י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
טוב מאוחר מלעולם לא

הולנד תחזיר יצירות אמנות גנובות לבעליהן היהודים

הולנד תשיב אלפי יצירות אמנות לבעליהן היהודים מהתקופה של לפני מלחמת העולם השנייה. לכנס הוזמנו גם שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים, ושליח משרד החוץ להשבת רכוש יהודי, יוסי לוי ששיבח את ממשלת הולנד על שיתוף הפעולה

הולנד תחזיר יצירות אמנות גנובות לבעליהן היהודים
אילוסטרציה צילום: freepik

משלת הולנד החליטה בתיאום עם הקהילה היהודית להחזיר לידיים יהודיות אלפי יצירות אמנות, שנשדדו על ידי הנאצים מיהודי הולנד לפני שגורשו לאושוויץ ולסוביבור.

מדובר בכ-3,000 חפצי אמנות, חלקם נדירים מאוד. ביניהם ייתכן שגם ציורים של רמברנדט ורובנס, אשר נשדדו בעיקר מיהודים, ממתינים עדיין במחסנים וכספות מאז תום המלחמה, יצירות אחרות מוצגות במוזיאונים.

שר התרבות, החינוך והמדע של הולנד, אפו ברוינס, אירח בשבוע שעבר כנס מיוחד ראשון מסוגו בנושא. בין השאלות שנדונו: כיצד בודקים למי היו יצירות אמנות שייכות? איך מתגברים על מחסומים של התיישנות ושל חיסיון? למי בדיוק מחזירים אותן, ומה עושים עם יצירות אמנות שבעליהן נרצחו ולא נשאר ולו אדם אחד במשפחה שיכול לתבוע אותן? "כשמחזירים ציור, פרוכת או פמוט לקהילה היהודית, לא עושים לה טובה - אלא עושים צדק", קבע ברוינס.

ב-Ynet דווח כי לכנס הוזמנו גם שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים, ושליח משרד החוץ להשבת רכוש יהודי, יוסי לוי. לוי שיבח את ממשלת הולנד על שיתוף הפעולה המצוין עם הקהילה היהודית בראשות חנן הרצברגר, אברהם רות ואחרים, ועל היוזמה המבורכת להשיב את היצירות הביתה, לידיים יהודיות. "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. המפגש החשוב הזה צריך להוות דוגמה למדינות אירופיות אחרות, שעדיין לא עושות את הצעד האמיץ הזה", אמר לוי.

הולנד אומנות נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}