י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
בפתח ועידת שלומי אמונים

השר פרוש: "לקדם חוק גיוס שנוכל לחיות איתו? אשליה"

פרוש בוועידת שלומי אמונים: "אסור להשלות את עצמנו שיש יכולת לקדם כרגע חוק גיוס. אולי דווקא זירוז ההליכים בעניין זה עשוי להיות בעוכרנו". על נתניהו: "נתניהו הבטיח שחוק הגיוס יאושר לפני התקציב. סמכתי על האמירה הזו? לא ממש"

השר פרוש: "לקדם חוק גיוס שנוכל לחיות איתו? אשליה"
השר מאיר פרוש בוועידת שלומי אמונים צילום: באדיבות המצלם

יו"ר שלומי אמונים, השר מאיר פרוש, התייחס בנאומו בפתח ועידת 'שלומי אמונים' להתפתחויות הפוליטיות בימים האחרונים, וכן התייחס לראשונה באופן פומבי לעמדתו במשבר חוק הגיוס, זאת לאחר תקופה ארוכה בה נמנע מלהתבטא בעניין.

"זה לא יהיה מוגזם לומר שהיהדות החרדית נמצאת בשעות מבחן גורליות ביותר. לטעמי, אנחנו נמצאים היום במצב הגרוע ביותר ליהדות החרדית מאז קום המדינה. המצב בו אין הסדרה למעמדם של בני הישיבות ואברכי הכוללים מול שלטונות הגיוס הוא חסר תקדים ובלתי מתקבל על הדעת". 

השר מאיר פרוש במתקפה על נתניהו צילום: באדיבות המצלם

"זה לא סוד שפעלתי באופן מוסמך בשם מועצת גדולי התורה לנושא במשך שנים, ואף אחד מהם לא ביקש ממני להפסיק לפעול בנידון. אבל דווקא מתוך הניסיון הזה, מתוך ההבנה של העמדה העקרונית של גדולי ישראל מחד, ומנגד, להבדיל, עמדתם של הח"כים הסוררים בליכוד, אני אומר לכם שאסור להשלות את עצמנו ואת הציבור שכביכול יש יכולת לקדם כרגע חוק להסדרת מעמד בני הישיבות שאנחנו ביהדות החרדית יכולים לחיות איתו, ואהיה זהיר ואומר את דעתי הענייה שאולי דווקא זירוז ההליכים בעניין זה עשוי להיות בעוכרנו, אבל זו שאלה להכרעת מועצת גדולי התורה".

"אם יהיה מי שיצליח להביא חוק כזה, אני אישית אעניק לו מדליית זהב. יש כאלו שמתהדרים ביכולות, ויש גם שסיפרו, שיש סיכוי בוועדת חוץ וביטחון לשנות לטובה את החוק. לצערי, זו אשליה. בעת הזו, אין חוק שיכול לעבור על דעת היועמ"שית ושאנחנו נוכל לחיות איתו". 

השר מאיר פרוש על חוק הגיוס צילום: באדיבות המצלם

"המצב הוא פרדוקסלי. כאשר הוקמה הממשלה הזו, לפני פחות משנתיים, חשבנו כולנו שדווקא ממשלת ה"ימין מלא מלא" כפי שהבטיחו לנו, תהיה התקופה הטובה ביותר. אבל קפץ עלינו רוגזו של בג"ץ, וחירב כל חלקה טובה, כל פיסת תקווה לנורמליות כאן בארץ ישראל".

"עולה השאלה, עד מתי? אמנם לא הממשלה היא זו שהחליטה את ההחלטות הגרועות האלו, אבל מה הטעם להישאר שם? השאלה היא טובה ונוקבת, ולא אכחש שגם אני שואל אותה לפעמים. התשובה האפשרית היא תשובתו של הרה"ח ר' איצה מאיר לוין, מנהיג אגודת ישראל ונציגה הראשון של אגודת ישראל בממשלה, אשר לא פרש מהממשלה עד אשר הגיע למסקנה כי "מפסיקים להתחשב בי", כדבריו.

