ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
עיניים ולא יראו

בכיר באמ"ן: "הנחנו שלא יקרה שום דבר בעזה שאנחנו לא יודעים עליו"

ישראל הסתמכה באופן כמעט מוחלט על כלי מודיעיני חשאי שהניב תוצרים מרשימים והזניחה מקורות אחרים: "כולנו הנחנו שלא יקרה שום דבר בעזה שאנחנו לא יודעים עליו"

בכיר באמ"ן: "הנחנו שלא יקרה שום דבר בעזה שאנחנו לא יודעים עליו"
חיילים באגף התקשוב וההגנה בסייבר. אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

אחת הסיבות המרכזיות למחדל המודיעיני בשבעה באוקטובר, נחשפת היום (חמישי) בעיתון ידיעות אחרונות. 

לפי הפרסום, ישראל הסתמכה באופן כמעט מוחלט על כלי מודיעיני חשאי - מקבץ של פרויקטים מבצעיים וטכנולוגיים מורכבים שעלו מיליארדים ומטרתם לחדור לסודות הכמוסים ביותר של חמאס.

קצין בכיר ותיק באחד ממערכי האיסוף של אגף המודיעין, תיאר את אותו "כלי חשאי", בשיחה עם 'ידיעות': "זה בערך כמו שנדע איפה היומן האישי של האויבים שלנו, שבו הם כותבים את הסודות הכי כמוסים שלהם. ואנחנו יכולים להגיע ליומן הזה בחשאי, ולעיין לנו להנאתנו במה שכתוב שם".

ההישג העצום סיפק במשך שנים מודיעין משובח, אבל "היה ממכר", כלשונו של בכיר לשעבר בשב"כ, וגרם לפיחות דרמטי בחשיבות ובהתייחסות אל שאר המקורות המודיעיניים, כמו למשל סוכנים אנושיים או מודיעין חזותי - כגון זה שסיפקו התצפיתניות.

"הקסם של היכולת להיות רואה ואינו נראה באמצעות 'הכלי החשאי' הוא לפעמים מופלא ומטורף", אומר קצין בכיר מאגף המודיעין, "הקסם הזה, לצערי, כישף את כל קהילת המודיעין. גם אותי, גם את הקברניטים המדיניים. כולנו הנחנו שלא יקרה שום דבר בעזה שאנחנו לא יודעים עליו ולא נוכל להתריע מפניו. אז במצב הזה, באמת, למה שיהיה לך אכפת אם יש לך עוד סוכן או פחות סוכן. בעצם, זה לא משנה מה כל המקורות האחרים אומרים ביחד. אם המידע לא שם (ב'כלי החשאי') – זה לא מעניין".

אלא שבזמן אמת, "הכלי החשאי" לא סיפק התרעה קונקרטית למתקפת השבת השחורה. התרעה כזו הייתה יכולה להגיע ממקורות אחרים, אבל אלו, כאמור, הפכו לפחות נחשבים. כולם סמכו לחלוטין על "הכלי החשאי". 

בדובר צה"ל בחרו שלא להגיב לכתבה.

גורם בכיר בשב”כ אמר בתגובה כי בשל הקושי להפעיל סוכנים בעזה, ולעמוד על אמינותם ונאמנותם ממרחק, בנה השירות מודל התרעה שאינו מסתמך על סוכנים בלבד, אלא גם על שורה של סנסורים ממקורות אחרים. "חלק אחר במודל היה מערך הסימים שבנינו במיוחד בשביל זה, ואינדיקציות נוספות", הסביר. לדברי הגורם הבכיר, המודל הזה עבד והוכיח את עצמו, "והיה בעצם המקום שממנו הגיעה התרעה כלשהי באותו לילה".

צה"ל השבעה באוקטובר אמ"ן שב"כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}