י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כך זה התבצע

דיווח: המוסד הקים חברות קש ומכר ביפרים בכל אירופה

המוסד הקים חברות קש מאפס שייצרו ושלחו את המכשירים ללבנון במשך שנים כהכנה למתקפה. מקורות ביטחוניים מאמינים שישראל הוסיפה חומרי נפץ לביפרים במהלך הייצור.

דיווח: המוסד הקים חברות קש ומכר ביפרים בכל אירופה
מתקפת הביפרים על חיזבאללה צילום: שאטרסטוק

ה'דיילי מייל' מדווח כי לא רק שישראל התעסקה עם הביפרים הקטלניים של חיזבאללה - היא גם ייצרה אותם מאפס, לאחר שהקימה רשת של חברות קש ברחבי אירופה.

בתחילה עלה חשד כי המוסד הצליח להטמין פצצות זעירות במשלוח של הביפרים שהיה בדרכו לארגון הטרור הנתמך על ידי איראן בלבנון, לאחר שאלפי בני אדם נפצעו כולל עשרות הרוגים.

אבל כעת נראה שישראל הקימה חברות קש ברחבי אירופה שייצרו את הביפרים בעצמם, הטמיעו כמויות קטנות של חומר נפץ PETN, והיו מוכנים להתפוצץ בשליחת הודעה מיוחדת.

ישראל לא אישרה ולא הכחישה כל קשר, אך 12 גורמי הגנה ומודיעין בהווה ובעבר אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל עומדת מאחורי הפיצוצים, ותיארו את המבצע כ"מורכב וארוך".

חברה בבודפשט, הונגריה, הוקמה כדי לייצר את המכשירים מטעם חברה טייוואנית, Gold Apollo. יו"ר החברה אמר לעיתונאים שלחברה יש הסכם שיווק עם החברה ההונגרית בשלוש השנים האחרונות.

"בהתאם להסכם שיתוף הפעולה, אנו מאשרים ל-BAC להשתמש בסימן המסחרי של המותג שלנו למכירת מוצרים באזורים ייעודיים, אך העיצוב והייצור של המוצרים הם באחריות BAC בלבד", מסרה החברה הטייוואנית בהצהרה.

לפחות שתי חברות קש נוספות, אחת בסופיה בולגריה בראשות איש עסקים נורווגי, הוקמו גם כן כדי להסוות את זהותם האמיתית של האנשים שיצרו את הביפרים.

לא ידוע עד כמה אנשי העסקים הללו היו מעורבים או מודעים לתוכנית הישראלית, הם ניהלו את החברות, מבלי לדעת שהן חברות קש.

לדברי אייל פינקו, בעבר בכיר במערכת הביטחון. בעל חברת מודיעין עסקי, חוקר ומרצה באוניברסיטת בר אילן. "כל עמוד השדרה הבכיר של חיזבאללה הושפע מהתקיפה הזו". הוא הוסיף: "הם יצטרכו לאפס את עצמם. הם צריכים להתארגן שוב כדי להבין מי מוביל את הגדודים והיחידות הצבאיות. ייקח זמן להתאושש״.

המבצע - שהיה מעורב בו מאות פעילים ישראלים - הוא אחד ההישגים המורכבים והמרשימים בלוחמה המודרנית.

חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל מתקפת הביפרים בולגריה הונגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}