י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
פוסק לביתו

הגר"ע פריד: "כל יהודי יכול לדעת הלכה למעשה!"

טללי אורה ונטפי חיזוק בשיח לבבי ומיוחד עם עמוד ההוראה הגאון הגדול רבי עמרם פריד שליט"א על המסלול המיוחד ללימוד הלכה למעשה שעל ידי תלמידו

הגר"ע פריד: "כל יהודי יכול לדעת הלכה למעשה!"
הרב פריד צילום: לומדים כהלכה

נתברך דורנו באחד המיוחדים שבין פוסקי הדור, עמוד ההוראה הגאון הגדול רבי עמרם פריד שליט"א, מרביץ תורה לאלפים ומעמיד תלמידים הרבה, אשר סדר יומו מלפני זריחת החמה ועד השעות הקטנות של הלילה מלא וגדוש עד לאפס מקום. אין זמן לכלום. יהודים שואלים, יהודים מבקשים עצה ותבונה, יהודים צריכים תשובה!

בינות לערימות הספרים הניצבים על שולחנו כגורדי שחקים אשר יסודם מוצב ארצה וראשם מגיעה השמימה, כשברקע צלילי הטלפונים שאינם פוסקים, האינטנסיביות לא פוסקת אפילו לרגע. למרות העול הכבד הרובץ על כתפיו ועמל התורה שאינו עוצר לרגע - 
הרב שומע 'לומדים כהלכה', והכל נעצר.

חיוך עולה על שפתיו. "פוסק לביתו, ברוכים הבאים".

להצטרפות למסלול פוסק לביתו לחצו כאן>>>

כש'לומדים כהלכה' כאן, אין שום דבר חשוב יותר. הגאון הגדול מתפנה מכל עיסוקיו החשובים, מסיר את כל טרדותיו, בסבלנות ובמתינות הוא רוצה להאזין, להקשיב, להנחות ולדייק.

רבינו עמוד ההוראה שליט"א משמש כנשיא המכון בחביבות וידידות מופלאה, בודק לעומק את חומרי הלימוד, יורד לפרטי פרטים, מעודד את הפעילות על כל צעד ושעל ומתווה את הדרך ללימוד ההלכה. 

בימים אלה לפני פתיחת מסלול נוסף של קורס 'פוסק לביתו', זכינו לעלות אל מעונו ולשמוע באוזנינו את נעימות קולו בעודו מדבר בלהט על חשיבות המכון, השיטה המדויקת וההכרח ללמוד ולדעת הלכה למעשה.

'פוסק לביתו' זה צורך הדור!...

+++

ילמדנו רבינו, הלוא מעולם ידענו כי בתורה אין קיצורי דרך, וכדי לרכוש ידיעות בתורה יש לעמול. האם 'פוסק לביתו' לא משמש חלילה כקפנדריא לדרך המלך של ליבון סוגיות בעמל ויגיעה?

הרב לא ממהר לענות. המתנה של מספר רגעים, ולאחריה התשובה קולחת מפיו ברהיטות, מילה אחר מילה כמונה מעות:

"אכן. אין דרך לדעת את היסודות, את הסוגיות ואת מקורות ההלכה מבלי לעמול ולהתייגע במשך שעות על גבי שעות בעיון ובהעמקה. אך הבאים בשערי מכון 'לומדים כהלכה' אינם מבקשים לברר את עומק הסוגיות ואת מקורות ההלכה. הם מבקשים לדעת את המעשה אשר יעשון, להבין את הכללים ההלכתיים ולברר את ההלכה למעשה".

"כאשר מדובר אודות הלכות הפשוטות הנוגעות לחיי היומיום, אין מקום להמתין עד שנסיים להתייגע ולברר את עומק הסוגיות. יהודי צריך לדעת הלכה למעשה, כי זה דבר שפוגש אותו על כל צעד ושעל".
"בהלכות הנצרכות מידי יום ביומו, מסלול 'פוסק לביתו' לא מהווה קיצור דרך חלילה. בדיוק להיפך. זה הצלת נפשות ממש".

