ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
לא רק חצבים

גן עדן לצבעוניות ולטבע: מי הם מבשרי הגשם?

מי היה מאמין שהסתיו הישראלי כל כך צבעוני? מעבר לחצבים המוכרים, מגוון רחב של פרחים פורחים דווקא בעונה היבשה. צאו לטייל וגלו את סודותיהם של מבשרי הגשם, פרחים מרהיבים שפורחים לפני הגשמים הראשונים

גן עדן לצבעוניות ולטבע: מי הם מבשרי הגשם?
בן-חצב סתווני בגן לאומי הרי יהודה צילום: אריאל קדם

עונת הפריחות החלה

החום נשבר וריח אדמה רטובה מגשם ראשון ממלא את האוויר. עם בואו של הסתיו מגיעות שלל פריחות צבעוניות וקסומות, לא רק החצב המוכר. אספנו עבורכם פרחים מקומיים שפריחתם כעת בעיצומה

כשחושבים על עונת הפריחה בישראל חושבים בעיקר על אביב והפריחות שהוא מביא. אבל כבר בסוף קיץ ובסתיו, לפני רדת גשמי החורף, מיני צמחים בודדים ומרשימים מתעוררים לחיים ופורחים.

הפרחים הללו נקראים "מבשרי הגשם" הם פורחים ללא עלים – רק פרח בודד או תפרחת מופיע מעל פני הקרקע. אלו פרחים שעובדים קשה כדי לפרוח, התנאים לא מיטיבים אתם, מזג האוויר עדיין חם והאדמה יבשה. אז איך הם בכלל עושים את זה?

ד"ר מרגרטה וולצ'ק, אקולוגית צמחים ברשות הטבע והגנים: "כדי להתמודד עם התנאים הקשים בעונת הסתיו, הצמחים צריכים להגיע לעונת הפריחה עם 'מחסנים' מלאים בחומרי מזון – חומרי משמורת שהצמחים אגרו באברי האגירה התת-קרקעיים (בצלים או פקעות) בעונת הגשמים הקודמת.

הם יצמיחו עלים חדשים שוב אחרי סיום הפריחה בעונה הגשומה. אלו צמחים מרהיבים ביופיים והרבה מהם אנדמיים (בלעדיים למדינתנו). זו תקופה נפלאה לצאת לטבע ולראות אותם, רק חשוב לזכור ללכת על השבילים, להיזהר לא לדרוך על הפרחים וכמובן לא לשכוח – אסור לקטוף".

מי הם אותם מבשרי גשם?

חצב מצוי

זיו זגורי, רשות הטבע והגניםסתיו בגן לאומי אפולוניהצילום: זיו זגורי, רשות הטבע והגנים

הסמל האולטימטיבי והמוכר ביותר לסתיו ולבואו של הגשם, הוא כמובן החצב המצוי. הצמח מסמל לרבים את סוף החופש הגדול, פורח מאוגוסט, עד תחילת אוקטובר כמעט בכל הארץ – מהגליל בצפון עד הר הנגב בדרום.

הפרחים הלבנים שלו ערוכים בדורים לאורך עמוד הפריחה גבוה המגיע לפעמים עד מטר אחד או יותר.

זבובים ודבורים נמשכים לצוף ולאבקה ומאביקים את הפרחים.

איפה רואים? יש אינספור אתרים של רשות הטבע והגנים בהם אפשר לראות מקבצים מרשימים של חצבים פורחים וביניהם גן לאומי יודפת העתיקה, שמורת טבע חורבת קרתא, גן לאומי תל דור  אשר רק לאחרונה התחדש בשלטים חדשים ואינטראקטיביים בשביל החצבים במקום.

חשוב לזכור: החצב המצוי הוא פרח מוגן בישראל ואסור לפגוע בו, אז שימו לב היכן אתם דורכים.

