י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מטריד

כמעט 50% מבני הנוער היהודים בחו"ל חוו אנטישמיות בבית הספר

עלייה באנטישמיות על רקע המלחמה: סקר חדש חושף כי כמעט 50% מבני הנוער היהודים בחו"ל מדווחים על אנטישמיות מצד חברים לספסל הלימודים, מורים ומנהלים

כמעט 50% מבני הנוער היהודים בחו"ל חוו אנטישמיות בבית הספר
גרפיטי: אילוסטרציה צילום: unsplash

סקר חדש שעתיד להתפרסם בימים אלו חושף עלייה משמעותית ומדאיגה באנטישמיות שמולה מתמודדים בני נוער יהודים בבתי ספר תיכוניים ברחבי העולם, בעקבות אירועי השבעה באוקטובר.

הסקר, שבוצע על ידי "מוזאיק נוער", חטיבה של "מוזאיק יונייטד" שהיא יוזמה משותפת עם משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות בישראל ועם פילנתרופיה יהודית, כלל כמעט 800 תלמידים יהודים בגילי 14-18 ממדינות שונות, וחושף עלייה נרחבת הן בתפיסה כלפי אנטישמיות והן בחוויות הישירות של תקריות אנטישמיות.

הסקר, שפותח על ידי חברת הסקרים האקדמית "תובנות" ושווק אונליין על ידי חברת JMG, עבר תהליך בדיקה קפדני על מנת להבטיח שהתוצאות משקפות בצורה מדויקת את חוויות בני הנוער.

הנתונים מהסקר מצביעים על עלייה גלובלית של 29.1% בחווית האנטישמיות בקרב בני נוער יהודים, עם עלייה חדה במיוחד של 45.9% מחוץ לארצות הברית. תחושת הפגיעות הזו משתקפת בעובדה שכמעט מחצית (47.4%) מהמשיבים דיווחו על חוויות אנטישמיות אישיות, כאשר 78% דיווחו שתקריות אלו התרחשו במסגרת בית הספר. בנוסף, האנטישמיות נפוצה גם במדיה החברתית ובמרחבים ציבוריים, ומציירת תמונה מטרידה על הסביבות שבהן בני הנוער מבלים זמן ניכר.

אחד מהממצאים המטרידים ביותר של הסקר הוא הנתון המשקף כי החברים של בני הנוער לספסל הלימודים הינם מבצעי האנטישמיות העיקריים, כאשר 68.7% מבני הנוער מצביעים על חבריהם לכיתה כמקור העוינות. מדאיגה לא פחות העובדה ש-26.6% מהמשיבים דיווחו על אנטישמיות מצד מורים, ו-27.4% מצד מנהלי בית הספר. נתונים אלו גבוהים במיוחד בארצות הברית, ומרמזים שאנטישמיות אינה רק סוגיה אשר מונעת מתוך חברים ללימודים אלא גם מעוגנת במוסדות שאמורים לחנך ולהגן על התלמידים.

הסקר שופך אור גם על הימצאותו של תוכן אנטישמי בחומרי לימוד, כאשר 14.3% מבני הנוער דיווחו כי נתקלו בתוכן מסוג זה במסגרת מטלות בית ספר או תכנית הלימודים. בעיה זו נפוצה במיוחד בארצות הברית, מה שמעלה שאלות לגבי הפיקוח והתאמת תכני הלימוד בבתי הספר האמריקאים.

ההשפעה של העלייה באנטישמיות הובילה לשינויים התנהגותיים משמעותיים בקרב התלמידים היהודים. יותר מ-30% דייוחו כי החלו להימנע מלבישת סמלים יהודיים, 35% מהססים לפרסם תוכן יהודי או ישראלי ברשתות החברתיות, ו-22% הודו כי הובאו למצב בו הם חשים שעליהם להסתיר את זהותם היהודית מאז 7 באוקטובר. שינויים אלה משקפים פחד עמוק והעדר תמיכה מספקת, כאשר 78% מהמשיבים הרגישו שדאגותיהם נדחו או זלזלו בהן, במיוחד בארצות הברית.

במבט לעתיד; "מוזאיק נוער" מתכננים לפרסם ממצאים נוספים מהסקר בעתיד הקרוב שיתמקדו בזהות היהודית של בני נוער ובהשקפותיהם על המלחמה בין ישראל לחמאס. תובנות אלו צפויות לשפוך אור קריטי על האופן שבו המלחמה הנמשכת משפיעה על הבנתם של בני הנוער היהודים את מורשתם ואת הקשר שלהם לישראל, כמו גם על השפעת החוויות היהודיות והחינוך על השקפותיהם.

ממצאי הסקר מדגישים את הצורך הדחוף במאמץ משותף להילחם באנטישמיות במוסדות חינוך. עם עליית המצב בו תלמידים יהודים מרגישים יותר ויותר לא בטוחים וחסרי תמיכה, עולה הדחיפות בהתערבויות אפקטיביות יותר לטיפול בסוגיות אלו ולהבטחת סביבת למידה בטוחה ומכבדת עבור כל התלמידים.

אלנה אבן ממוזאיק יונייטד אמרה: "הסקר שעשינו בתקופה האחרונה ממחיש את התחושות שלנו מהשנה האחרונה, האנטישמיות עולה והיא נמצאת בכל מקום, אין לה גיל ואין לה מקום, בכל הקהילות היהודיות מרגישים אותה ולכן צריך לשים לזה לב ולטפל בצורה נכונה".

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי: "הממצאים מציגים בפנינו את האתגר ההולך וגובר העומד בפני צעירים יהודים ברחבי העולם. אנו עוקבים מקרוב אחרי המצב בשטח באמצעות סקרים אלו ובאמצעות כלים נוספים ומחויבים להוביל מאמצים גלובליים יחד עם השותפים הבינלאומיים שלנו ויחד עם הקהילה היהודית כדי להבטיח שתלמידים יהודים בכל מקום יוכלו לאמץ בגאווה את זהותם היהודית ללא חשש".

אנטישמיות משרד התפוצות סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}