קולו של הרב עולה קמעא, מבטו חודר והוא אומר בתוקף: "איך אפשר לחיות כיהודי בלי לדעת הלכה?! הרי זה עלול להוביל רחמנא ליצלן לעבור על איסורים מחוסר ידיעה!... מי לנו גדול ממרנא החפץ חיים זצ"ל, אשר ידועה לשונו הזהב בהקדמתו למשנה ברורה הלכות שבת בשם הגאון רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל.
"אי אפשר כלל במציאות שינצל האדם מחילול שבת, אם לא ילמד את כל הדינים על בוריים היטב".

"לא תמיד אפשר לשאול רב, לא תמיד בכלל יודעים שצריך לשאול את הרב. צריך פשוט לדעת הלכה למעשה!...".

האם ראוי שכל אחד יפסוק לעצמו בלי לדעת את מקורות הדינים? הלוא יש הלכות עם חילוקים דקים ונדרשת בקיאות בדברי הפוסקים וכתפיים רחבות להכריע ביניהם?

בת שחוק עולה על שפתיו של הרב, והתשובה לא מאחרת לבוא, בנויה נדבך על גבי נדבך. מבין דבריו ניכרת בהירות חסרת פשרות, לא נותנת מקום לערפול או לסתירות:

"וודאי שמי שלא הגיע להוראה לא יכול לפסוק לעצמו בכל מצב. יש מקרים רבים בהם צריך לשאול רב כיוון שצריך לדמות מילתא למילתא, לעתים גם בדברים שאינם מפורשים בהלכה, אך זה מדובר על מקרים מורכבים ונושאים סבוכים הדורשים שאלת רב הבקיא היטב בסוגיא על מקורותיה עם הראשונים וכל הסברות הקשורות לנושא".

"הייחודיות הגדולה של 'פוסק לביתו' היא דווקא בנושאים הפשוטים, בהלכות שבת, בשר בחלב, ברכות וכדומה, המפורשים בהלכה ולצערנו רבים רבים אינם יודעים גם את הדברים המפורשים והברורים, ונזקקים ל'רב צמוד' ולשאול שוב ושוב על נושאים כה פשוטים, ברורים ומפורשים".

שתיקה משתררת, הרב שוקע במחשבותיו, ואחרי רגעים אחדים הוא ננער ואומר בשקט, כמעט בלחש:

"האמת היא, שמעבר לידיעת ההלכה על בוריה בהלכות הפשוטות, יש עוד שני דברים חשובים שאליהם זוכים להגיע לומדי 'פוסק לביתו'. הדבר הראשון הוא כבר שכבר הזכרתי - לדעת בכלל שצריך לשאול רב. ישנם רבים שטועים בדברי ההלכה למרבה הצער, ואפילו אינם יודעים שיש פה שאלה הלכתית. אני שומע לפעמים מקרים נוראיים ומצערים שאין כאן המקום לפורטם. דברים מזעזעים ממש".

להצטרפות למסלול פוסק לביתו לחצו כאן>>>

"הדבר השני הוא, שגם כשמגיעים לשאול רב, צריך לדעת איך לשאול, כיצד להציג את השאלה בצורה שתובן היטב לרב על מנת שיוכל לענות באופן הראוי. כשמכירים את הסוגיות, יודעים את כללי הפסיקה ומבינים את משמעות השאלה - יהיה הרבה יותר קל לרב לענות את התשובה הנכונה".

האם כל אחד יכול להגיע לתואר 'פוסק לביתו'?

כאן לא משתררת שתיקה, אין צורך לחשוב. התשובה ברורה ונשלפת ללא שהות אפילו כמלוא נימה:

"כן, בוודאי!".

