיכים!”, בה ציין כי מזכ”ל חזבאללה "ידע כל הזמן את המחיר ואת היקף ההקרבה שנדרש ממנו", וכי הוא "לא היה מודאג לגבי עצמו ולא רעד מדיבור כלשהו על מותו בכל זמן". לפי אלאמין, נסראללה עקב מהרגע הראשון אחרי האירועים ב-7 באוקטובר 2023, וכי הוא מיד החליט כי "אסור להשאיר את רצועת עזה לבדה" והורה על פתיחת "חזית הסיוע".

אלאמין הסביר כי נסראללה מנע מאנשיו להשתמש באמצעי הלחימה שנועדו למלחמה הכוללת נגד ישראל, וזאת על אף שידע כי "המחיר יהיה גבוה". הוא הודה כי "אלה ימים קשים", אולם הוסיף כי "אנשים צריכים להבין שמה שממתין לאויב בימים הקרובים, ולא בזמן אחר, הוא ההפך מכל התוצאות שהוא רצה להשיג". הוא סיכם באומרו כי "כל האנשים צריכים להמתין לסיום הסיבוב, לא לסיום המלחמה".

מתנגדי חזבאללה בעולם הערבי פרסמו פוסטים ברשתות החברתיות, בהם הביעו שביעות רצון על הריגת נסראללה.

חשבון X של דג’ואר אבראהיםהקריקטורהצילום: חשבון X של דג’ואר אבראהים

הקריקטוריסט הכורדי, דג’ואר אבראהים, פרסם קריקטורה, בה נראה נסראללה ממהר לעבר טנדר, בו נוהג מלאך המוות ויושבים בו כמה מהמחוסלים של “ציר ההתנגדות”, בהם מפקד כח קודס לשעבר קאסם סלימאני והמפקד הצבאי של חזבאללה פואד שכר, כשהוא קורא "קחו אותי אתכם".

חשבון X של פיצל סעיד אלסביעי אלענזיהכרזה שמשווה בין אלחרירי לבין נסראללהצילום: חשבון X של פיצל סעיד אלסביעי אלענזי

פיצל סעיד אלסביעי אלענזי, משפיען סעודי המתנגד לאיראן וחזבאללה, פרסם ברשת X (כ-13.7 אלף עוקבים) כרזה, בה נראה ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אלחרירי, שנרצח בשנת 2005 על ידי חזבאללה, והכיתוב “בנה את בירות”. לצדו נראה נסראללה עם הכיתוב "הרס את בירות".

נסראללה חיזבאללה מכון מאיר עמית מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}