כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
סיעתא דשמיא

"הכול קרה בצורה מדויקת כפי שתכננו": הטייסים שעשו 'סדר חדש' משחזרים

במבצע מסובך ובעזרת חימוש ייחודי, חיסלו כוחות טייסת 69 את מי שהיווה אחד מאויביה הגדולים של מדינת ישראל. האנשים שעמדו בראש "סדר חדש" מספרים על ההכנות והתחושות ברגעים שאחרי. ומתי נודע לטייסים מי יעד החיסול?

"הכול קרה בצורה מדויקת כפי שתכננו": הטייסים שעשו 'סדר חדש' משחזרים
מבצע סדר חדש צילום: דובר צה"ל

בפעילות חסרת תקדים, יצאו אמש כוחות חיל האוויר, בהובלת טייסת 'הפטישים' (69) מבסיס חצרים, למבצע "סדר חדש". הייתה להם מטרה מדויקת, מיטוט שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה - ובראש, חיסול מנהיג הארגון חסן נסראללה. 

"המבצע הוא היסטורי", מציין תא"ל עמיחי לוין, מפקד בסיס חצרים, "אנחנו מסתכלים על נסראללה כדמות המרכזית ביותר בציר הרשע ולהצלחת המבצע תהיה השפעה עצומה על המזרח התיכון כולו".

על מנת להבין את גודל ההצלחה, יש לקחת מספר צעדים אחורה ולהתעמק בתפיסה שקדמה לתכנון. "המטרה העליונה שלנו הייתה ליצור ניתוק בין הזירה הצפונית ועזה ולהתנהל בהן כשתי מלחמות ואויבים נפרדים", מסביר מפקד הבסיס, "המבצע מבטא יוזמה התקפית נגד כל מבקשי רעתנו ואנחנו פועלים בכל שעה כדי להשיב את הביטחון לאזרחים". 

קולות קשר מרגעי התקיפה צילום: דובר צה"ל

"במהלך המלחמה השמדנו תשתיות, חיסלנו מפקדים בכירים והרסנו משמעותית את מערך ההגנה של חיזבאללה", אומר סא"ל מ', מפקד טייסת 69, "אנחנו מתכוננים למבצע כבר מספר ימים. קיבלנו מודיעין מדויק בנוגע למפקדה הנמצאת מתחת לאדמה, ואז בעזרת חימושים מיוחדים לפגיעה בתת-קרקע - יצאנו לתקוף בצורה מסיבית בביירות".

מטרת המבצע נחשפה לטייסים רק לאחר שהתקבל אישור סופי ליציאה, מספר שעות בלבד לפני הביצוע. "ברמה המנטלית אנשים הבינו שהולכים למתקפה מאוד משמעותית", מספר מפקד 'הפטישים', "אנחנו צריכים להיות הכי חדים שאפשר ומאה אחוז מוכנים לפעולה".

האתגר הגדול, כפי שסא"ל מ' מסביר, הוא לוודא שיעד החיסול, במקרה הזה נסראללה, לא מקבל התרעה מוקדמת ועוזב את מקומו טרם התקיפה. "אנחנו מוודאים שהמטרה תישאר יציבה כל הזמן", הוא משחזר, "הובלתי את המבצע מרגע הפקודה ועד לסיומו - ובאמת הכול קרה בצורה מדויקת כפי שתכננו".

"כדי להגיע לכל המטרות צריך מידע מודיעיני יוצא מן הכלל", מוסיף תא"ל לוין, "נדרש פה דיוק וסנכרון בין כל הגזרות, שיתוף פעולה עם אמ"ן והצטיידות בכמות גבוהה של תחמושת. בנוסף, המערך הטכני עבד לילות כימים כדי להבטיח את החדירה המוצלחת מתחת לפני הקרקע".

מחיילים צעירים שסיימו הכשרה רק לפני שנה ועד מילואימניקים ותיקים ביותר - הצוותים שהשתתפו ב"סדר חדש" היו מגוונים מאוד. "איך שחזרנו נתתי חיבוק גדול לכולם", משתף מפקד הטייסת, "מהטייסים ההתקפיים ועד הקצין הטכני שלי - חשוב שידעו שהשתתפות כל אחד ואחת מהם חיונית להצלחת המבצע".

לאחר חזרתם בשלום, חיכו הטייסים להודעה שתאשר את השלמת המשימה - חיסולו של חסן נסראללה. רק לאחר שהתברר כי הוא אכן מת, נפלה ההבנה שההישג הזה הולך להירשם בדפי ההיסטוריה של טייסת 69, וצה"ל כולו.

"המשימה שלנו לא נגמרת כאן", מדגיש המב"ס, "חיזבאללה ממשיכים לירות על הצפון, החטופים עדיין בעזה ועוד לא סיימנו את מיטוט חמאס. יש לפנינו עבודה אבל אנחנו ממוקדים וממשיכים לפעול בעוצמה עד השגת כל המטרות".

מלחמת חרבות ברזל מבצע חיצי הצפון מבצע סדר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}