י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כישלון היירוט

הטיל ששוגר מתימן - האמנם היפרסוני, האמנם אתגר חדש?

האתגר הוא ביירוט טיל שיוט היפרסוני שהינו בעל יכולת תמרון ועל כן בעל יכולת התחמקות ממערכות ההגנה

הטיל ששוגר מתימן - האמנם היפרסוני, האמנם אתגר חדש?
שיגור טיל שיוט לעבר “מטרה חיונית” בחיפה ב-27 ביוני 2024 צילום: ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, נוגע באחת בנקודות הבולטות שהעסיקו אותנו ביממה האחרונה: האם הטיל ששיגרו החות'ים למרכז הארץ, ושמערכת ההגנה האווירית התקשתה ליירטו, הוא דגם חדש ואתגר חדש למערכת הביטחון?

הוא כותב: הטיל ששוגר על ידי המורדים החות'ים ביום ראשון הוא טיל בליסטי מהסוג שנמצא בשימוש על ידי משמרות המהפכה באיראן ומוכר לצה"ל. טיל זה הגיע ממזרח, עבר מרחק של 2,040 ק"מ ועל פי דובר צה"ל, זמן מעופו מרגע השיגור עד הפגיעה בקרקע היה כ-11.5 דקות.

על פי נתונים אלה, הטיל נע במהירות שהיא פי 9.7 ממהירות הקול (מאך 9.7). מהירות היפרסונית מוגדרת כמהירות שהיא פי 5 ממהירות הקול, קרי מאך 5. הטיל ששוגר ע"י החות'ים נע במסלול בליסטי קבוע וידוע מראש, ואף זוהה ע"י מערכות הגילוי והבקרה של ההגנה האווירית, והיה במעקב תוך ניסיונות יירוט ע"י מערכות שונות של שכבות ההגנה של צה"ל.

כדי לסבר את האוזן ולהימנע מבהלת שווא, יש לזכור כי כל טיל בליסטי המשוגר למרחקים גדולים הינו טיל דו או תלת שלבי, המואץ ע"י מנוע רקטי רב-עצמה למסלול בליסטי. בשלב בו המנוע ניתק, גוף הטיל והרש"ק נעים במהירות ממוצעת שהיא פי 6 עד 8 ממהירות הקול (מאך 6 עד מאך 8), אך עדיין במסלול קבוע וידוע מראש, ובעת הירידה אל המטרה מהירותו מואצת עקב הכבידה ועשויה להגיע לערכים של 15-20 מאך – כלומר, לא דבר שצה"ל לא מכיר ולא יודע להתמודד איתו.

האתגר של ישראל והעולם החופשי הוא ביירוט טיל שיוט היפרסוני שכן טיל זה הינו בעל יכולת תימרון ועל כן בעל יכולת התחמקות ממערכות ההגנה השונות. כאמור, מתוך הנתונים שנמסרו לציבור, ברור כי הטיל ששוגר על ידי החות'ים מוכר למערכת הביטחון ובוודאי שאין מדובר בטיל שיוט היפרסוני. יתר על כן, מדובר בטיל אשר התפרק ולא עמד במעטפת הביצועים שנדרשו ממנו.

יש לשער כי הכשל המבני בגוף הטיל הוא אחד מהגורמים לאי היכולת ליירט את הטיל. למרות זאת, על מערכת הביטחון לתחקר את האירוע במלואו שכן היה מצופה שטיל בליסטי המשוגר ממרחק כה רב ייורט הרחק משטח מדינת ישראל.

טיל היפרסוני טיל שיוט המורדים החות'ים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}