י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הפרשה מסתעפת

תעלומה חובקת עולם: מי מכר את הביפרים לחיזבאללה?

תחילה נחשדה חברה מטאיוואן, שהאשימה חברה עמה יש לה עסקים בהונגריה וכעת הפוקוס על בולגריה | העיתונות בעולם מנסה להתחקות אחר המקור לביפרים הממולכדים שהנחיתו מכה קשה על חיזבאללה - הפרשה אפופת מסתורין

תעלומה חובקת עולם: מי מכר את הביפרים לחיזבאללה?
משרדי חברת BAC Consulting בהונגריה כביכול ספקית מכשירי הקשר לחיזבאללה צילום: דב גיל-הר כאן 11

מי באמת מכר לחיזבאללה ביפרים ממולכדים שגרמו לאלפי מחבלים להיפצע חלק קשה, כולל עשרות הרוגים משורות הארגון? לשאלה הזאת אין כרגע תשובה ברורה.

משרדי החברה בהונגריה שממנה כביכול נרכשו הביפרים שהתפוצצו בלבנון - שוממים, דוב גיל-הר, שליח כאן חדשות לאירופה ביקר במשרדי החברה בהונגריה וניסה לברר מה קורה שם. מתברר כי 11 חברות היו רשומות בבניין, אך אף אחת מהן לא היתה פעילה. מדי פעם היתה מגיעה אשה הונגריה או איטלקיה ואוספת את הדואר ונעלמת.

הדיווח מ'משרדי החברה' בהונגריה צילום: כאן חדשות

החברה הטייוואנית שדווח כי היא זו שייצרה את המכשירים, אמרה כי חברה בהונגריה שהיה לה זכיון להשתמש בשם של החברה מטייוואן היא שאחראית, ובהונגריה מתברר אין בכלל חברה כזאת.

כעת מדווח ב-Ynet כי מדובר בכלל בחברה מסתורית שיושבת בבולגריה: בזמן שבחיזבאללה עדיין מתאוששים מרצף הפיצוצים אתמול ושלשום, כעת מתגלים פרטים חדשים על הדרך שעשו הביפרים שהתפוצצו ביום שלישי בלבנון ובסוריה.

בדיווח באתר ההונגרי "טלקס" נטען כעת כי המכשירים יובאו בכלל ללבנון מבולגריה. על פי הדיווח, חברה בשם "נורטה גלובל בע"מ", שממוקמת בסופיה ונמצאת בבעלות אזרח נורבגי, היא שהעבירה את הביפרים. באתר האינטרנט של החברה הבולגרית, בדומה לזו של החברה ההונגרית, מופיעים כמעט אך ורק פרטים כלליים. אפילו מייל וטלפון ליצירת קשר אין באתר, וגם לא שם של מנהל או עובד כלשהו.

אתמול דובר ממשלת הונגריה התנער מאחריות ואמר כי הביפרים לא יוצרו במדינה. "הרשויות אישרו כי החברה המדוברת היא חברה המתווכת בסחר, ואין לה שום אתרי ייצור בהונגריה", הדובר, זולטן קובאץ' הוסיף. "יש לה מנהלת אחת, והמכשירים המדוברים לא נראו כלל בהונגריה".

באתר הבולגרי "טלקס" דווח כי המנהלת ברסוני-ארצ'ידיאקונו מהונגריה, עשתה עסקים עם החברה הבולגרית. "אמנם על הנייר החברה ההונגרית חתמה על החוזה עם 'גולד אפולו', אבל למעשה 'נורטה גלובל בע"מ' הבולגרית היא שעמדה מאחורי העסקה". בדיווח נטען כי החברה הבולגרית, ולא ההונגרית, היא שייבאה את הביפרים מטייוואן, והחברה הבולגרית הייתה גם זו שארגנה את העברת הציוד, ואת מכירתו לחיזבאללה.

ב-Ynet דווח כי הסוכנות לביטחון לאומי בבולגריה טענה כי לא נמצא אישור למכירות רלוונטיות הנוגעות לאותה חברה, וציינה כי החלה בחקירת הנושא ביחד עם רשויות נוספות במדינה. לדבריהם, עד כה נמצא כי הדבר היחיד שהועבר דרך בולגריה הוא סכום של 1.6 מיליון אירו, שנשלח להונגריה.

כזכור נסראללה אסר על טלפונים סלולריים בפגישות של פעילי חיזבאללה, הוא הורה כי מידע תנועות ותוכניות של חיזבאללה לעולם לא יועברו באמצעות טלפונים סלולריים, אנשי חיזבאללה נאלצו לשאת ביפרים בכל עת, ובמקרה של מלחמה ייעשה שימוש בביפרים כדי לעדכן את הפעילים ואת הלוחמים לאן להגיע.

במהלך הקיץ גדלו משלוחי הביפרים ללבנון, כאשר אלפים הגיעו למדינה וחולקו בין אנשי חיזבאללה ובני בריתם, כך מסרו שני גורמי מודיעין אמריקאים לעיתון. בעיני חיזבאללה הם היו אמצעי הגנתי, אבל בישראל, אנשי מודיעין התייחסו לביפרים כאל "כפתורים" שניתן ללחוץ עליהם כשהזמן נראה בשל, הרגע הזה, כך נראה, הגיע השבוע.

ביום שלישי ניתנה ההוראה להפעיל את הביפרים. כדי להפעיל את הפיצוצים, ישראל שלחה אליהם הודעה בערבית שנראתה כאילו הגיעה מההנהגה הבכירה של חיזבאללה. שניות לאחר מכן, לבנון הייתה בכאוס אדיר עם עשרות הרוגים ואלפי פצועים.

הונגריה לבנון חיזבאללה בולגריה מתקפת הביפרים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}