י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
המערכה מסתבכת

מעל מיליון הרוגים ופצועים במלחמת רוסיה-אוקראינה

הפסדים גבוהים לשני הצדדים מציבים בעיות בשדה הקרב ומאיצים חשש דמוגרפי. ההרג הרב גורם לבעיות עבור רוסיה שנאלצת להשתמש בחיילים לא מאומנים כדי לנסות להתקדם במזרח אוקראינה תוך ניסיון להתמודד עם פלישה אוקראינית לאחרונה לאזור קורסק

מעל מיליון הרוגים ופצועים במלחמת רוסיה-אוקראינה
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

מספר האוקראינים והרוסים שנהרגו או נפצעו במלחמה בת שנתיים וחצי הגיע לכמיליון, מספר מדהים לשתי המדינות שנאבקות בהצטמקות האוכלוסיות לפני המלחמה, ועכשיו מתמודדות עם מוות בלתי נתפס.

קביעת המספר המדויק של ההרוגים והפצועים במלחמההייתה קשה, כאשר רוסיה ואוקראינה סירבו לפרסם הערכות רשמיות או לעיתים מפרסמות נתונים כלליים ולא מדויקים.

הערכה אוקראינית שלא פורסמה מתחילת השנה, הציבה את מספר החיילים האוקראינים ההרוגים על 80,000 ומספר הפצועים על 400,000, כך על פי אנשים המכירים את הנושא ושוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'. הערכות המודיעין המערבי לגבי ההרוגים הרוסים משתנות, כאשר חלקן מעריכות את מספר ההרוגים לכמעט 200,000 ופצועים בסביבות 400,000.

ההרג הרב גורם לבעיות עבור רוסיה שנאלצת להשתמש בחיילים לא מאומנים כדי לנסות להתקדם במזרח אוקראינה תוך ניסיון להתמודד עם פלישה אוקראינית לאחרונה לאזור קורסק. אבל הם מזיקים יותר באופן משמעותי לאוקראינה, עם אוכלוסייה שגודלה פחות מרבע מגודלה של רוסיה.

לשני הצדדים יש השפעה הרסנית לטווח ארוך, שתיהן נאבקו עם ירידה באוכלוסיה לפני המלחמה. הפלישות של רוסיה ותפיסת שטח אוקראיני בעשור האחרון גרמו לאוקראינה לאבד לפחות 10 מיליון בני אדם שנמצאים תחת כיבוש או הפכו לפליטים.

פוטין הכריז בעבר כי הירידה הדמוגרפית הכרונית של רוסיה נמצאת בראש סדר העדיפויות, ומאז החל הקרמלין במסע של כיבוש שטחים כולל חטיפת ילדים אוקראיניים עם הפעלת לחץ על אוקראינים לקבל אזרחות רוסית. באזור דונבאס הכבוש, מכירת נכסים ועסקאות אחרות מחייבות אזרחות רוסית.

אוקראינה של היום הייתה פעם חלק מהאימפריה הרוסית, ופוטין אמר שוב ושוב שהוא מבקש להחזיר את המדינה לרוסיה. הוא מכחיש את הזהות והמדינה האוקראינית וטוען כי האוקראינים, הם עם נוצרי סלאבי ולמעשה חלק מהאומה הרוסית. 

"הדמוגרפיה היא בראש סדר העדיפויות של פוטין, והוא רוצה להשתמש באוקראינה ובאנשיה כדי לבסס את הליבה הסלאבית של רוסיה", אמר איבן קרסטב, פרשן פוליטי יליד בולגריה ומחבר ספר שעוסק בנושא דמוגרפיה אירופית. "אבל עבור אוקראינה, הדילמה היא קיומית: כמה אנשים אתה יכול להפסיד במלחמה לפני שתאבד את עתידך?".

האמצעי היחיד היעיל ביותר של פוטין להגדלת אוכלוסיית רוסיה לפני הפלישה בפברואר 2022 היה סיפוח קרים מאוקראינה ב-2014, שהוסיף כ-2.4 מיליון איש לרוסיה.

למלחמה הייתה השפעה הרסנית על הדמוגרפיה הפנימית של רוסיה ועל שוק העבודה. יותר מ-600,000 רוסים ברחו מהמדינה מאז החלה הפלישה. המלחמה החמירה את המחסור הגובר בכוח אדם ברוסיה, לאחר שסיביר והמזרח הרחוק מתרוקנים במהירות. מומחים הקשורים לממשלה הציעו יבוא עובדים מצפון קוריאה.

ב-2001 היו רשומים 48 מיליון תושבים באוקראינה. בתחילת 2022, לפני פלישת רוסיה, זה ירד ל-40 מיליון, כולל אזורים כמו קרים שרוסיה כבשה ב-2014, למעלה משישה מיליון נמלטו מאוקראינה מאז תחילת המלחמה בפברואר 2022, רוסיה השתלטה על אדמות נוספות, סך האוכלוסייה שבשליטת קייב ירד כעת ל-27 מיליון.

ממשלת אוקראינה, כמו זו של רוסיה, שומרת בסוד את מספר חללי המלחמה שלה. הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר בפברואר האחרון כי נהרגו כ-31,000 חיילים, אך ממוחים טוענים שסך ההרוגים באוקראינה הרבה יותר מכך.

אחת הסיבות העיקריות לכך שזלנסקי מסרב לגייס גברים בגילאי 18 עד 25, כי רוב האנשים האלה ללא ילדים, אם המתגייסים של קבוצת גיל זו ימותו, הדמוגרפיה תיפגע עוד יותר. הגיל הממוצע של הלוחמים האוקראינים הוא כעת מעל 43.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}