י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
עם בוא הסתיו

מרהיב: אלו המקומות הטובים ביותר שתוכלו לצפות בלהקות ציפורים

עם בוא הסתיו, מיליוני ציפורים נודדות חוצות את שמי ישראל. בואו לגלות את המקומות הטובים ביותר לצפייה בציפורים הנודדות בשמורות הטבע המוכרות | למדו על מסלולי הנדידה, אתגרי הציפורים והטיפים לצפייה מוצלחת

מרהיב: אלו המקומות הטובים ביותר שתוכלו לצפות בלהקות ציפורים
להקת פלמינגו צילום: דותן רותם, רט"ג

עם בוא הסתיו, מיליוני עופות חולפים בשמי ישראל, נודדים או עוצרים לאתנחתא בארץ. גלו את האתרים המובילים לצפייה בעופות הנודדים, יחד עם המלצות חשובות לחובבי הטבע

הסתיו מתחיל רשמית ב-22 בספטמבר, ועמו מגיעה עונת הנדידה מאירו-אסיה לאפריקה. רבים מהעופות בוחרים לשהות בישראל במהלך החורף של חצי הכדור הצפוני. מדי לילה, מאות אלפי עופות חולפים בשמי ישראל, מה שהופך את התקופה הזו לזמן אידיאלי לצאת ולצפות בהם.

דורון ניסים, רט"גחסידות בשמורת טבע החולהצילום: דורון ניסים, רט"ג

ישראל ממוקמת על אחד מצירי הנדידה החשובים בעולם לעופות. מיקומה הייחודי בין המדבר במזרח לים התיכון במערב, עם בקע ים המלח במופע נופי אדיר ממדים וסימנים נופיים אחרים, הופך אותה למסלול מועדף עבור העופות הנודדים. למעשה, מיקומה הגיאוגרפי של ישראל כה מרכזי, עד כי הוא "מנקז" שטחי יבשה עצומים מצפון, כולל אזורים נרחבים באסיה ובמרכז ומזרח אירופה.

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, מסביר כי ניתן לחלק את העופות הנודדים לשתי קבוצות עיקריות:

  • נודדים אקטיביים: אלו החותרים במרץ וטופחים בכנפיהם.
  • נודדים פאסיביים: אלו שדואים ונעזרים בזרמי האוויר לצבירת גובה וגלישה לעבר עמוד האוויר הבא ובכך לעבור מרחקים עצומים.

"כל שיטה והמגבלות שלה. אלו שדואים ובהם חסידות, שקנאים, ועופות דורסים רבים יאלצו לנדוד בשעות היום החמות בהם מתפתחים זרמי אוויר חם המאפשרים להם דאייה.

דותן רותם, רט"גלהקה מעורבת של חופמאיים וברווזים בנדידהצילום: דותן רותם, רט"ג

לעומתם הנודדים האקטיביים, שהם לרוב בממדי גוף קטנים ובהם ציפורי שיר, ברווזים, חופמאים ואחרים, יעדיפו לנדוד בשעות הלילה הקרירות ולהיעזר גם במפת השמים לניווט. נדידה בשעות היום עשויה לסכן אותן כי הם חשופים לעיני הדורסים אך בעיקר לטמפרטורות סביבה גבוהות שיקשו עליהם לצנן את גופן. מינים אלו יתמקדו בשעות היום באיתור מזון והכנה להמשך הנדידה בשעות הלילה.

מינים נודדים נעזרים פעמים רבות בתוואי נוף ברורים כמו קווי חוף, עמקים רחבי ידיים ורכסי הרים. חלק מהמינים ימנעו מחציה של אזור מדברי, או מתעופה אקטיבית מעל לים, עד שאין ברירה. לכן מיקומה של ישראל בין המדבר ממזרח לים ממערב מנקז לתוכו מינים רבים היכולים לעצור בתחנות האחרונות לפני חציית המדבר בסתיו ואלו תחנות ריענון משמעותיות בעת הנדידה חזרה צפונה באביב לאחר חציית מדבריות ערב וסיני.״

בכל הארץ ניתן לראות ציפורים נודדות אך תמיד יש מקומות מעט טובים יותר מהאחרים. המקומות הטובים ביותר לצפייה בציפורים נודדות בישראל:

שמורת החולה

שקנאים בשעות הבוקר

שמורת החולה היא מקום מרכזי לצפייה ואם המצב הביטחוני בצפון יאפשר ביקור, מומלץ להגיע לשם ולסייר ברחבי השמורה. אם נזדמן לשעות בוקר סתווי בהם יש שקנאים באגם נוכל לראות אותם מתרוממים בדיוק בשעה 9:00 כאשר האוויר חם דיו וזרמי אוויר מתחילים לעלות מעלה כך שהשקנאים יכולים להיעזר בהם לתעופה. לאחר כמה טפיחות כנף הם עוברים לדאייה איטית ומעגלית.