 

בן-חצב סתווני

אורי אורבךבן-חצב סתווני באזור פיקוח הרי יהודהצילום: אורי אורבך

עוד פרח שנשמע קרוב משפחתו של החצב, אך הוא לא -הוא בן-חצב סתווני. למרות השם המרמז על קשר עם חצב, זהו צמח זעיר (כ-10 סנטימטר גובה) עם פרחים קטנטנים ורודים עם פסים סגולים בחלק החיצוני של עלי העטיף ומאבקים סגולים קהים.

לבן-חצב סתווני אסטרטגיה ייחודית – כדי למקסם סיכוי להצלחה ברבייה הצמח פורח פעמיים באותה עונה: פעם אחת באוקטובר כחודש לפני הגשמים ופעם השנייה מאותו הבצל מתרומם עמוד פריחה נוסף כחודשיים מאוחר יותר.

איפה רואים? איפה שלא תטיילו בעונת הסתיו מחרמון עד להר הנגב תפגשו אותו.

 

חבצלות

בארצנו, קיימים שלושה מיני חבצלות, והן פורחות בעונה זו של השנה.

חבצלת החוף

דודו פרו, רט"גחבצלת החוף בגן לאומי אכזיב צילום: דודו פרו, רט"ג

הפרחים של חבצלת החוף לבנים ויפהפיים, בוקעים היישר מהחולות.

היא פורחת מתחילת אוגוסט עד סוף אוקטובר לאורך מישור החוף על קרקעות חול ועל סלעי כורכר מכוסים בחול. מי שאוהב/ת לטייל בין החופים, כדאי לפקוח עיניים ולחפשם כבר עכשיו.

איפה רואים? לאורך מישור החוף, למשל בשמורת טבע חוף גלים, בשמורת חוף דור הבונים, בגן לאומי חוף השרון, בגן לאומי חוף פלמחים ובשמורת טבע חולות ניצנים.

 

חבצלת הנגב

לימור קטן פרידמן, רט"גחבצלת הנגב באזור ממשיתצילום: לימור קטן פרידמן, רט"ג

חבצלת הנגב, דומה לחברתה מהחופים, לבנה ויפהפייה. היא פורחת מתחילת ספטמבר עד סוף אוקטובר בחולות המדבר.

איפה רואים? את חבצלת הנגב נפגוש בחולות של הנגב לדוגמה בשמורת נחל שיזף שבערבה, בשמורת חולות עגור וחולות שונרא שבנגב הצפוני ובכמויות מרשימות בדרך הכניסה לגן לאומי ממשית. לפעמים רואים שעמודי הפריחה של חבצלת הנגב צומחים מתוך גומחה חפורה על ידי בעליי חיים. מסתבר שבצלים של חבצלת הנגב נאכלים את ידי צבאים (צבי הנגב).

 

בת-חבצלת קטנת-פרחים

רן טלבת חבצלת קטנת פרחים באזור גליל מערביצילום: רן טל

חברתם בת-חבצלת קטנת-פרחים, כשמה כן היא, גרסה קטנטנה של חבצלת בעלת עלי כותרת לבנים. פרחי החבצלות מייצרים שפע של צוף ומפיצים ריח נעים המושך מאביקים.

היא פורחת מסוף אוגוסט עד סוף אוקטובר על מחשופי סלע בחורש הים-תיכוני.

איפה רואים? בת-חבצלת קטנת-פרחים פחות בולטת לעין ומסתתרת בתוך החורש, כך שצריך ממש לחפש אותה אם ברצונכם לראותה. תוכלו למצוא אותה בגן לאומי ושמורת טבע הר הכרמל, בשמורת הר עצמון, בשמורות ביתן אהרון ובני ציון, באתר לאומי הקסטל וגן לאומי הרי יהודה.