"כולנו בני אברהם יצחק ויעקב, התורה הקדושה ניתנה לכולנו באופן שווה, כולנו, כאיש אחד בלב אחד עמדנו במעמד הר סיני וקיבלנו את התורה, וכולנו יכולים, מסוגלים ורוצים לשמור על קלה כחמורה. אין יהודי שלא יכול לדעת הלכה למעשה, וזאת הייחודיות הנדירה של השיטה בה לומדים ב'פוסק לביתו'".
"תלמידי חביבי הרה"ג ר' אהרן דואר שליט"א ייסד את השיטה הזו לאחר מאמצים רבים ולאחר מחקר מעמיק, והתוצאות מדברות בעד עצמן. בקורסים של מכון 'לומדים כהלכה' יושבים כל סוגי היהודים, מתלמידי חכמים מופלגים ועד בעלי בתים, וכולם כולם יוצאים עם בהירות מופלאה בהלכה".

"ביודעי ומכירי קאמינא. אני מכיר היטב את שיטת הלימוד של 'לומדים כהלכה' ואף חלק מבוגרי הקורסים, וברוך ה' השיטה מוכיחה את עצמה. יוצאים משערי המכון יהודים יודעי הלכה למעשה באופן נפלא וברור, הם יודעים היטב את ההלכה ולא שוגים בדבר הלכה חלילה".

"התורה מונחת כאן, כל הרוצה יבוא ויטול ואין הדבר תלוי אלא ברצון. צריך לרצות לדעת הלכה וצריך להיות מוכנים להשקיע בזה את הזמן הדרוש, ולא מדובר בהרבה זמן. השיעורים קצרים, הסיכומים בהירים וברורים. רק צריך לרצות".

מה עשו יהודים בדורות הקודמים בהם לא היו מסלולים ללימוד הלכה? מה קרה עכשיו שזה הפך להיות נצרך?

הרב בורר את מילותיו בקפידה, שפתיו נוטפות מור והוא משיב בנעימות:

"בעבר היה לאנשים יותר כוחות להשקיע בלימוד מסודר. היו לומדים בעיון ובהעמקה, בסדר מסודר סוגיא אחרי סוגיא, עוברים מדברי הגמרא לשיטות הראשונים, מתייגעים היטב בהבנת כל הסברות לכאן או לכאן, עוסקים בטור עם בית יוסף, שו"ע ונושאי כליו ועד לדברי הפוסקים האחרונים".

"היו משקיעים כוחות עצומים ב'אסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא'. מדמים מילתא למילתא, משיגים רעיונות, מבינים עמקויות ודקויות עד לבירור וליבון ההלכה למעשה".

"היום הדבר אכן קשה יותר, גם לכאלה שתורתם אומנותם וגם למי שעמל לפרנסתו, ולכן בדברים הברורים ובשאלות הפשוטות הנוגעות לחיי יהודיים כהלכה - זהו מסלול לימוד שכל אחד חייב לעצמו".
"בדורנו, אין מדובר בבונוס. זה לא מותרות או אפשרות שניה. זה צורך הדור ממש!".

מה יכול הרב לומר לנו על שיטת הלימוד של מכון 'לומדים כהלכה'?

קורת הרוח ניכרת היטב על פני עמוד ההוראה, התשובה מגיעה במאור פנים, מילה למילה נרקמת למשנה סדורה ובהירה:

"ר' אהרן דואר שליט"א כינס למקום אחד את כל הדברים הנצרכים לכל אחד, כדי לדעת את המעשה אשר יעשון. הוא סידר את הכללים והפרטים באופן מעורר השתאות, כך שכל אחד יוכל להבין ולזכור היטב".

"בלימוד עצמי או בחברותא, לא תמיד יודעים במה צריך להתמקד ומה הם היסודות שכדאי וחשוב לדעת, לזכור ולשנן. בצורה כזו לא תמיד מבינים את כללי הפסק, את המשמעויות של כל שיטה ובוודאי שלא יודעים להסיק מכך פסק הלכה למעשה".

"הרב דואר פתח שולחן ערוך ומוכן לאכילה, הרי סכין והרי מזלג והרי פה לאכול. הדברים מוגשים באופן בהיר וצלול, אין ספיקות ואין שאלות, הכל נהיר, ברור ופשוט. כשיוצאים ממסלול 'פוסק לביתו' - קונים את ידיעת ההלכה על בוריה".

להצטרפות למסלול פוסק לביתו לחצו כאן>>>
 

לומדים כהלכה הגר"ע פריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}