ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מתנהל בתחכום

שיטות מהכלא בישראל: כך סינוואר מתקשר ממסתורו מבלי להיחשף

יחיא סינוואר עלול למות ברגע שיעשה טעות אחת, אלמלא מערכת תקשורת שמגנה עליו מפני המודיעין של ישראל. סינוואר לא נראה בציבור מאז החלה המלחמה. גורמים ישראלים אמרו שהם מאמינים שהוא מסתתר בעזה

שיטות מהכלא בישראל: כך סינוואר מתקשר ממסתורו מבלי להיחשף
יחיא סינוואר צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" חושף את הדרכים של מנהיג חמאס יחיא סינוואר לתקשר ממקום מסתורו מבלי שישראל תעלה עליו.

על פי העיתון, את השיטות הללו פיתח סינוואר בכלא הישראלי, והן נסמכות על רשת סבוכה של מסרים מוצפנים שמועברים על ידי שורה של שליחים, לעתים גם אזרחים ולא רק פעילים בארגון הטרור. 

סינוואר לא משוחח בטלפון, ולא שולח הודעות טקסט או משתמש בתקשורת אלקטרונית אחרת אחריה ישראל יכולה לעקוב. במקום זאת, הוא משתמש במערכת מורכבת של בלדרים, קודים ופתקים בכתב יד המאפשרים לו לנהל את פעולות חמאס גם כשהוא מסתתר במנהרות תת-קרקעיות, כך לפי מתווכים ערביים שמנסים להביא להפסקת אש.

הרג או לכידת סינוואר יסמנו ניצחון משמעותי לישראל שעלול לקרב את המלחמה בת 11 החודשים לסיומה, אך גם עם השליטה הצבאית ברצועת עזה, המודיעין הישראלי לא מצליח למצוא את סינוואר.

סינוואר לא נראה בציבור מאז החלה המלחמה בסתיו שעבר. גורמים ישראלים אמרו שהם מאמינים שהוא מסתתר בעזה. הצצה לאופן שבו סינוואר נשאר בחיים מגיעה ממתווכים ערבים שהעבירו הודעות הלוך ושוב במהלך שיחות להפסקת האש בין חמאס וישראל, שאינם מדברים ישירות זה עם זה.

הודעה מסינואר נכתבת בכתב יד ומועברת תחילה לאיש חמאס מהימן שיעביר אותה לאורך שרשרת של בלדרים, שחלקם עשויים להיות אזרחים. ההודעות מקודדות לרוב, עם קודים שונים עבור נמענים, נסיבות וזמנים שונים, תוך התבססות על מערכת שסינוואר ואסירים אחרים פיתחו כשהם היו בבתי הכלא בישראל.

לאחר מכן, הפתק עשוי להגיע למתווך ערבי שנכנס לעזה או לפעיל חמאס אחר שישתמש בטלפון או בשיטה אחרת כדי לשלוח אותו לאנשי ארגון הטרור בחו"ל.

שיטות התקשורת של סינוואר הפכו שמורות ומורכבות יותר ככל שישראל הצליחה למצוא ולחסל בכירים בחמאס, בפרט בלבנון את סאלח אל-עארורי, בכיר הארגון.

סינוואר, מאז הקשיח את התנהלות התקשורת בצל החיסולים של בכירים בחמאס ובחיזבאללה מאז פרוץ המלחמה, המתווכים הערבים ששוחחו עם העיתון אמרו כי בעקבות חיסולו של אל-עארורי, סינוואר עבר להסתמך רק על מסרים כתובים או מסרים מילוליים ומפיץ דרך מעגלי מקורבים מצומצמים הודעות קוליות.

הגישה הבסיסית של סינוואר לתקשורת נובעת ממערכת שבה השתמש חמאס בשנותיו הראשונות ושמנהיג חמאס נקט בה כאשר נעצר ב-1988 ומאוחר יותר נכלא בכלא ישראלי. 

לפני המעצר, הקים סינוואר את משטרת ביטחון הפנים של חמאס, שצדה חשודים בשיתוף פעולה והייתה פעילה בבתי הכלא בישראל. הוא גייס סוכנים בתוך הכלא שהפיצו מסרים מקודדים ממדור אחד למשנהו, כך לפי מסעב חסן יוסף, בנו של בכיר בחמאס שהפך לסוכן שב"כ ומוכר בכינוי "הנסיך הירוק".

היחידה גייסה אסירים כדי להפיץ מסרים כתובים בין אגפים שונים בבתי הכלא. אותם פעילים נהגו לעטוף את הפתקים בתוך לחם, לגלגל אותם לכדורים, לתת להם להתייבש ולהתקשות ואז לזרוק אותם בין אגף אחד לאגף אחר תוך שהם קוראים "דואר מלוחמי החופש".

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי מנהיג ארגון הטרור ממשיך לשמור על יכולת לתקשר עם העולם החיצון במהירות, לעתים אף בזמן אמת. לעתים משתמש סינוואר בשמות של אנשים שאותם הכיר בכלא הישראלי כדי להסוות את זהותו.

למרות הזהירות הרבה שלו, טעות קטנה אחת יכולה לחשוף את מיקומו: "אותה שנייה שבה הוא לא יהיה ממושמע זה יכול לחתום את המוות שלו", אמר לעיתון תומאס ווית'ינגטון, מומחה ללוחמה אלקטרונית ממכון המחקר הבריטי RUSI.

חמאס יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל וול סטריט ג'ורנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}