י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כך זה התבצע

דיווח: המוסד הטמין בביפרים חומר נפץ עם מתג הפעלה מרחוק

בעולם תוהים כיצד סוכנים ישראלים הטמינו חומרי נפץ ב-5,000 ביפרים ובתזמון מדהים גרמו לפיצוץ המכשירים כשהתקבלה "הודעת טקסט מקודדת שהפעילה את הפיצוצים". חיזבאללה הורה מוקדם יותר השנה לאלפי מחבליו להחליף את הטלפונים שלהם לביפרים מחשש להאזנה ישראלית

דיווח: המוסד הטמין בביפרים חומר נפץ עם מתג הפעלה מרחוק
מתקפת הביפרים על חיזבאללה צילום: שאטרסטוק

מתקפת ביפרים הותירה אתמול כ-3000 מחבלי חיזבאללה פצועים ולפחות 12 הרוגים בלבנון ובסוריה. על פי דיווחים זרים המוסד וצה"ל עומדים מאחורי המבצע, אך ישראל הרשמית לא לקחה אחריות.

נסראללה קרא מוקדם יותר השנה למחבלים להשתמש רק עם ביפרים כדי לקבל הודעות, מאחר וסמארטפונים רגישים יותר להתקפות סייבר מצד ישראל. 

אנשי מודיעין ישראלים הצליחו להכניס ל-5,000 ביפרים בזמן הייצור כמות קטנה של חומרי נפץ עוצמתי לפני שהם יובאו ללבנון, כך לפי מספר מקורות ביטחוניים ששוחחו עם רויטרס.

"המוסד הכניס למכשירים לוח שיש בו חומר נפץ עם מתג הפעלה מרחוק. וקשה מאוד לזהות את זה בשום אמצעי. אפילו עם כל מכשיר או סורק", אמר מקור ביטחוני לבנוני ל'דיילי מייל'.

המקור טען כי חיזבאללה הזמין את המכשירים מחברה טייוואנית בשם Gold Apollo, אך בכירים שם אמרו שהמכשירים למעשה יוצרו ונמכרו בזיכיון על ידי חברת BAC Consulting בבודפשט הונגריה.

אליג'ה ג'יי מגנייר, מנתח סיכונים פוליטיים בכיר בבריסל, אמר לעיתון הבריטי כי שוחח עם אנשי חיזבאללה שבדקו ביפרים שלא הצליחו להתפוצץ; נראה שהביפרים קיבלו הודעת שגיאה מקודדת שנשלחה לכל המכשירים שגרמה להם לרטוט ולצפצף במשך כ-10 שניות. כאשר המשתמש לחץ על כפתור הביפר כדי לבטל את ההתראה, התפוצץ חומר הנפץ מיד כדי לגרום נזק מירבי.

מומחה לנטרול פצצות לשעבר של הצבא הבריטי הסביר ל'דיילי מייל' כי למטען חבלה חמישה מרכיבים עיקריים: מיכל, סוללה, מתקן הפעלה, נפץ ומטען חבלה.

"לביפר יש כבר שלושה כאלה", הסביר המומחה לשעבר, שדיבר בעילום שם מכיוון שהוא עובד כעת כיועץ עם לקוחות במזרח התיכון. "תצטרך להוסיף רק את הנפץ והמטען" אמר.

בזמן הפיצוץ, "הסוללה הייתה כנראה חצי ממולכדת וחצי סוללה פועלת", אמר קרלוס פרז, מנהל מודיעין אבטחה ב-TrustedSec. זה אירוני שמחבלי חיזבאללה החליפו רק לאחרונה את הטלפונים הניידים לביפרים מתוך אמונה שהם בטוחים יותר.

מארק אלמונד מנהל המכון לחקר משברים, באוניברסיטת  אוקספורד, אמר שההיסטוריה מלמדת אותנו ששום טכניקה צבאית חדשה לא נשארת מונופול של מי שהמציא אותה לאורך זמן. ותהה "כמה זמן עד שוולדימיר פוטין או שי ג'ינפינג יצליחו לגרום למיליוני אייפונים ברחבי העולם להתפרץ בלהבות בכיסם של אויביהם?".

עוד הוא אמר: "איראן וסוריה, בהכרח דואגות שהמודיעין הישראלי יוכל לעשות להם את אותו הדבר. אבל גם מדינות ערביות עם יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כמו מצרים וירדן, בטח שואלות את עצמן כעת עד כמה הן באמת בטוחות - והאם רשתות התקשורת שלהן מאובטחות או לא. זה יחליש את יכולתה של ישראל לבנות חברויות באזור".

מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה נסראללה מתקפת הביפרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}