כ"ד אלול התשפ"ד
27.09.2024
מרוץ חימוש משמעותי

מתחת לאף שלנו: האיום החות'י החדש - בסיוע רוסי

נראה כי זו עוד אחת מהתמורות שמקבלת איראן על תמיכתה במאבק הרוסי - סיוע לשלוחיה באמל"ח מתקדם

מתחת לאף שלנו: האיום החות'י החדש - בסיוע רוסי
אימוני החות'ים צילום: דוברות ממשלת החות'ים

תא"ל (מיל') יובל אילון, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתחום האסטרטגיה הימית, מכוון זרקור על האיום החדש מכיוון החות'ים מתימן שחמק מתחת לגל הדיווחים בשל ההסלמה בצפון.

הוא כותב: הידיעות המדברות על תווך איראני להעברת טילי יבשה–ים מדגם יאחונט, טילי שיוט על-קוליים מדויקים לטווח של כ-300 קילומטר אשר יכולים להיות משוגרים ממגוון פלטפורמות – ימיות, אוויריות ויבשתיות, ובעלי טכנולוגיה מהמתקדמות בעולם בתחום אשר יירוטם בעת המעוף הינו מורכב ביותר, מסמנות מרוץ חימוש משמעותי אשר יציב את צבא הטרור החות'י כצבא בעל יכולות מתקדמות ביותר ביכולת לאיים על נתיבי השייט.

טילים אלו מהווים איום משמעותי גם על כלי שייט צבאיים מתקדמים. הדבר יהיה אתגר משמעותי לכלי השייט אשר נשלחו להגן על נתיבי השייט מהאיום החות'י, כולל הספינות האמריקאיות המתקדמות ביותר אשר משייטות במרחב תחת הפיקוד של הצי החמישי האמריקאי וספינות נוספות מהקואליציה אשר נבנתה להגן על נתיבי השייט.

נראה כי הרוסים מנסים להוות שחקן משמעותי במרחב, לאפשר לחות'ים להמשיך ולאיים על נתיבי השייט ואפילו לאיים באופן משמעותי על הציים המערביים ומדינות נוספות אשר מסייעות לאוקראינה במלחמתה ברוסיה. כמו כן, נראה כי זו עוד אחת מהתמורות שמקבלת איראן בעבור תמיכתה במאבק הרוסי - סיוע לשלוחים האיראנים באספקת אמל״ח מתקדם מהשורה הראשונה .

אין ספק כי הנפגעים העיקריים ממרוץ חימוש זה יהיו קודם כל המדינות השוכנות לחופי הים האדום ובראשן סעודיה. יתכן והסיוע המשמעותי הזה הינו תגובת נגד איראנית–רוסית לניסיון ההתקרבות אשר מנסים ארה״ב וסעודיה לייצר אל מול החות'ים כדי להגיע לרגיעה במרחב ולהפסקת הפגיעה בנתיבי השייט ובאי יציבות במרחבי הים באזור חצי האי ערב.

טילים מתקדמים אלו יכולים לשמש לפגיעה באתרים אסטרטגיים בכל המרחב של חצי האי ערב הימי והיבשתי וכן בכל כלי שייט המשייט במרחב הים האדום והים הערבי. אנו למעשה רואים את זירת הים האדום והים הערבי הופכות להיות זירה להתגוששות בין-מעצמתית מצד אחד וזירה אשר בה איראן צוברת עוד ועוד יכולת השפעה והקרנה של עוצמה, גם אם בעזרת שלוחיה וחיזוק יכולותיה ומעמדה של איראן כמעצמה אזורית. היכולת להקרין עוצמה במרחב הימי ועל המרחב הימי הינה חלק בלתי נפרד מהיכולות אשר נדרשת ממעצמה אזורית.

המורדים החות'ים רוסיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}