י"ט אלול התשפ"ד
22.09.2024
התפרקות רוחנית

הסיפור שלא סופר על ילדי הקירוב במלחמה

"דואגים להסעות לכל ילדי הקירוב המפונים" – מנהלי "קרן ההסעות" על המאמצים לא לוותר על אף ילד • "נטלנו על עצמנו את רוב ההוצאות של ההסעות לילדי המפונים, שחלילה הסבל הגשמי שהם עוברים לא יגרום גם להתפרקות רוחנית"

הסיפור שלא סופר על ילדי הקירוב במלחמה
ילדי קירוב צילום: יח"צ

מפי עוללים: מתוך הודאה ותפילה להשי"ת ובאווירה של קורת רוח, ולמרות האתגרים הבטחוניים, רבבות ילדי "קרן ההסעות" פתחו לאחרונה את שנה"ל החדשה במוסדות הקירוב 'החינוך העצמאי', זאת לאחר חודשי הכנה ארוכים של צוות מנהלי "קרן ההסעות" אשר עשו מאמצים כבירים להוציא לפועל את מערך ההסעות האדיר בכל רחבי הארץ, הכולל למעלה מ-20,000 ילדים היוצאים מכ-260 ישובים ל -127 בתי ספר תורניים הפזורים ברחבי הארץ.

לחצו כאן ותזכו לקרב נפשות יהודיות טהורות>>>
 

היה זה מחזה מרגש לראות רבבות תלמידי חמד נרגשים, מאינספור יישובים ומושבים מרוחקים עולים על האוטובוסים המיוחדים של 'קרן ההסעות' המסיעים אותם למוסדות החינוך התורניים, בדרכם לגדול בתורה ויר"ש טהורה על פי הדרך המסורה. הורים רבים הביעו את תודתם העמוקה לראשי הארגון ואמרו שלולא הסעה זו הם היו נאלצים ללמוד בבית הספר הממלכתי שביישוביהם ולא זוכים לחינוך תורני.

יח"צמפונים בעזרת קרן ההסעותצילום: יח"צ

"ילדי המפונים – לפני הכל"

שנת תשפ"ד הייתה שנה רוויית אתגרים עבור ארגון קרן ההסעות, אשר נאבק להשאיר את ילדי קו העימות, בדרום ובצפון, במסגרות התורניות, חרף הקשיים המרובים. כזכור, מיד עם פרוץ המלחמה, הפעילו בקרן ההסעות חמ"ל מיוחד לאיתור כל ילדי קרן ההסעות שפונו מיישובי הדרום והצפון ולשמור איתם על קשר רציף. הפעילים הגיעו עד למלונות ולאכסניות בהם הם שהו ונתנו מענה מיידי של מסגרות חינוכיות ותכניות לימודים מיוחדות. בהמשך, החלה משימת שיבוץ התלמידים בבתי ספר התורניים הסמוכים אליהם, תוך יצירת קשר עם צוות בתי הספר, הפעלת קווי הסעות מיוחדים ולווי התלמידים בתוך בתי הספר להתאקלמות מהירה וטובה.

משימה קדושה זו של דאגה לכל ילד, הצריכה משאבים ותקציבים מיוחדים, בכורח הנסיבות, כאשר גם בימים אלה ממשיכה הקרן לשאת כמעט לבדה בנטל ההוצאות הגדולות עבור ילדי המפונים. "בטבריה למשל ישנם כיום למעלה ממאה תלמידים שפונו מיישובי קו העימות בצפון", אומר אחד ממנהלי קרן ההסעות, "לצערנו המדינה הפסיקה לשלם עבורם את ההסעות. אנחנו שיבצנו אותם במוסדות תורניים בעיר ואף מסבסדים עבורם את ההסעות כדי שחלילה לא ייצאו מהמסגרת. מדובר במשפחות העוברות סבל רב ומתגוררות בתנאים לא פשוטים. יו"ר קרן ההסעות הרב מרדכי קרליץ אמר לנו: ילדי המפונים – לפני הכל. שחלילה הסבל הגשמי שהם עוברים לא יגרום גם להתפרקות רוחנית, ולכן לקחנו זאת על עצמנו".

כן הדבר בירושלים, כאשר מאות ילדי מפוני הדרום עברו במהלך השנה להתגורר במלונות בעיר. קרן ההסעות שיבצה את התלמידים בבתי ספר תורניים בעיר ומימנה הסעות מכל המלונות בעיר. בדרום נפתח בית ספר מיוחד בקריית גת, אליו הוסעו כל ילדי שדרות והיישובים הסמוכים, למרות ההוצאות המרובות.

מלבד ההוצאות הבלתי צפויות כתוצאה מהמלחמה, בקרן ההסעות מתמודדים עם בעיית התייקרויות קשה של קווי ההסעות. מעבר לבעיית יוקר המחיה הכללי, מאז טבח שמחת תורה, הורים רבים דורשים שנהגי האוטובוסים וההסעות יהיו יוצא צבא  או בעלי עבר בטחוני. דרישה זו גרמה להתייקרות גדולה של ההסעות, לעיתים עד 50% יותר.

