כ"ז אלול התשפ"ד
30.09.2024
שפע של מידע

'סדר חדש': כך חדרה ישראל מודיעינית לעומק חיזבאללה ועקבה אחר נסראללה

בכתבה ב"פייננשל טיימס" הבריטי, שכותרתה "איך מרגלים ישראלים חדרו לחיזבאללה" מתגלים פרטים איך חדרה ישראל מודיעינית לעומק חיזבאללה | בזמן שחיזבאללה שלח את פעיליו לסייע לאסד נגד המורדים ולאחר מכן למלחמה בדאעש, ישראל קיבלה מידע רב לגבי תנועות המפקדים בארגון

 'סדר חדש': כך חדרה ישראל מודיעינית לעומק חיזבאללה ועקבה אחר נסראללה
כוח צה"ל בגבול סוריה צילום: David Cohen/Flash90

לאחר מלחמת לבנון השניה ב-2006, אז ישראל לא הצליחה להנחית מכה מכרעת על חיזבאללה, הגבירו יחידת 8200 ואמ"ן, את איסוף הנתונים על חיזבאללה.

במקום להתמקד אך ורק בזרוע הצבאית של חיזבאללה, בישראל החלו ללמוד את המבנה הרחב של הארגון ואת הקשרים שלו עם גורמים אזוריים מרכזיים כמו משמרות המהפכה של איראן ומשטר אסד בסוריה. כך דווח בכתבה נרחבת על ה"חדירה המודיעינית של ישראל לחיזבאללה", ב"פייננשל טיימס" הבריטי.

בחודשים האחרונים, המודיעין הישראלי שכלל טכניקה שאפשרה לו, לזהות את מיקומו של נסראללה שחוסל ביום שישי האחרון במפקדה של ארגון הטרור מתחת לאדמה ברובע הדאחייה.

ככל שחיזבאללה הרחיב את השפעתו, במיוחד במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, הארגון הפך לפגיע יותר. מחבלי הארגון, שהיו בעבר חשאיים, היו כעת חשופים יותר, ומסרו מידע לסוכנויות המודיעין המושחתות של סוריה, והמודיעין הרוסי, שהיה במעקב צמוד של האמריקאים והישראלים.

הפתיחות עם סוריה החלישה את הבקרה הפנימית של חיזבאללה, ואיפשרה לישראל לחדור לשורות חיזבאללה ולקבל מידע מודיעיני קריטי על פעילות הארגון. מעורבותו של חיזבאללה בסוריה גם סיפקה לישראל נתונים על אופן תנועת המחבלים.

חיזבאללה מפרסם באופן קבוע מודעות אבל, הכוללות פיסות מידע קטנות, כולל העיירה ממנה הגיע המחבל שנהרג, וחבריו ובני משפחתו מפרסמים עליו ברשתות החברתיות. הלוויות חשפו גם מנהיגים בכירים גם אם לזמן קצר לאחר שהגיעו להלוויות או לניחום אבלים.

שפע המידע הזה, בשילוב עם טכנולוגיית המעקב המתקדמת של ישראל, אפשרו להם לעקוב אחר תנועות, לזהות פעילים מרכזיים ולעקוב אחרי מפקדי חיזבאללה. כשחיזבאללה שלח את פעיליו לסייע לאסד נגד המורדים ולאחר מכן למלחמה בדאעש, ישראל קיבלה מידע רב לגבי תנועות המפקדים בארגון.

היתרון הטכנולוגי של ישראל, עם לווייני ריגול ומל"טים, אפשרו לה לאסוף כמויות אדירות של נתונים. נתונים אלה עובדו על ידי יחידות מיוחדות, שהשתמשו באלגוריתמים לניתוח מידע חזותי.

במשך הזמן צברה ישראל מאגר מידע עצום של מטרות חיזבאללה, שאיפשר לחיל האוויר לפגוע ביותר מ-3,000 מטרות של חיזבאללה בימים הראשונים של המבצע הנוכחי.

לפי הפייננשל טיימס, ברגע שישראל זיהתה פעיל חיזבאללה, דפוסי ההתנהגות היומיומיים שלו מוזנים למאגר מידע שהנתונים בו נשאבים בין השאר מהמכונית שלו, ממיקומיו וגם מהטלפון הנייד של אשתו. גם צילומי אבטחה או קול של הפעיל שהוקלט במקום סמוך יכול לשמש את ישראל. כאשר כל חריגה מהשגרה, מתריעה בפני המודיעין בישראל.

חיזבאללה נסראללה מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}