יניב כהן, רט"גשקנאים נודדים בשמורת טבע החולהצילום: יניב כהן, רט"ג

 

עמק בית שאן

מגוון עצום של עופות, כולל חסידות לבנות ושחורות, אנפות ועופות דורסים

המבקרים בעמק בית שאן יוכלו לראות בשמים מגוון עופות גדול ובהם חסידות לבנות ושחורות, שני מינים שונים, אנפות ממינים שונים בצבעים אפור או לבן, עופות דורסים רבים ומינים רבים של ציפורי שיר אותן קצת קשה יותר לראות ונדרשת יותר סבלנות.

מחמוד נאסר, רט"גחסידות באזור הגלבועצילום: מחמוד נאסר, רט"ג

שמורת נחל תנינים בחוף הכרמל

שילוב של טבע וארכיאולוגיה עם מגוון עופות. בחוף הכרמל שמורת נחל תנינים מזמנת שילוב מנצח של טבע ואריכאולוגיה. טיול בשמורה והליכה עד לחוף הים מזמנת מפגש עם מגוון יפה של עופות הנמצאים חלק מהזמן בבריכות הדגים שמצפון לשמורה וחולפים מעליה.

 

שמורת הטבע עין אפק

מגוון גדול של עופות נודדים ומקומיים. בשמורת הטבע עין אפק ניתן לראות מגוון גדול של עופות נודדים ומקומיים בעת טיול לאורך שבילי השמורה.

תמר עבדת, רט"גציפורים נודדות בעין אפק צילום: תמר עבדת, רט"ג

הרי יהודה

נקודות תצפית מומלצות כמו נבי סמואל והקסטל לצפייה בדורסים

במרכז הארץ ביום סתווי טוב ניתן לצפות בדורסים רבים החולפים מעל להרי יהודה. אתרים מומלצים הם נבי סמואל והקסטל. גם כאן ניתן לשלב בין טיול נחמד ותצפית בעופות נודדים. קחו בחשבון שהם יכולים לעבור בגובה רב וצריך להיעזר במשקפת על מנת לצפות בהם.

 דרום הארץ

גם למטיילים בדרום הארץ מזומנים עופות נודדים רבים. חלק מהלהקות של העופות הדואים עושות דרכן מעל לרכסי הר הנגב כך שהמטילים בגן הלאומי שיבטה, באזור בורות לוץ ואף באתרים במכתש רמון יכולים לצפות במינים נודדים רבים.

שרית פלצי מיארה, רט"גנדידה בשמורת החולהצילום: שרית פלצי מיארה, רט"ג

קולות וצלילים

לעתים, ניתן גם להקשיב לנדידה אם אתם בחניון לילה בכרמל או במדבר או לאורך החוף, תפסו פינה שקטה, או השקיטו את הנוכחים לכמה דקות והקשיבו יחד. ציפורים רבות מתקשרות תוך כדי תעופה בלילה וניתן לשמוע אותן קוראות זו לזו בתוך הלהקה. אנפות, עגורים, חופמאים ואחרים כל קבוצה והקולות הייחודיים לה.

סכנות לציפורים נודדות

חשוב לזכור כי לצד היופי שבנדידת הציפורים, ישנן גם סכנות רבות הנשקפות להן. התנגשויות בקווי חשמל, התחשמלות על עמודי חשמל, פגיעות מחלונות שקופים ומתקני אנרגיה ירוקה הם רק חלק מהאיומים. רשות הטבע והגנים, בשיתוף עם גופים שונים, פועלת רבות להגנה על העופות הנודדים ולצמצום הסכנות הללו.

בין אם תצליחו לספור אותם או לא, פשוט צאו החוצה ותיהנו מהתופעה המרהיבה הזו.

 

רשות הטבע והגנים ציפורים נודדות עמק החולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}