ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
אסון המסוק

הלוחמים שהשתתפו בחילוץ מספרים: "הבטחנו לטייסת שנציל אותה, קרענו את התא בציפורניים"

הלוחמים שהשתתפו בחילוץ פצועי המסוק שהתרסק ברפיח שיחזרו את המבצע, וסיפרו: "התנפלנו על המסוק ובהתחלה ממש בציפורניים שלנו ניסינו לקרוע את דלתות הקוקפיט"

הלוחמים שהשתתפו בחילוץ מספרים: "הבטחנו לטייסת שנציל אותה, קרענו את התא בציפורניים"
המסוק שהתרסק צילום: לפי סעיף 27 א

חמישה ימים לאסון התרסקות מסוק הינשוף בו נפלו לוחמי יחידת 669 רס"ם (במיל') דניאל אלוש ורס"ם (במיל') תום איש שלום: בחיל האוויר הוחלט כי במסגרת הלקחים הראשונים מהאסון, מנחתי השטח בהם יינחתו מסוקים יורטבו, ובהמשך ייסללו באספלט, כך דווח ב"ווינט". 

לצד זאת, בנחיתות קשות במסוקי הינשוף ימשיכו החיל האוויר להסתמך בעיקר על עיני הטייסים, בשל כך שאין בינשוף מערכת לנחיתה אוטומטית. 

"הצוותים שלנו מיומנים ומוכשרים ומתרגלים מעת לעת נחיתות שטח עם ענני אבק כאלה בדרום, יש לכך הסמכה ייעודית", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר. "לא מתבצעת נחיתה מבלי שהטייסים רואים בבירור את נקודת הנחיתה על הקרקע, ואם צריך מדליקים פנס חרף הסיכון להתגלות, ובמידת הצורך מתארגנים לעוד סיבוב באוויר עד לנחיתה בטוחה". 

בתוך כך, מפקד גדוד צבר בחטיבת גבעתי ומג"ד סיירת גבעתי, שהיו בין אלו שהשתתפו בחילוצה של הטייסת ע' מהינשוף, התקשרו למפקד בסיס פלמחים ואמרו לו: "אתם הצלתם את הלוחמים שלנו אלפי פעמים בשנה האחרונה, ולנו ניתנה הזכות להציל בפעם הראשונה חיים של לוחמים שלכם". 

סגן-אלוף נתי, מפקד גדוד 9 של השריון מחטיבה 401 והמג"ד הראשון שהגיע לזירה, שיחזר בשיחה עם "ווינט": "הקפצתי את צוות הפינוי ללוחם שלנו שנפצע מירי, ואז אומרים לי בקשר שהמסוק שהגיע התרסק". 

עוד סיפר: "מיד הבנתי שאנחנו בדרך לאירוע אחר לגמרי. הרצתי בראש הרבה תרחישים. פיזרנו כוחות שריון וחי"ר לאבטח את המנחת, והכרזנו על אירוע רב-נפגעים. עם עוד שני מג"דים מגבעתי והמ"פים שלנו, התנפלנו על המסוק ובהתחלה ממש בציפורניים שלנו ניסינו לקרוע את דלתות הקוקפיט". 

"רופא סיירת גבעתי, סגן ג', הצליח להשתחל מעט פנימה כדי לטפל ברס"ן ע' ובכך להציל את חייה. זו סגירת מעגל עבורנו כלוחמי יבשה, כי הטייסים הם אלה שמצילים אותנו כמעט בכל יום, מחפים מלמעלה עם מסוקי הקרב ומפנים במהירות במקרה של פציעה. אמרנו לע' שנצליח להציל אותה, והיא באמת פייטרית – לוחמת חזקה שהחזיקה מעמד 40 דקות עם פציעה קשה בתא הטייס", סיפר.

חיל האוויר רפיח מלחמת חרבות ברזל תום איש שלום דניאל אלוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}