י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
קיבל את העתירה

בג"ץ: הכליאה בשדה תימן חייבת להיעשות לפי הדין

בג"ץ קיבל את עתירת האגודה לזכויות האזרח, וקבע כי החזקת כלואים בשדה תימן חייבת להיעשות לפי הדין. השופטת ברק ארז: "בניגוד לארגוני הטרור, ישראל היא מדינת חוק ובזה כוחה"

בג"ץ: הכליאה בשדה תימן חייבת להיעשות לפי הדין
בג"צ צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בג"ץ קיבל היום את עתירת האגודה לזכויות האזרח, וקבע כי מתקן שדה תימן חייב לעמוד בהוראות החוק. השופטים נימקו את ההחלטה והסבירו כי "כוחה של ישראל הוא בהיותה מדינת חוק".

ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן כתב בפסק דינו כי "ההגנה על שלטון החוק - גם בימים של מלחמה קשה - היא הביטוי המובהק לשוני בין מדינה דמוקרטית, שנלחמת על נפשה, לבין ארגוני הטרור שמבקשים לכלותה".

בעתירה שהגישה התנועה לזכויות האזרח עלתה הטענה לפיה המדינה מפרה בהחזקתה את הכלואים בשדה תימן את ההוראות הקבועות בחוק לעניין כליאת לוחמים בלתי חוקיים. האגודה לזכויות האזרח מסרה בעקבות הדיון כי "בתקופה הזו בג"ץ נדרש לפסוק גם את המובן מאליו - על המדינה לעמוד בהוראות החוק, אסור לה להתעלל בעצורים, להרעיב אותם ולהחזיק אותם בתנאים לא אנושיים".

השופטת ברק ארז אמרה כי "העיסוק בדברים קשה ומר בימים אלה של מלחמה, לא כל שכן כאשר אחינו ואחיותינו נמקים בשבי אכזרי ברצועת עזה. אולם, בניגוד לארגוני הטרור, מדינת ישראל היא מדינת חוק וגם בזה כוחה". 

"מה שהיה לא עוד יהיה", אמרה השופטת. "הדרך היחידה להחזיק כלואים – במתקן שדה תימן כמו גם בכל מתקן כליאה אחר – חייבת להיות הדרך שעליה מורה הדין. חובה זו אינה תלויה ואינה יכולה להיות מושפעת מהרקע להחזקתם של כלואים במתקן. בעמידה על כך מדינת ישראל מחויבת קודם כל לעצמה – כמדינת חוק. השאלה שהתעוררה בפנינו יורדת לשורשו של עקרון החוקיות החולש על הפעלת סמכויות שלטוניות ומחייב פעולה במסגרת החוק והתקנות בלבד. זהו יסוד מוסד של עקרון החוקיות. בהקשר זה אין להפריד בין עיקר לטפל ואין להסתפק ב'עיקר התנאים' או ב'ליבת ההגנות'".

שדה תימן בג"ץ מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}