"האם מתחשבים בנו? יהיה פה תיכף השר דודי אמסלם, הוא לא חובש כיפה בדרך כלל, אבל האם הוא מתחשב בנו? אני סבור שהתשובה היא כן. מחר יהיה פה השר שלמה קרעי, חובש כיפה, תלמידו של הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א, האם הוא מתחשב בנו? אני חושב שהתשובה היא כן. אגב, כאן המקום להודות לו על ביטול גזירת התקשורת של הממשלה הקודמת".

"ולא, זה רחוק מלהיות מושלם, לא כולם דודי אמסלם ושלמה קרעי והראיה, שאין כיום הסכמה עם כלל חברי הכנסת של הליכוד על חוק להסדרת מעמד בני הישיבות אשר תואם את עמדתם העקרונית של מרנן ורבנן שרי התורה והחסידות שליט"א".

"היה זה ראש הליכוד אשר הבטיח לי באופן אישי ולחבריי ביהדות התורה במהלך המשא ומתן הקואליציוני שהחוק יאושר לפני התקציב. להגיד לכם שסמכתי יותר מידי על האמירה הזו? לא ממש. העדפתי, ואף דרשתי, שנעביר את החוק לפני הקמת הממשלה. אם נתניהו היה רוצה אז, זה היה קורה. בוודאי זכור לכם שהיו כאלו שקידמו אז חוקי נבצרות, חוקים אישיים, חוקים פוליטיים. והיו כאלו שבחרו לוותר, בחרו להסתמך על האמירה שחוק הגיוס יהיה חופף תקציב. אומרים האומרים: למכולת לא הולכים עם אמירות. לצערי, זו לא בדיחה. נתניהו מכר את מרכולתו, אני לא קניתי, היו שבחרו כן לקנות אותה".

על האפשרות לצירופו של גדעון סער לממשלה אמר כי "זה לא סוד שאני מכיר את גדעון סער המון שנים, עוד מהימים המשותפים שלנו במשרד החינוך, וגם לאחרונה הייתי איתו בשיח בעניינים שעל סדר היום".

"איני יודע היכן הוא בדיוק בשאלה הרת הגורל של הסדרת מעמד בני הישיבות, אבל אני כן יודע להגיד ששמעתי ממנו אמירות ברורות לגבי הצורך בהסדרת העניין בשיח ראוי ומכבד, וכי אין מקום בתקופה הזו לקולות ההסתה שלצערנו שוב נשמעים נגד לומדי התורה".

"עם זאת, גם שר הביטחון הנוכחי יואב גלנט לא היה בעבר גורם שסומן כמכשול בדרך להסדרת מעמד בני הישיבות, והיום הוא כן. כך שגם אם גלנט יוחלף בסער, ואיני נותן פה עצות אם זה הדבר הנכון לעשות או לא, אין לנו ערבות כיצד סער ינהג והוכח כבר בעבר שגם הוא לעיתים בלתי צפוי". 

"בנוסף, אסור לנו לשכוח שהבעיה האמיתית שלנו הייתה ועודנה מערכת המשפט. היועצת המשפטית לממשלה פועלת באופן שיטתי לסכל כל אפשרות להסדרת מעמד בני הישיבות, ועל כן אני חושש שלא משינויים קואליציוניים תבוא לנו הישועה. את הבעיה הזו צריך לעקור מהשורש".

"כשמדברים על הרכב הממשלה צריך לזכור שהוקם גוש לפני מספר שנים, למרות כל הקשיים אנחנו היינו מחויבים לו וגם חברים אחרים בו היו מחויבים לנו, ומוטב שהכבוד והמחויבות בין חברי הגוש תישמר, גם אם מרחיבים את השורות, שזה תמיד דבר מבורך".

הוא סיים את דבריו במסר של אחדות פנימית: "כשאלו השאלות שנמצאות בפתחנו, התכנסנו כאן היום לפתוח את ועידת שלומי אמונים עם אמירה חדה וברורה. כוחה של אגודת ישראל היא באחדותה. כל אחד לבד, כבודו במקומו מונח, אך מול הגזירות המאיימות עלינו מבחוץ, רק באחדות ובשותפות נוכל להחזיר לעם היהודי את אגודת ישראל המאוחדת והיא זו שתוביל, ונהיה אנחנו אלה שמתווים את הדרך ועומדים על המשמר בכל הנוגע לנושאים היסודיים שבציבוריות החרדית".

מאיר פרוש בנימין נתניהו חוק הגיוס ועידת שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}