כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
הרשעת שווא?

בעקבות "גילויים חדשים ודרמטיים": בקשה למשפט חוזר למורשע ברצח

הסניגוריה הציבורית הגישה בקשה למשפט חוזר בעניינו של ג'מיל סרור שהורשע ברצח אנואר ג'ית בשועפאט בשנת 2011. בבקשה מובאים שלושה תצהירים חדשים, המעלים ספקות של ממש בהרשעתו של סרור. שני תצהירים הם של עדים שעד היום לא נחקרו בפרשה, והשלישי הוא של אחד מארבעת העדים שהפלילו את סרור

בעקבות "גילויים חדשים ודרמטיים": בקשה למשפט חוזר למורשע ברצח
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

"קליניקת החפות" בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית והסניגוריה הציבורית הגישו היום (רביעי) בקשה נוספת למשפט חוזר בעניינו של ג'מיל סרור שהורשע ברצח. זוהי בקשתו השנייה למשפט חוזר, המוגשת בעקבות מידע חדש ומשמעותי אשר התגלה רק לאחר דחיית בקשתו הראשונה ביולי 2022.

לפי הודעת הסנגוריה הציבורית, "הראיות החדשות נוגעות באופן ישיר לשאלת אשמתו של סרור, מעלות ספקות של ממש בהרשעתו, ומצדיקות קיום משפט חוזר בעניינו".

בדצמבר 2009, במהלך עימות במחנה הפליטים שועפט בירושלים בין משפחת סרור למשפחת אבו עסב, נורה בשוגג אנואר ג'ית, שלא היה מעורב בסכסוך. לאחר הירי נחתם הסכם "סולחה" בין משפחת המנוח ומשפחת אבו עסב, במסגרתו נטלה משפחת אבו עסב אחריות לירי, וגם שילמה פיצויים למשפחת המנוח. אף על פי כן, נעצר דווקא סרור כחשוד במעשה.

כבר בחקירתו הראשונה טען סרור לחפותו, ועד היום, בחלוף כחמש עשרה שנים מאחורי סורג ובריח, הוא ממשיך וזועק כי הרשעתו היא הרשעת שווא. ההרשעה התבססה על ארבעה עדים ממשפחת אבו עסב, שבמקביל לאחריות לירי שנטלה משפחתם במסגרת ההסכמים, טענו כי זיהו את סרור כמי שירה במנוח. לדבריהם, הם הצליחו לזהותו בתנאי תאורה מינימאליים כשהוא יורה לכיוונם, וחלקם טענו שהצליחו לזהותו בשל רשף האקדח שהאיר את פניו בעת הירי. בנוסף התבססה ההרשעה על עד נוסף, שאינו מבין המשפחות היריבות, אשר השערתו בדבר זהות היורה נתפסה בטעות כעדות ראיה. 

לאחר שנדחה ערעורו על ההרשעה, הוגשה בקשתו הראשונה של סרור למשפט חוזר, במסגרתה הובאו ראיות חדשות רבות המצביעות על כך שהורשע לשווא. בקשתו זו נדחתה בשנת 2022.

בעקבות מידע חדש ומשמעותי שהתגלה לאחר מכן, הוגשה היום בקשה נוספת למשפט חוזר. 

בבקשה מובאים שלושה תצהירים חדשים, המעלים ספקות של ממש בהרשעתו של סרור. שני תצהירים הם של עדים שעד היום לא נחקרו בפרשה, והשלישי הוא של אחד מארבעת העדים שהפלילו את סרור.

בהודעת הסנגוריה הציבורית שנמסרה לצד הגשת הבקשה לבית המשפט נאמר כי "ראיות חדשות אלו מערערות מהיסוד את התמונה העובדתית עליה נשען בית המשפט המחוזי בהכרעת הדין, אותה אימץ בהמשך גם בית המשפט העליון. עולה, כי התמונה שהיתה בפני בתי המשפט היתה שגויה וחסרה, וקדם לה תיאום גרסאות נרחב בין העדים. פעולה זו נועדה להסתיר את זהותו של היורה האמיתי מקרב משפחת אבו עסב, אשר זהותו לא נחשפה עד היום, ולהביא להפללתו של סרור. כן עולה, כי לאחר האירוע נעשו מאמצים להעלמת כלי הנשק של היורה".

את הבקשה הגישו ד"ר ענת הורוויץ ועו"ד אנו דעואל לוסקי מ"קליניקת החפות" במרכז לחינוך משפטי קליני בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ועו"ד נועה מישור, מנהלת המחלקה למשפטים חוזרים בסניגוריה הציבורית. 

הסנגוריה הציבורית משפט חוזר מ.פ שועפאט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}