י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

במטרה להקל על יוקר הדיור: שר הפנים הרב ארבל פנה לשרי האוצר והעבודה – הקלו על מעסיקי עובדים זרים בענף הבנייה

אלדד ניצן יו"ר תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה בלשכת המסחר: "המהלך הזה צפוי להביא להוזלה של בין 1% ל־2% במחירי הדירות"

במטרה להקל על יוקר הדיור: שר הפנים הרב ארבל פנה לשרי האוצר והעבודה – הקלו על מעסיקי עובדים זרים בענף הבנייה
בתמונה מימין לשמאל משה ארבל, אלדד ניצן צילום: מורג ביטן

בתגובה לעלייה המתמשכת במדדי הדיור וללחץ הגובר מהציבור על הממשלה להפחית את יוקר הדיור, שלח בימים האחרונים שר הפנים הרב משה ארבל מכתב דחוף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר העבודה הרב יואב בן צור. במכתבו הציע הרב ארבל לנקוט צעדים דרסטיים שיקלו על מעסיקי העובדים הזרים בענף הבנייה. הצעד המרכזי אותו הציע הוא הפחתה משמעותית של אגרות שונות המוטלות כיום על המעסיקים, וביטול תשלומי "דמי היתר" על העסקת עובדים זרים.

שר הפנים הסביר כי צמצום עלויות ההעסקה של עובדים זרים תואם את מדיניות משרד הפנים ורשות האוכלוסין, שמטרתן להפחית את העלויות במשק הישראלי. בכך, טוען השר הרב ארבל, ניתן יהיה להוזיל את מחירי הבנייה והדיור, מהלך שמצופה להוביל להפחתת יוקר המחיה בישראל.

היוזמה של שר הפנים מתקבלת בברכה על ידי גורמים בענף הבנייה. אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה בלשכת המסחר, שיבח את המהלך ואמר כי אם הצעתו של ארבל תיושם, ניתן יהיה לראות ירידה משמעותית במחירי הדיור כבר בטווח הקרוב. "המהלך הזה צפוי להביא להוזלה של בין 1% ל־2% במחירי הדירות", אמר ניצן. לדבריו, צעדים כאלה יובילו גם להפחתה של כ־0.3% במדד הבנייה החודשי.

ניצן הוסיף כי התשתיות הישראליות בענף הבנייה נפגעות בצורה משמעותית ממחסור בעובדים, דבר שהביא להתארכות זמני הבנייה ולהתייקרות התהליך כולו. "המעסיקים בענף הבנייה מתמודדים עם עלויות כבדות מאוד", הוסיף. "הפחתת האגרות וביטול תשלומי דמי היתר יאפשרו לנו להביא אלפי עובדים זרים נוספים לענף הבנייה, שיסייעו להאיץ את קצב הבנייה ולהוריד את עלויות הדירות. זהו מהלך מתבקש שמחייב את אישור משרדי האוצר והעבודה במהרה".

הפנייה של שר הפנים מגיעה על רקע נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצביעים על עלייה מתמשכת במחירי הדיור. במחירי הדירות נרשמה עלייה של 5.8% בשנה האחרונה, בעוד מחירי השכירות זינקו בשיעורים גבוהים עוד יותר. הגורם המרכזי להתייקרות, לפי הערכות מומחים, הוא מחסור בעובדים זרים שגורם לעיכובים בפרויקטים רבים ולעליית מחירי העבודה.

נראה כי ההצעה של השר הרב ארבל מגיעה בנקודת זמן קריטית, שכן ענף הבנייה בישראל מתמודד עם אתגרים רבים שהושפעו לא רק ממחסור בעובדים, אלא גם מהתייקרות חומרי הגלם ומהלחץ על היזמים והקבלנים להשלמת פרויקטים בזמן הקצר ביותר. המהלך עשוי להיות פתרון זמני שיסייע להקל על הקשיים הקיימים בשוק.

כעת נותר לראות האם שרי האוצר והעבודה יענו בחיוב לבקשתו של שר הפנים ויקדמו את השינויים המוצעים במערכת המיסים והתשלומים למעסיקי העובדים הזרים.

אלדד ניצן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}