י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
איפה הכסף?

פירמידה אדירה מאיימת לקבור מאות מיליוני שקלים מכספי משקיעים

בית המשפט המחוזי מרכז מינה נאמנים ל-6 חברות בנות בקבוצת הנדל"ן פרסונל | פרקליט המשקיעים: מדובר בהונאת פירמידה אדירה, המאיימת לקבור מאות מיליוני שקלים מכספי המשקיעים

פירמידה אדירה מאיימת לקבור מאות מיליוני שקלים מכספי משקיעים
אילוסטרציה צילום: unsplash

האם מאות מיליוני שקלים של משקיעי קבוצת פרסונל, שגויסו לטובת עשרות חברות שאותן הקימה, פשוט נעלמו? 

הפרשה שמרעידה בחודשים האחרונים את תחום הנדל"ן בישראל, הגיעה לאחרונה להכרעת בית המשפט המחוזי בלוד, כאשר מספר משקיעים, המיוצגים על ידי עורכי הדין צבי וישנגרד ודיקלה פרץ, הגישו בקשה לחדלות פירעון ולסעדים זמניים נגד קבוצת פרסונל ושני בעלי השליטה שבהן. 

לפני מספר ימים התקבצו עשרות משקיעים ועורכי דין רבים המייצגים למעלה ממאה משקיעים נוספים, באולמה של כבוד השופט עירית וינברג נוטוביץ' מביהמ"ש המחוזי בלוד. 

השופטת התבקשה להכריע בשאלה האם להכניס את כלל החברות הנתבעות, להליך של חדלות פירעון. לדברי עו"ד וישנגרד, המייצג עשרות משקיעים, הבקשה נועדה למנוע הברחת נכסים ופגיעה בכספי נושים, בסכומים שהצטברו, על פי הערכות, למאות מיליוני שקלים.

לדברי עו"ד וישנגרד כל החברות בקבוצת פרסונל מצויות בבעלות ישירה ועקיפה של אלון מורן ולהב אלישע, בעוד חברת פרסונל אינווסט בע"מ, אחת מהחברות בקבוצה, היא זו שריכזה את גיוס ההלוואות ממשקיעים. 

לדבריו, הקבוצה פעלה בשנים האחרונות לגיוס משקיעים למימון עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38 ברחבי הארץ. למשקיעים הובטחה ריבית אטרקטיבית של כ-7-8% על השקעתם, ופירעון מידי של ההלוואה במקרה של עיכוב בתשלומים. כמו כן הובטח למשקיעים, כי כספם יופקד בקרן נאמנות ייחודית לכל פרויקט, וכי השקעתם לא תשמש לשום מטרה אחרת זולת לפיתוח אותו פרויקט.

לדברי עו"ד וישנגרד, גיוס המשקיעים לקבוצה נעשה, בין השאר, באמצעות סוכני ביטוח, אשר גזרו מכל השקעה שהעבירו עמלה בסך של כ-3%.

כך גייסה הקבוצה, על פי החשד, מאות מיליוני שקלים ממאות משקיעים, כשכל אחד מאותם משקיעים מעביר לחברות הבת של הקבוצה השקעות הנעות בין כ-300 אלף שקלים ועד ל 4 מיליון שקלים ויותר. 

שיטת גיוס השקעות זו, כך נטען, אפשרה לקבוצת החברות לקבל את מלוא כספי ההשקעה עוד בטרם ביצוע הפרויקט, להבדיל מפרויקטים המלווים על ידי בנקים, אשר דורשים את הכספים על פי אבני דרך מוסכמות לאורך הביצוע. 

על פי עדות חלק מהמשקיעים, תשלומי הריבית המובטחים הועברו להם לאורך כשנתיים, אך אז, בחודש אפריל השנה, פסקו התשלומים באחת. 

לאחרונה אף פורסם כי הרשות לניירות ערך ביצעה חקירה סמויה במשך מספר חודשים, אשר הפכה לפני כחודשיים לחקירה גלויה.

אלון מורן, מבעלי השליטה בקבוצה, פרסם לאחרונה שני סרטונים במטרה להרגיע את משקיעי הקבוצה, ובמסגרתם טען כי הקבוצה נקלעה לבעיית תזרים זמנית הנובעת מקשיי המשק בשל המלחמה, ומהצטברות של נסיבות נוספות. לדבריו, הקבוצה לא תוכל להעביר את כספי הריבית למשקיעים לשלושה חודשים נוספים, והם נדרשים להתאזר בסבלנות. הדברים לא הרגיעו רבים מהמשקיעים, וחלק מהם אף הגיש תביעות נגד החברה להשבה מיידית של כספי הקרן. 

בבקשה לסעדים זמניים, אותה הגיש עו"ד וישנגרד, נטען כי נציגי החברות בקבוצה שנגדן הוגשו התביעות בעבר לא טרחו להתייצב לדיונים בעניינם, וכך, בכל התביעות, התקבלו פסקי דין במעמד צד אחד, תופעה שלדברי עו"ד וישנגרד, מהווה חיזוק נוסף לכך שהקבוצה נמצאת במצב של חדלות פירעון. 

לדבריו, קיים חשש סביר, לכך שלפחות חלק מהכספים החדשים אותם גייסה הקבוצה עד יוני השנה, שימשו לתשלום ריביות למשקיעים ותיקים יותר, בעוד גורלם של כספי הקרן של אותם משקיעים - כלל לא ברור.

לדברי עו"ד וישנגרד, חיזוק נוסף להתנהלותה חסרת תום הלב של החברה, נגע לניהול כספי הנאמנות. לדבריו, התגלה למשקיעים הנדהמים, כי במקום שכספם יועבר לחשבון נאמנות ייעודי לפרויקט בו השקיעו, כלל הכספים, מכל הפרויקטים השונים, הועברו לחשבון בודד בבנק דיסקונט. 

על פי הנטען, הכספים הועברו משם לחשבון בבנק מזרחי טפחות, ולא ידוע מה עלה בגורלם. לטענת עו"ד וישנגרד, עצם עירוב כלל כספי הלקוחות מהפרויקטים השונים בחשבון נאמנות אחד, מעיד על התנהלות חסרת תום לב, המצריכה מינוי נאמן לחברות, אשר יבדוק את ההתנהלות הכספית של הקבוצה, והיכן נמצאים כרגע מאות מיליוני השקלים אותם גייסה ממשקיעים.

בדיון בביהמ"ש המחוזי בפני השופטת וינברג נוטוביץ', ציין בא כוחה של קבוצת פרסונל כי החברות הנתבעות עוסקות בהפעלת פרויקטים של התחדשות עירונית, שחלקם נמצאים בעיצומם, חלקם טרם החלו וחלקם כבר הסתיימו. הוא הזהיר שמינוי נאמנים עלול להפעיל "מנגנון השמדה" לפרויקטים, שיקשה לשחרר את הדיירים מההסכמים שנחתמו עמם. 

בתגובה לדבריו, ביקשו עורכי דין נוספים המייצגים משקיעים של הקבוצה, להכליל עוד עשרות חברות שפועלות תחתיה במסגרת מינוי הנאמנים, והקפאת ההליכים, ולמנות לכל החברות בקבוצה נאמן אחד, וזאת בשל עירוב הכספים הנטען בין החברות, הנושים והבטוחות, מצב שיש לטפל בו בצורה מרוכזת וכוללנית.

לבסוף נסוג ב"כ הקבוצה מהתנגדותו להכנסת 6 חברות בקבוצה להליכי חדלות פירעון, אך הוסיף כי אין עילה למתן צו נגד פרסונל אינווסט בע"מ, מכיוון שהיא לא חייבת כספים ולא קיבלה כספים. לדבריו, אין לו התנגדות למתן צו איסור דיספוזיציה זמני לחברה זו, עד שהתמונה תתבהר. 

עו"ד וישינגרד מצידו הציג מסמך המוכיח כי התקבלו כספים על ידי פרסונל אינווסט בע"מ, מסמך אשר סתר את גרסת אנשי קבוצת פרסונל. 

באת כוחו של הממונה על חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד האוצר, עו"ד הילה פישלוביץ' טייב, שנכחה גם היא בדיון, הציעה כי ימונו שני נאמנים לחברות הנתבעות – עורך דין ורואה חשבון – אשר ינהלו את הליך הכינוס, תוך המשך פעולת התאגידים. 

לאחר שהתעמקה בטענות הצדדים, החליטה השופטת וינברג נוטוביץ' להורות על פתיחת הליכים נגד 6 חברות הבת הנתבעות, ובהן טי.סי.איי הכרמל בע"מ, טי.סי.אי מצדה בע"מ, טי.סי.איי בניין שלם בע"מ, טי.סי.איי הר בנטל בע"מ, טי.סי.אי חרמון בע"מ וטי.סי.אי הר כרמים בע"מ.

כמו כן, מינתה השופטת את הנאמנים עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה לפיקוח על ניהול ההליכים. בנוסף, הורתה השופטת על איסור דיספוזיציה בנכסי החברות פרסונל אינווסט בע"מ ופרסונל יזמות מ.ל בע"מ, הורתה לנאמנים לפעול לאיחוד תיקים הקשורים לפרסונל יזמות מ.ל בע"מ.

בהחלטות נוספות אותן נתנה השופטת, נקבע כי הנאמנים יפקידו התחייבות עצמית בסך 100,000 ₪ כל אחד, יגישו דו"ח עדכון תוך 14 יום ויקבע דיון נוסף לחיסול 6 התאגידים ליום 8.2.2026.

"בית המשפט המחוזי בלוד קיבל את בקשתי להורות על מתן צו לפתיחת הליכים כנגד 6 חברות הנמצאות בשליטתו של אלון מורן ולהב אלישע אשר גייסו מאות מיליוני שקלים מישראלים כנגד הבטחות של ריביות גבוהות" אמר עו"ד וישנגרד לאחר קבלת ההחלטה. 

"כפי שהדבר נראה, מדובר לכאורה באחת מתרמיות הפירמידה הגדולות שבוצעו בשנים האחרונות בישראל. מינויים של הנאמנים עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה יאפשר לרדת לחקר האמת ולפעול לאיתור מיליוני השקלים תוך מימושם של נכסי החברות ובעלי המניות מקבוצת פרסונל".

מחברת פרסונל נמסר בתגובה לפסק הדין: "בית המשפט סבר כמונו שהליכה לתהליך של חדלות פרעון תסכן את כספי המלווים ולכן דחה את בקשת התובעים. נמשיך לדאוג לכספי המלווים ונשתף פעולה עם החלטות בית המשפט".

הונאות פירמידה משקיעים נדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}