י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
נתונים מדאיגים

המגפה האמיתית: המחלה ממנה סובלים מחצית מהישראלים

יום מחלת האלצהיימר הבינלאומי מצויין ב-21 בספטמבר ברחבי העולם. בישראל 150,000 איש חולי דמנציה. מחצית מהאוכלוסייה בישראל (49%) הם במצב של עודף משקל או השמנה. מאז 2010 לא חלו שינויים מהותיים באחוזי הנמצאים בעודף משקל ובהשמנה

המגפה האמיתית: המחלה ממנה סובלים מחצית מהישראלים
סועדים במסעדה. אילוסטרציה צילום: בחדרי חרדים

יום מחלת האלצהיימר הבינלאומי מצויין ב-21 בספטמבר ברחבי העולם. בישראל 150,000 איש חולי דמנציה. עמותת עמדא למען אנשים עם דמנציה ובני משפחותיהם תציין את היום הבינלאומי בין השאר, באמצעות הכנס השנתי שייערך ביום שלישי ה-24/9 במתחם אווניו באיירפורט סיטי.

לכנס יגיעו מעל 600 איש מהקהילה הרפואית, מטפלים עיקריים בא.נשים עם דמנציה והקהל הרחב כשהנושא העיקרי השנה : ירידה קוגניטיבית ודמנציה.

תרבות העולם המערבי גרמה למספר תחלואים ומחלות קשות, חלקם גורמי סיכון מהותיים לירידה קוגניטיבית. אחד מהם הוא השמנת יתר, שב 2013 קבע איגוד הרפואה האמריקאי שזאת מחלה. תרבות גסטרונומית שנשענת על אוכל מעובד, ג׳אנק פוד, ממתקים ושתייה ממותקת  יצרו מציאות עגומה בה חברות רבות מנסות להיאבק בהשלכות של אוכלוסייה רבה הסובלת מהשמנת יתר. לפי ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתים ברחבי העולם קרוב ל-3 מיליון איש עקב סיבוכי השמנה לבד. 

מנתונים שפרסם הלמ״ס בתחילת אוגוסט, בנושא משקל ודיאטה (מתוך הסקר החברתי 2023)ֿ, אנו למדים שכמחצית מהאוכלוסייה בישראל (49%) הם במצב של עודף משקל או השמנה:

55% מהגברים ו43% מהנשים; 39% מבני 44-20 לעומת 59% מבני 64-45; 46% מהיהודים לעומת 59% מהערבים. חמור לא פחות הנתון שמאז 2010 לא חלו שינויים מהותיים באחוזי הנמצאים בעודף משקל ובהשמנה.

למרות שהמודעות עולה משנה לשנה בכל הנוגע לאורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית, לא רואים הטמעה של זה ושינוי מהותי אצל מרבית מהאוכלוסייה. טרנד הכושר והבריאות כנראה עובד טוב יותר בקרב אוכלוסיות צעירות ומבוססות, שאולי קל להן יותר לרכוש מוצרי מזון טריים ואיכותיים, וגם למצוא זמן לפעילות גופנית במסגרת מכון כושר או חוגי אימון אחרים.

כשמתמקדים בנתונים של בני הגיל השלישי בישראל התמונה מדאיגה גם כן. בקרב בני 74-65: 48% נמצאים במצב של עודף משקל או השמנה. ובקרב בני 75 ומעלה: 31% נמצאים במצב של עודף משקל או השמנה.

מחקרים רבים מצביעים על כך שאפשר להפחית סיכונים לדמנציה ב-40%-60% באמצעות אורח חיים בריא במיוחד בכל הנוגע להשמנת יתר, לחץ דם, עישון, ועוד. השמנת יתר לאורך החיים עלולה לגרום לנזקים מתמשכים ובלתי הפיכים במוח, מה שעלול להיות מתורגם בגיל מבוגר יותר לירידה קוגניטיבית. יש שקוראים לדמנציה באופן לא רשמי, סוכרת סוג 3.

בחודשים האחרונים אנחנו שומעים רבות על תרופות חדשות להרזייה שנעשו פופולריות, גם בישראל. משרד הבריאות קבע שתרופות אלה (כגון אוזמפיק) כלולות בסל התרופות רק לחולי סוכרת, אך לא בהתוויה לטיפול בהשמנה (שעל פי משרד הבריאות בישראל עדיין אינה נחשבת רשמית למחלה). מי שרוצה לרדת במשקל באמצעות תרופות אלה ישלם הרבה מאוד כסף עבורם.

עמותת עמדא לדמנציה פוגשת קהלים רבים של בני הגיל השלישי שרק עם גיל הפרישה מתחילים להיות מודאגים מבריאות המוח שלהם. רק לאחר מפגשים שמסבירים את גורמי הסיכון ודרכים לצמצם סיכונים לדמנציה,

לאה גולדברגר סמנכ"לית עמותת עמדא לחולי דמנציה, אלצהיימר ומחלות דומות בישראל: "על בריאות המוח צריך לשמור מגיל צעיר, כדי למנוע נזקים מתמשכים ובלתי הפיכים. הלוואי והיינו רואים השפעה רבה יותר של הדור הצעיר שחשוף יותר לתוכניות כמו ״אפשריבריא״ ומבין את העקרונות של אורח חיים בריא, על ההורים והסבים והסבתות. אצלנו בבית, מורגש היטב ההבדל במטבח כשהבנות שלי הכניסו לתפריט מגוון רב יותר של ירקות טריים, אוכל טרי ולא מעובד ומרכיבים נוספים של תזונה ים-תיכונית. בתי, מדריכת פילאטיס, מעודדת אותי בכל מפגש להקפיד על פעילות גופנית מותאמת לגילי, וזה מצריך שינוי הרגלים, ולא פשוט כלל".

עוד אמרה: "על דמנציה ממעטים לדבר, הרבה בגלל סטיגמות ובושה. אולי נצליח במקום, להילחם במגיפה של המאה ה-21, דרך מלחמה פרטנית בגורמי הסיכון העיקריים. אין ספק שאם נצליח לשנות את המגמה בה מחצית מהאוכלוסייה בישראל מתמודדת עם השמנת יתר, ובעיקר אלה בני 65+, נוכל להפחית את מספר החולים בדמנציה. מספר שהולך וגדל משנה לשנה".

ד"ר נתי בלום מנכ"לית עמותת עמדה לא.נשים עם דמנציה אלצהיימר ומחלות דומות בישראל: "בכנס נעלה מגוון נושאים אקטואליים וחדשניים בהם קריטריונים חדשים למחלת אלצהיימר, סמנים ביולוגים במחלות ניווניות, טיפולים תרופתיים וע"י גריה מוחית, קורונה וירידה קוגניטיבית, הלם קרב ודמנציה, דמנציה באוכלוסיות מיוחדות, לא רק אלצהיימר ועוד" מספרת ד"ר בלום ומסבירה: "אנו מקפידים מדי שנה להעלות למודעות המחקרית של הרופאים בישראל את מגיפת הדמנציה. יש חשיבות לכנס במובן הזה שהוא מקום המפגש המקצועי היחידי לקהילה שלנו ומושך אליו קהל מגוון: מחד הרופאים, החוקרים, אנשי מקצועות הבריאות הרווחה והסיעוד, וקובעי המדיניות העוסקים בנושא ומאידך בני משפחות ומטפלים עיקריים של האנשים החיים עם אלצהיימר ודמנציות אחרות".

 

 

השמנה דמנציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}