כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024
התחדשות הקהילה

בלב ליבה של יפו: הוכתר רב לבית הכנסת המרכזי

מעמד חנוכת בית הכנסת המרכזי של יפו והכתרת הרב שמעיה הכט לרב בית הכנסת ורב הקהילה. באירוע מסמל את התחדשותה של הקהילה היהודית ביפו השתתפו: הרבי מביטשקוב, שמשמש כנשיא ביהכנ"ס, הגר"י הכט, הגרחי"א לנדא, הגר"ד יוסף, הגר"ש אליהו, הגר"מ הלוי, הגרמ"ח לאו רבני יפו, רבני שכונות ואישי ציבור. צפו בגלריה

בלב ליבה של יפו: הוכתר רב לבית הכנסת המרכזי
הכתרת רב ביהכנ"ס המרכזי ביפו צילום: אמנון חורש

בלב ליבה של יפו, בשדרה המרכזית - שדרות ירושלים, התרחש אירוע מרגש ורב משמעות: חנוכת בית הכנסת המרכזי המחודש והכתרתו של הרב שמעיה הכט כרב בית הכנסת ורב הקהילה. האירוע, שמשך אליו רבנים חשובים מרחבי הארץ, סימל את התחדשותה של הקהילה היהודית ביפו ואת החזרת העטרה ליושנה.

בית הכנסת המרכזי ביפו, מראשוני בתי הכנסת בעיר, נושא עמו היסטוריה עשירה. הוקם על ידי רבה של יפו דאז, הגאון רבי משה זאב פרידמן זצ"ל, והמשיך לפעול תחת הנהגתם של חתנו, האדמו"ר מביטשקוב זצ"ל, ולאחר מכן בנו ממשיך דרכו הרבי מביטשקוב שעד היום עומד בנשיאות בית הכנסת. הכנסת בשנים האחרונות עמד עזוב ושומם, ולאחרונה חודש המקום ביוזמת הרב שמעיה הכט ובשיתוף קבוצת ידידים נמרצת.

את האירוע פתח בחום המנחה עומר בן רובי, תושב יפו וממתפללי בית הכנסת. עומר שזוכר את בית הכנסת עוד מימי ילדותו כשהיה בשיא תפארתו, שיתף את הקהל בחוויותיו האישיות, וריגש את הנוכחים בתיאוריו על העבר המפואר של המקום, ועל שמחתו הרבה בפתיחתו מחדש של המקום.

האדמו"ר מביטשקוב, שעלה לשאת דברים, לא הסתיר את התרגשותו. "אין לי ספק", אמר בקול נרגש, "שאיתנו היום פה נמצאות כל אותן הנשמות ששפכו כאן שיחם לפני ריבונו של עולם, ובראשם הסבא הרב פרידמן והאבא האדמו"ר מביטשקוב." האדמו"ר הכריז על מינויו של הרב שמעיה הכט לרב בית הכנסת, ובירך אותו להצלחה בתפקידו החדש.

לאחר מכן עלה לשאת דברים הגאון רבי מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה ולשעבר רבה של שכונת נחלת יצחק בתל אביב, והוסיף את ברכתו החמה, והביע שמחה על התפתחותם של המקום והקהילה.

רגע מיוחד נרשם כאשר הגאון רבי שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, עלה לבמה. "הדבר הכי גדול," אמר בחיוך, "הוא כשהאדם מברך את חברו." הוא הזמין את הנוכחים להניח ידיהם על ראשי חבריהם ולברכם מעומק הלב, יוצר רגע של אחדות ורגש בקהל.

מרבני יפו, הרב פריינטה והרב אפרים עמדי, הוסיפו אף הם את ברכותיהם החמות לקהל ולרב החדש, מדגישים את חשיבות המעמד עבור הקהילה המקומית.

לאחר מכן עלה לשאת דברים הגאון רבי משה חיים לאו שהביא גם את ברכת אביו הגרי"מ לאו לאחר שנבצר ממנו להשתתף באירוע, והביא עמו זיכרונות מרגשים. "זו הפעם השנייה שאני זוכה לבקר בבית הכנסת הזה," סיפר. "לפני יותר מארבעים וחמש שנה, יחד עם סבי הרב יצחק ידידיה פרנקל, רבה של תל אביב, ביקרנו כאן ופגשנו את הרב פרידמן." הוא ציין בהתפעלות כי החותם של המקום נשאר, וניתן לזהותו בדיוק כפי שהיה לפני חמישים שנה.

לאחר מכן עלה לשאת דברים הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה וראש ביהמ"ד יחוה דעת, והפליג בזיכרונות מילדותו בתל אביב. הוא תיאר את העיר כ"עיר של קדושה" וציין כי חידוש בית הכנסת מסמל את תחילת הדרך להחזרת הקדושה לאזור.

רגע מרגש במיוחד היה כאשר אביו של רב בית הכנסת, הגאון רבי יוסף הכט, רבה של אילת וחבר בית דין רבני חב"ד, נשא ברכת אב לבנו. בקול רווי רגש אמר כי זוהי "המתנה הכי גדולה שאפשר להביא לקב"ה ערב ראש השנה, שהקהילה מחדשת מקום לה' בית של תורה ובית של תפילה"

חמיו של הרב שמעיה, הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא, רבה של בני ברק, הביא גם הוא את ברכתו, והדגיש בדבריו את חשיבות הערבות ההדדית בקהילה, קורא לכל אחד להרגיש אחריות כלפי זולתו.

את שרשרת הברכות חתם הרב לוי יצחק תמם, השליח ומנהל בית חב"ד יפו, שהוסיף את ברכתו החמה לאירוע.

האירוע הותיר רושם עמוק על כל המשתתפים, מהדהד ברחבי יפו כולה. הוא סימל לא רק את חידושו של מבנה היסטורי, אלא את התחדשותה של קהילה שלמה, מבטיח עתיד מלא תקווה ואמונה לחיים היהודיים באזור. בית הכנסת המחודש עומד כעת כעדות חיה להמשכיות המסורת היהודית ביפו, מגשר בין העבר המפואר לעתיד המבטיח.

יפו הרבי מביטשקוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}