כ-42% מהישראלים מעידים: מצבנו הכלכלי הורע מאז תחילת המלחמה
כ-42% מהמשתתפים בסקר חדש דיווחו על החמרה במצבם הכלכלי מאז תחילת המלחמה | 17% מהמשיבים בסקר דיווחו כי נאלצו בשנה החולפת לוותר על טיפול רפואי או תרופתי
- שלו שינברג
- כ' אלול התשפ"ד
- 1 תגובות
סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מצביע על כך שהמצב הכלכלי והביטחוני השפיעו באופן ניכר על הרגלי הצריכה והחיסכון של הציבור.
כ-42% מהמשתתפים בסקר דיווחו על החמרה במצבם הכלכלי מאז תחילת המלחמה. התרופפות הביטחון הכלכלי הובילה ישראלים רבים לצמצם בהוצאות המחייה במגוון תחומים, לרבות ניסיונות לחסוך על הדברים הבסיסיים ביותר. כך למשל: 17% מהמשיבים בסקר דיווחו כי נאלצו בשנה החולפת לוותר על טיפול רפואי או תרופתי בשל עליות המחירים, ובמקביל כ- 34% השיבו כי הוציאו יותר כסף על מחירי תרופות ושירותי רפואה.
יוקר המחיה וגל ההתייקרויות במשק מורגשים השנה כמעט בכל תחומי החיים: כ-82% מהמשיבים דיווחו כי הוציאו יותר כסף על מזון השנה בהשוואה לשנה הקודמת. כ-65% דיווחו על עלייה בהוצאות תחזוקת הדירה (חשבונות חשמל, מים, גז וכו'), 59.7% דיווחו על עלייה בהוצאות על רכב (קנייה, ביטוחים, אגרות ואחזקה).
"המציאות הביטחונית והכלכלית המורכבת שכולנו מתמודדים איתה בשנה האחרונה, דחקה משפחות רבות – גם כאלה שבהן שני בני הזוג עובדים, למצב שהן חייבות להצטמצם כדי לסגור קצוות", מסביר עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות. "הניסיון להפחית בהוצאות מקבל ביטוי גם בממצאי הסקר"; לפחות שליש מהמשיבים (34.2%) נאלצו לצמצם בהוצאות על תרבות, תיירות ונופש. מספר דומה (33.6%) של משיבים דיווח על צמצום בהוצאות על ריהוט וציוד לבית וכל ישראלי רביעי (24.5%), כך לפי הסקר, צמצם בהוצאות על הלבשה והנעלה.
קרוב למחצית מהישראלים (49.3%) שדיווחו כי הורע מצבם הכלכלי, יקטינו את סל הקניות לחגים. 87.3% מהמשיבים סבורים כי השנה עלות סל הקניות לחגים יקרה יותר בהשוואה לשנים קודמות.
64.6% מהמשיבים השוו מחירים בין רשתות מזון לפני ביצוע הקנייה הגדולה לחגי תשרי. נתון שמשקף עלייה של כ-10% בהשוואה לשנה קודמת. 47.1% מהמשיבים מפצלים את הקנייה העיקרית לחגי תשרי למספר חנויות כדי לחסוך בכסף.
לצד עליות המחירים ובצל המלחמה המתמשכת, צרכנים רבים נערכים למצב חירום ורוכשים יותר מזון מחשש ממצב של אי אפשרות יציאה לסופרים. כ-47% מהנשאלים דיווחו כי רכשו מראש יותר מוצרי מזון, מתוך חשש שמצב הלחימה עלול למנוע מהם לצאת לקניות. בין המוצרים הפופולריים שנרכשו ניתן למצוא מים, שתייה מתוקה, שימורים ומוצרי יסוד כמו קטניות ואורז.
נתון מעניין נוסף הוא שכל ישראלי שלישי (כ-32%) מקפיד לרכז את רכישותיו בעסקים שנמצאים בבעלות משרתי מילואים. כמו כן, הסקר בדק גם את מידת ההשפעה של חובת סימון ארץ המקור על גבי תוצרת חקלאית. 53.7% מהמשיבים דיווחו שהסימון משפיע על רכישותיהם ושהם יעדיפו תוצרת חקלאית ישראלית.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות