י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
תקועים עוד בהנייה

מתקפת הביפרים בלבנון עלולה לגרור את האיראנים לקלחת

הפיצוצים בלבנון עשויים לחזק את הקולות בהנהגה בטהראן הדוגלים בתגובה צבאית ישירה כנגד ישראל

מתקפת הביפרים בלבנון עלולה לגרור את האיראנים לקלחת
איראן, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

ד"ר רז צימט, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, נוגע בזווית האיראנית למתקפת הביפרים ומכשירי הקשר שהרעידה את ארגון חיזבאללה.

הוא כותב: אירוע פיצוץ אמצעי הקשר בלבנון, שבו נפצע גם שגריר איראן בבירות מוג'תבא אמאני, מגביר שוב את החשש מפני תגובה איראנית נגד ישראל, אף כי בשלב זה נראה כי טהראן שומרת על פרופיל נמוך יחסית, נמנעת מאיומים בתגובה ישירה כנגד ישראל ומתמקדת בפעילות דיפלומטית, שנועדה להביא לגינוי ישראל באו"ם, ובהגשת סיוע רפואי לפצועים בלבנון.

גורמים איראניים מציגים את האירוע כעניין הנוגע בעיקרו לחזבאללה ומנסים להפחית ממשמעותו ביחס לאיראן. שגרירות איראן בביירות הכחישה את הדיווחים על מצבו של השגריר, שפציעתו כתוצאה מפיצוץ אמצעי הקשר של חזבאללה מספקת עדות נוספת לקשר ההדוק בין איראן לארגון הטרור הלבנוני. לטענת השגרירות, אמאני, שככל הנראה נפגע קשה בעיניו, נפצע באופן שטחי בלבד. כמו כן, דובר משמרות המהפכה הכחיש דיווחים על מותם של אנשי משמרות המהפכה בפיצוץ והדגיש, כי אף אחד מאנשי הארגון לא נהרג.

איראן עדיין מחויבת להגיב על חיסולו של מנהיג חמאס, אסמאעיל הניה, בטהראן. ברקע העיכוב הנמשך בתגובה האיראנית לסיכול הניה, ממשיכים בכירים איראניים להדגיש את מחויבות טהראן לתגובה נגד ישראל, גם אם במאפיינים שונים מאלה של התקיפה האיראנית על ישראל בליל ה-13 באפריל 2024, במועד המתאים שייקבע על ידי איראן ובאופן שלא ישחק לידי ישראל המעוניינת, בראיית איראן, לגרור אותה לעימות צבאי כולל.

ניתן להניח כי סדרת הפיצוצים בלבנון, שחשפה את החדירות המודיעינית והביטחונית של חזבאללה, מעוררת דאגה רבה באיראן, שהופתעה בעצמה מעומק החדירה של ישראל באירוע חיסולו של הניה במתחם מאובטח של משמרות המהפכה בלב טהראן. טהראן אינה יכולה להוציא מכלל אפשרות כי גם אמצעי קשר שבשימוש בכירים וארגונים איראניים עשויים להיות חדורים על ידי ישראל.

הפיצוצים בלבנון עשויים לחזק את הקולות בהנהגה בטהראן הדוגלים בתגובה צבאית ישירה כנגד ישראל כדי לשקם את הרתעתה באמצעות מימוש המשוואה החדשה שנקבעה על ידי טהראן לאחר חיסולו המיוחס לישראל של מפקד משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חסן מהדוי, באפריל 2024.

עם זאת, האילוצים שעיכבו עד כה את תגובת איראן לחיסול הניה, ובהם חשש מתגובת נגד ישראלית משמעותית, תגבור הכוחות האמריקאיים באזור (אף כי נושאת המטוסים רוזוולט עזבה את המזרח התיכון ושבה לארצות הברית), והעדפת הממשל החדש בטהראן להימנע עד כמה שניתן מעימות צבאי כולל – עדיין משפיעים על תהליך קבלת ההחלטות בטהראן. לפיכך, איראן עשויה להעדיף להותיר את התגובה לפיצוצים בלבנון בידי חזבאללה, כפי שעשתה לאחר חיסולו של בכיר הארגון פואד שוכר, ולהמשיך להיערך לתגובה איכותית על חיסול הניה בזמן, במקום ובאופן שייקבעו על ידה.

איראן מתקפת הביפרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}