ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הכלכלה מתכווצת

הלמ"ס: נתוני הצמיחה גרועים מאלה שדיווחנו באומדן הקודם

הצמיחה ברבעון השני של 2024 עמדה על 0.2% בלבד, שיעור המשקף צמיחה שנתית של 0.7% ומהווה ירידה בתוצר לנפש, כאשר האוכלוסייה צומחת מידי שנה ב-2%

הלמ"ס: נתוני הצמיחה גרועים מאלה שדיווחנו באומדן הקודם
סניף שופרסל צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

הכלכלה מתכווצת: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה היום (שני), כי הצמיחה הכלכלית ברבעון השני של 2024 הייתה 0.7% לעומת הרבעון הקודם (בחישוב שנתי). כך עולה מנתוני האומדן השני. ירידה של 0.9% בתוצר לנפש.

מדובר בנתונים גרועים בהרבה מאלה שפורסמו קודם לכן, שהצביעו על צמיחה של 1.2%. בישראל צומחת האוכלוסייה מדי שנה ב-2% והמשמעות של נתוני הצמיחה העדכניים היא התכווצות של הכלכלה. 

עוד מנתוני האומדן העדכני לרבעון השני של 2024: ירידה של 2.7% בתמ"ג העסקי לעומת הרבעון הראשון של שנת 2024 (0.7% בחישוב רבעוני), עלייה של 8.2% בהוצאה לצריכה ציבורית (2.0% בחישוב רבעוני), עלייה של 11.4% בהוצאה לצריכה פרטית (2.7% בחישוב רבעוני), עלייה של 4.0% בהשקעות בנכסים קבועים (1.0% בחישוב רבעוני), ירידה של 8.3% ביצוא הסחורות והשירותים למעט חברות הזנק ויהלומים (2.1% בחישוב רבעוני) וירידה של 5.7% ביבוא הסחורות והשירותים למעט ייבוא ביטחוני, אניות מטוסים ויהלומים (1.5% בחישוב רבעוני)

אתמול פרסמה הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן, שזינק בחדות ב-0.9% בחודש אוגוסט והעלה את האינפלציה השנתית ל-3.6%, שזה 0.6% יותר מיעד האינפלציה של בנק ישראל. המדד הגבוה המפתיע כמעט מוריד מהשולחן את האפשרות שבנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטתו הקרובה בחודש אוקטובר.

אתמול, על רקע נתוני האינפלציה לצד נתוני הצמיחה השלילית, היו מי שהזהירו כי הכלכלה הישראלית צועדת למצב נדיר ומסוכן המכונה סטגפלציה, שבו מצד אחד המחירים ממשיכים לעלות במהירות ומצד שני הכלכלה מתכווצת, שני תהליכים שבדרך כלל לא אמורים להתרחש במקביל. עם זאת, נתוני האבטלה הנמוכים בינתיים מרחיקים את ישראל מאותו מצב בעייתי.

האתגר הקשה במיוחד במצב של סטגפלציה הוא שהעלאת הריבית עשויה להועיל להאטת האינפלציה, אך פוגעת עוד יותר בצמיחה ואילו הורדת הריבית או הגדלת הוצאות הממשלה עשויה לעודד צמיחה, במחיר של החרפת האינפלציה. 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צמיחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}