 

חלמונית גדולה

מרגרטה וולצ'קחלמונית גדולהצילום: מרגרטה וולצ'ק

חלמונית גדולה היא אחד המינים המושכים חובבי טבע מכל הארץ, בשל הפרחים הגדולים בצבע צהוב חלמון בוהק שלה. רק לאחרונה הוכרזה שמורת טבע חלמוניות באזור נחל הבשור, שם החלמונית משגשגת.

הצמח גדל בעיקר מזרחית לקו פרשת מים באזור הררי מהחרמון והר מירון בצפון ועד הר הנגב בדרום בבתות וערבות בין בני שיח נמוכים.

פריחה של חלמונית תלויה בירידה בטמפרטורה והיא מתחילה מסוף ספטמבר באתרים גבוהים וממשיכה עד סוף דצמבר באתרים נמוכים.

איפה רואים? תוכלו לבקר ריכוזים יפים של חלמונית גדולה בשמורת רכס בשנית ובשמורת סיסיטא ברמת הגלון, בשמורת טבע וגן לאומי הר תבור, בשמורת טבע סנסן בהרי יהודה, בשמורת נחל ייטב וכוכב השחר בשומרון, בשמורת חלמוניות ירוחם ושמורת רכס בוקר בהר הנגב ובאתרים רבים אחרים.

 

נרקיס סתווי

מרגרטה וולצק / אורי שפיראנרקיס סתווי בשמורת טבע וגן לאומי נחל תניניםצילום: מרגרטה וולצק / אורי שפירא

נרקיס סתווי הוא אחד משני מיני נרקיס הגדלים בישראל והוא מוכר הרבה פחות מנרקיס מצוי והפרח שלו צנוע בהרבה.

נרקיס סתווי מצוי ברכסי כורכר בחוף כרמל ואפשר לצפות בו גם מכביש החוף במקומות בהם הוא חוצה את רכסי הכורכר. המלצה שלנו – ממש לא כדאי לחפש אותו כשאתם נוהגים, צאו לטייל וחפשו אותו. עלי העטיף של הפרח לבנים ובמרכזו עתרה כתומה -צהובה קצרה. הריח של נרקיס סתווי עדין וחלש יותר מהריח של "אחיו הגדול".

נרקיס סתווי נמצא בסכנת הכחדה בישראל בגלל תחום התפוצה המצומצם והפיתוח האינטנסיבי באזור מישור החוף המאיים על בית הגידול הטבעי שלו. כמובן שהוא מוגן על פי החוק.

איפה רואים? תוכלו ליהנות מפריחתו של נרקיס סתווי בשמורות רבות, למשל שמורת נחל תנינים, שמורת חרבת מלח, שמורת חוף דור הבונים, שמורת חוף גלים.

 

כרכום גיידו

הגר לשנרכרכום גיירדו חופי בשמורת טבע וגן לאומי חוף דור הבוניםצילום: הגר לשנר

ליד נרקיס סתווי פורח בחלק מאותם האתרים ובאותה העונה צמח נוסף הנמצא בסכנת הכחדה – כרכום גיירדו זן חופי.

הפרחים שלו גדולים, צומחים ישר מתוך האדמה. הצבע שלהם מגוון, יש פרחים לבנים עם עורכים סגולים עדינים ויש פרחים עם עורקים צפופים מאוד. העלים של כרכום גיירדו צרים ומחודדים בראשם, מופיעים יחד עם הפרחים.

איפה רואים? פורח ליד נרקיס סתווי בחלק מאותם האתרים ובאותה העונה

הפריחה הסתווית חשובה לקיום מגוון רחב של חרקים עבורם הפרחים מהווים מקור מזון בעונה בה מקורות מזון מצומצמים. משבר האקלים עשוי לשבש את הסנכרון בין עונת הפריחה לבין הופעת החרקים המאביקים ולפגוע בשרידות של הצמחים של החרקים ובמגוון ביולוגי.

צאו לטבע, לראות ולהריח את פריחות הסתיו ולמלא מצברים בעונת הסתיו.

פרחים סתיו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}