ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
המומחה מסביר

השקעתם ב'בסדנו'? זה מה שאתם צריכים לדעת

בימים הקרובים עתיד בית המשפט לדון בבקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון נגד הקבוצה. במידה וזו תאושר, אלו הדברים שכדאי למשקיעים לדעת בנוגע להליך | עו"ד גיא סרוסי מסביר: השקעתם? כך מומלץ לכם לפעול

השקעתם ב'בסדנו'? זה מה שאתם צריכים לדעת
תיק השקעות צילום: FREEPIK

בהמשך לפרסומים האחרונים על חובות בגובה עשרות מיליוני שקלים של שתי חברות בקבוצת ההשקעות בסדנו, יידון בקרוב בית המשפט בבקשתן לפתיחה בהליכי חדלות פירעון ומינוי נאמן. משמעות הפתיחה בהליכים כנגד החברה, הוא בעל משמעויות קריטיות כלפי אלפי המשקיעים וכספם.

מאחר והליכי חדלות פירעון כוללים בתוכם גם הסדרי נשייה ובתוכם עדיפות לנושים מבוטחים, ללא פעולה נכונה ומדויקת "משקיעים רגילים" עשויים שלא לקבל את כספם חזרה.

45 מיליון שקלים ו-1,500 משקיעים

"בסדנו יזמות והשקעות בע"מ", היא קבוצת השקעות שפונה לציבור הדתי והחרדי אשר הוקמה בשנת 2011. הקבוצה שהתמקדה בהשקעות בעולמות ההייטק והנדל"ן, נהגה לגייס משקיעים באמצעות פרסום בכלי תקשורת חרדים וקיום כנסים. בשנת 2022, חקרה הרשות לניירות ערך את החברה ומנהלה בחשד לגיוס כספים שלא כחוק. שנתיים לאחר מכן, הגישה את מסקנותיה לפרקליטות המדינה לפיהן קיים חשש להונאת פונזי בהיקף של למעלה מ-100 מיליון שקלים.

אילן אסייגעורך הדין גיא סרוסיצילום: אילן אסייג

זמן קצר לאחר מכן, הודתה החברה כי אכן נקלעה להפסדים בעקבות המלחמה והתייקרות הריבית אך הכחישה פעילות בלתי חוקית. מספר חודשים לאחר מכן הגישה החברה בקשה לעיכוב הליכים לאור חובות שעומדים על 45 מיליון שקלים אך זו נדחתה. משמעות הדחייה היא שהדרך לפתיחה בהליכי חדלות פירעון פתוחה בפני הצדדים וביכולתם לנקוט בהליכים משפטיים להשבת כספם.

צו לפתיחת הליכים

בימים הקרובים עתיד לדון בית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לפתיחה בהליכי חדלות פירעון נגד הקבוצה. במידה וזו תאושר, אלו הדברים שכדאי למשקיעים לדעת בנוגע להליך. עם מתן הצו לפתיחה בהליכי חדלות פירעון (מה שהיה בעבר "צו פשיטת רגל") מוקפאים ההליכים כנגד החברה למעט הליכים פליליים ומתחילה תקופת הביניים, פרק זמן של 12 חודשים במסגרתם תיבדק מצבה הכלכלי של החברה בידי הנאמן. במקביל, יוטלו על הקבוצה מגבלות והיא תידרש לדווח על פעולותיה הפיננסיות באופן שוטף לנאמן שמונה על ידי בית המשפט.

בתום שנת הביניים, יועבר לבית המשפט דו"ח בנוגע למצבה הכלכלי של הקבוצה יחד עם תכנית לפירעון חלקי של חובות החברה. במידה וזו תאושר, יינתן צו שיקום כלכלי עם תכנית תשלומים מסודרת. ככל שהקבוצה תעמוד בתנאים שנקבעו מצב, היא תזכה להפטר משארית חובותיה לנושים. במילים אחרות, ככל שהמשקיעים לא יכללו בהסדרי הנשייה והחברה תעמוד בהחזר החוב בהתאם לצו, הם עלולים לאבד את כספם מבלי לקבל החזר.
 
הסדרי נושים ותביעות חוב – האפשרויות שעומדות בפני המשקיעים

לצערנו מקרה "בסדנו" הוא רק חלק מתופעה נפוצה וכואבת של חברות שבגלל פעולות כאלו ואחרות נכנסות לגירעון כלכלי שמעמיד בסכנה את הכסף של המשקיע הקטן. לכן, פעמים רבות כאשר החוב מגיע לעשרות מיליוני שקלים, הליכי חדלות פירעון הופכים לשדה קרב בין הנושים. הסיבה העיקרית לכך היא פערי הכוחות בין המשקיעים שלרוב הם הנושים הקטנים לבין נושים מבוטחים כמו בנקים ונושים בדין קדימה. לכן, הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא פעולה נכונה ומהירה. כפי שציינו, החל ממתן הצו לפתיחה בהליכים, ישנה תקופת ביניים של שנה. במחציתה הראשונה, ניתן להגיש תביעה של הנושה להשבת כספו שנקראת "תביעת חוב". את התביעה מומלץ להגיש סמוך לפרסום ההודעה על פתיחה בהליכים ולא יאוחר מ-6 חודשים מפרסומה.

על אף שהגשת התביעה פשוטה יחסית וניתן להגישה באופן מקוון, אנו ממליצים להסתייע בעורך דין שבקיא בהגשת תביעת חוב ובהליכי חדלות פירעון. שימו לב שהגשת התביעה צריכה להיות יסודית ולכלול את כלל הנימוקים והמסמכים הרלוונטיים. הסיכון שבהגשה לא נכונה של התביעה ברור, במיוחד אם אינכם עורכי דין או שאינכם בקיאים בהליכי חדלות פירעון. שימו לב שבמידה והגשתם תביעה וזו נדחתה, לרשותכם עומדים 45 ימים להגשת ערעור לבית משפט השלום שבתחומו מתנהלים ההליכים.  

אל תקלו ראש – פנו לייעוץ משפטי

קיומם של הליכים לפירעון החובות של חברה מסיימת, לא מקנה תעודת ביטוח לנושי החברה. במקרה של קבוצת "בסדנו" בו היקף החובות עומד על עשרות מיליוני שקלים, קיים חשש מהותי לכספם של המשקיעים הקטנים. לכן, פעולה משפטית נכונה ומהירה היא קריטית להשבת כספם של המשקיעים והיא זו שעשויה להכריע אם הנושה יקבל החזר של כספו גם אם חלקי או שיישאר ללא דבר. גיבוש אסטרטגיה משפטית נכונה עם עורך דין בעל מומחיות במקרים דומים היא דרך המלך להשבה של הסכום המירבי מזה שהושקע.


עו"ד גיא סרוסי מייצג חלק מהמשקיעים והמלווים לחברת 'בסדנו' | [email protected] 

בסדנו עו"ד גיא סרוסי השקעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}