לחצו כאן ותזכו לקרב נפשות יהודיות טהורות>>>
 

"הגשר היחידי ללימוד תורה"

למרות האתגרים הגדולים, את הסיפוק הרב שואבים מנהלי "קרן ההסעות" מהגידול העצום של מאות ילדי קירוב, שזכו השנה להיכנס לבתי ספר תורניים ולמלא את ספסלי הכיתות, אך ורק הודות לקיום ההסעות. הדוגמאות לכך הן רבות ומרגשות, ומסמנות תנופה והתרחבות בכל הארץ.

"בית ספר לבנות 'חורב' בפרדס חנה – כולו עומד וקיים בזכות ההסעות", אומר לנו אחד ממנהלי מערך ההסעות בארגון, "מדובר בבית ספר שהיה בסכנת סגירה בשל מחסור בתלמידות. נכנסה מנהלת חדשה והקמנו מערך הסעות, וכיום בס"ד ביה"ס עומד על 230 תלמידות, המגיעות מכל יישובי הסביבה: אור עקיבא, חריש, גבעת אדה, בנימינה, ועוד. מערך ההסעות אמנם מורכב אבל הכפיל את עצמו בשנה האחרונה, ובזכותו בית הספר פורח והפך למבוקש ביותר".

גם העיר באר שבע נמצאת על מפת ההתפתחות, יחד עם גידול האוכלוסייה במקום, כאשר ההסעות משמשות כגשר היחידי של התלמידים ללימוד תורה. "בית הספר התורני 'שובו' בעיר פתח השנה 4 כיתות א'. אם לא היו הסעות - הילדים לא היו באים כי הם מתגוררים בשכונות רחוקות מאד. אנחנו מפעילים מיניבוסים קטנים כדי להביא את הילדים מכל רחבי העיר", הוא אומר.

"גלגלי הצלה", זה המונח החוזר שוב ושוב ביחס להסעות. הן הציר היחידי המחבר בין התלמידים לבתי הספר. "בכפר גדעון ישנו תיכון שרושם התפתחות גדולה מאד", הוא אומר, "בעבר היו בו 40 בנות בלבד וכיום, בזכות קרן ההסעות, הוא מונה כ-100 תלמידות כ"י, המגיעות מעפולה, בית שאן, גדעונה, תענכים, מגדל העמק. מדובר בבנות מיישובים חילוניים וללא ההסעות הן היו לומדות בבתי ספר ממלכתיים. העובדה שיש להן הסעה מסודרת מהבית, ובתוך חצי שעה או שלושת רבעי שעה הן בבית ספר, זה נותן להורים את המרגוע ואת הנכונות לשלוח אותן לבית ספר תורני".

יח"צאוטובוסצילום: יח"צ

להוציא יקר מזולל

תנופת בתי הספר התורניים יוצרת אתגרים טכניים בשטח, כמו למשל נגישות של אוטובוסים גדולים לבתי הספר, שרבים מהם נבנו ברחובות צרים וללא תכנון מתאים. "בית הספר 'האקדמי' בבאר יעקב של החינוך העצמאי התחיל מאפס, ובזכות ההסעות הפך כיום למוסד של 600 תלמידים. קרן ההסעות מסיעה אליו מידי בוקר קרוב ל300 ילדים. כדי להיכנס לאזור בית הספר שנמצא במבנה מאולתר, אנחנו מסיעים את הילדים בצי של גדול של מיניבוסים. זו מסירות נפש של ממש הכרוכה בעלויות כפולות ומכופלות, אבל אין ברירה", אומר מנהל מערך ההסעות.

העלייה המבורכת של יהודי צרפת בשנים האחרונות, הביאה להחלטה משמעותית עבור קרן ההסעות. "לפני 3 שנים קיבלנו בקשה משלוש משפחות עולים באשדוד, שנסדר לילדיהם הסעה לבית הספר ביבנה, כי באשדוד אין לנו בית ספר קירוב לבנים. סברתי אז, כי אין כל הצדקה להפעיל הסעה כזו יקרה עבור 3 תלמידים בלבד. הנושא הגיע לרב מרדכי קרליץ והוא הכריע: אני לא מוותר על הילדים הללו. ההסעה מאשדוד ליבנה יצאה לדרך וכיום נוסעים בה 43 תלמידים! ילדי עולים מצרפת הנוסעים בכל בוקר ללמוד תורה. זו פריחה עצומה, והכל בזכות ההסעה".

העול הכבד המונח על כתפי מנהלי קרן ההסעות וההתחייבויות הכספיות העצומות, מדירים שינה מעיניהם של גדולי ומאורי הדור שליט"א, אשר יצאו מגדרם כדי לזעוק ולעורר על החובה הגדולה המוטלת על כל אחד מישראל, להירתם ולהציל את מפעל הקירוב הגדול.

לחצו כאן ותזכו לקרב נפשות יהודיות טהורות>>>
 

קרן ההסעות ילדי קירוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}