י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
דרמת הביפרים

ארה"ב: "לא היינו מעורבים ולא ידענו על הפעולה מראש" | חיזבאללה בהלם

אחרי פיצוץ הביפרים בלבנון ראשי הארגונים הביטחוניים וקצינים בכירים בצה"ל זומנו לדיונים מבצעיים בבסיס הקריה בתל אביב. בארגון הטרור הוציאו הודעה המאשימה את ישראל ב"תוקפנות הנפשעת שפגעה באזרחים, ואיימו: "האויב הבוגדני יקבל בוודאות את העונש הצודק שלו"

ארה"ב: "לא היינו מעורבים ולא ידענו על הפעולה מראש" | חיזבאללה בהלם
הפיצוצים בלבנון צילום: רשתות ערביות

לפי דיווחים בלבנון, מעל 3600 פעילי חיזבאללה נפצעו היום מפיצוצי ביפרים ברחבי המדינה. עשרות נוספים נפצעו בפיצוצים באזור דמשק. שר הבריאות של לבנון עדכן על לפחות תשעה הרוגים, כולל בנים של בכירים בחיזבאללה.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי עשרות אנשי חיזבאללה נפצעו קשה בדרום לבנון ובפרברים הדרומיים של בירת המדינה, ביירות.

חיזבאללה מסר כי הוא חילק את המכשירים לפעילים, שרבים מהם הפסיקו להשתמש בטלפונים סלולריים מחשש שישראל תעקוב אחריהם ולנטר אותם. "המשרד מבקש מכל האזרחים שבבעלותם מכשירי תקשורת אלחוטיים להתרחק מהם עד לגילוי האמת של המתרחש", ציטטה סוכנות הידיעות הלאומית את משרד הבריאות בלבנון.

רנדה סלים, מנהלת התוכנית ליישוב סכסוכים ודיאלוגים במכון המזרח התיכון, צוות חשיבה בוושינגטון הבירה, אמרה ל'וול סטריט ג'ורנל' כי המתקפה נגד פעילי חיזבאללה היא "היסטורית בהיקפה ובאופן שלה, כזו שדרשה תכנון והכנה משמעותיים".

"זה מעביר מסר משמעותי להנהגת חיזבאללה ש'אנחנו יכולים לתפוס אותך בכל מקום'", אמרה סלים. "וזה משפיע מאוד על המורל".

"המלחמה על הגבול כבר לא על הגבול - עם המתקפה הזו היא התרחבה לבתיהם ולמקומות הקניות שלהם ברחבי לבנון", אמרה סלים.

מייקל הורוביץ, ראש תחום המודיעין ב-Le Beck International, חברת ייעוץ לניהול אבטחה וניהול סיכונים שבסיסה במזרח התיכון, אמר לעיתון כי הסיבה היא ככל הנראה תוכנה זדונית שגרמה להתחממות יתר של סוללות הביפרים, או למטען שהוכנס למכשירים והתפוצץ מרחוק.

ממשלת לבנון האשימה את ישראל בפיצוצי הביפרים, וגינתה את התקיפה כ"תוקפנות ישראלית פושעת". ראש הממשלה נג'יב מיקאטי אמר בישיבת ממשלה היום, כי התקיפה היא "תוקפנות ישראלית פושעת, המהווה הפרה חמורה של הריבונות הלבנונית ופשע על פי כל הסטנדרטים".

זיאד מקרי, שר ההסברה, אמר במסיבת עיתונאים בביירות כי ממשלת לבנון יצרה קשר עם האו"ם ומדינות אחרות "כדי לדרוש דין וחשבון לפשע המתמשך הזה".

בשעות שאחרי פיצוצי מכשירי הקשר, ראשי הארגונים הביטחוניים וקצינים בכירים בצה"ל זומנו לדיונים מבצעיים בבסיס הקריה בתל אביב. הדיונים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

הרמטכ"ל, הרצי הלוי, קיים הערב הערכת מצב, בהשתתפות פורום המטה הכללי, בדגש על המוכנות בהתקפה ובהגנה בכלל הזירות. דובר צה"ל הבהיר כי בשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. יש להמשיך ולשמור על ערנות ודריכות, וכי צה"ל יעדכן על כל שינוי במדיניות באופן מידי.

בחיזבאללה הוציאו הודעה המאשימה את ישראל ב"תוקפנות הנפשעת שפגעה גם באזרחים והובילה למות מספר שהידים ופציעת נוספים. האויב הבוגדני יקבל בוודאות את העונש הצודק שלו".

גל הפיצוצים הותיר אנשים רבים בביירות במצב של בלבול והלם. עדי ראיה דיווחו שראו עשן יוצא מכיסיהם של אנשים, ואחר כך פיצוצים קטנים שנשמעו כמו זיקוקים או יריות.

פעילי חיזבאללה השתמשו במכשירים כאלה במשך שנים כדי להקשות על יירוט ההודעות שלהם. ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי המכשירים תוכנתו לצפצף למשך מספר שניות לפני הפיצוץ, כך לפי גורמים, שדיברו בעילום שם בגלל רגישות העניין. כתוצאה מכך, פעילים בכירים של חיזבאללה ולא רק לוחמים - עברו למערכת חדשה של הביפרים.

דיוויד ווד, אנליסט בכיר בלבנון בצוות החשיבה International Crisis Group, תיאר אותה כ"רשת מוגבלת וסגורה".

לדבריו, בטווח הקצר, חיזבאללה ככל הנראה יפנה לשיטות תקשורת אחרות, וימנע מאמצעים אלקטרוניים. "זה כמובן יהפוך את התיאום לקשה יותר ומסוכן יותר וללא ספק זו פגיעה קשה ביכולת המבצעית של חיזבאללה", אמר.

תושבים בלבנון מפחדים לענות לשיחות טלפון. תושבת אחת, חדיג'ה פואני, הכינה אספקת מזון לחורף כשענתה לטלפון שלה בזעקה, "נא לנתק, לנתק!" כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

חמאס חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}