ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
גוף משותק

הדו"ח העגום על מצבה של מח"ש וההמלצה הדרמטית

ועדה מקצועית שמינו שר המשפטים והיועמ"שית ממליצה להוציא את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות. מהדו"ח שהגישה הוועדה עולה כי רק 1% אחד בלבד מהתלונות שהוגשו על ידי סנגורים ציבוריים, הסתיימו בהעמדה לדין

הדו"ח העגום על מצבה של מח"ש וההמלצה הדרמטית
הכניסה למשרדי מח"ש צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ועדה שהקימו שר המשפטים יריב לוין והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ממליצה להוציא את המחלקה לחקירות שוטרים מפרקליטות המדינה, ולהפוך אותה לגוף חקירות ותביעות עצמאי שאיננו כפוף לפרקליטות ואיננו תלוי במשטרה. כך פרסם אבישי גרינצייג בכאן רשת ב'.

מנכ״ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד לצד שופטי בית המשפט המחוזי בדימוס עודד מודריק ודוד רוזן וכן הסנגורית הציבורית הארצית ענת מייסד כנען תמכו בהחלטה, אך חבר הוועדה שרון אפק, המכהן כמשנה ליועמ״שית הביע התנגדות.

‏הוועדה ממליצה כי יורחבו סמכויות מח״ש והיא תוסמך לחקור כל עבירה פלילית בה חשוד שוטר, בניגוד למצב כיום בה היא מוסמכת לחקור רק עבירה שעונשה שנת מאסר ומעלה. ‏המלצה נוספת היא שגם הליכי משמעת נגד שוטרים יפוקחו וינותבו על ידי מח״ש.

עוד המליצה הוועדה כי מינוי מנהל מח״ש ייעשה באופן שיבטיח את עצמאותו, ופרקליט המדינה לא ישלוט במינוי שלו אך הוא גם לא ימונה על ידי שר המשפטים כפי שהציע בזמנו ח״כ משה סעדה. 

מהדו"ח עולה כי ‏83% מהתלונות למח״ש שהוגשו על ידי סנגורים מהסנגוריה הציבורית נגד שוטרים נדחו על הסף. 14% נוספים נסגרו לאחר בירור ראשוני. 2% הועברו להליך משמעתי ורק אחוז אחד בודד הסתיים בהעמדת השוטר לדין. 

‏עוד צויין בדו״ח כי עבירות אלימות של שוטרים הפכו לנורמה, ושהמציאות שרוב מוחלט של תלונות נגד שוטרים נגנז ללא חקירה פוגעת באמון הציבור במערכת אכיפת החוק.

המחלקה לחקירת שוטרים פרקליטות המדינה משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}