ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
נכס אסטרטגי

לא תאמינו כמה כסף הכניסה מדינת ישראל מתמלוגי הגז הטבעי

משרד האנרגיה והתשתיות גבה מעל 14 מיליארד שקלים מתמלוגי הגז הטבעי עד היום, מתוכם כ-1.13 מיליארד שקלים בחציון הראשון של שנת 2024 – עלייה של כ-12.5% בהשוואה לתמלוגי הגז הטבעי בחציון הראשון בשנה הקודמת

לא תאמינו כמה כסף הכניסה מדינת ישראל מתמלוגי הגז הטבעי
מאגר הגז כריש בגבול הלבנוני צילום: אנרג'יאן

אגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במשרד האנרגיה והתשתיות פרסם את דו"ח ההכנסות, ממנו עולה כי בחציון הראשון של שנת 2024, נרשמו הכנסות בסך של כ-1.175 מיליארד שקלים מתמלוגי גז טבעי, מחצבים ומאגרות. מדובר בעלייה של כ-12.5% לעומת ההכנסות בחציון הראשון של שנת 2023, שהסתכמו ב-1.044 מיליארד שקלים.

עיקר ההכנסות הינן מתמלוגי הגז הטבעי, שהסתכמו בכ-1.133 מיליארד שקלים, גידול של כ-12.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. העלייה בהכנסות מתמלוגים נבעה מעלייה בכמות ההפקה של גז טבעי לייצוא, גידול בכמויות ההפקה של נוזלים הידרוקרבונים וכן עקב עלייה בשער החליפין של הדולר. סך ההכנסות מתמלוגים שמקורם בייצוא הסתכמו לסך של כ-687 מיליון שקלים (כ-60.66% מסך התמלוגים).

סך התמלוגים שנגבו ממאגר "לוויתן" הסתכמו בכ-503 מיליון שקלים מהפקה של כ-5.47 BCM, סכום המשקף עלייה של כ-4.3% לעומת ההכנסות מתמלוגי "לוויתן" בחציון המקביל אשתקד. עיקר ההכנסות מהתמלוגים ממאגר "לוויתן" נבעו ממכירות לייצוא (כ-88.76%) והיתרה בשיעור של כ-11.24% נובעת ממכירות לשוק המקומי.

סך התמלוגים שנגבו ממאגר "תמר" הסתכמו בכ-382 מיליון שקלים מהפקה של כ-4.9 BCM, סכום המשקף עלייה של כ-0.6% לעומת ההכנסות מתמלוגי "תמר" בתקופה המקבילה לפני שנה.

העלייה בהכנסות מתמלוגי "תמר" ו"לוויתן" נבעה בעיקר מגידול בכמויות הייצוא למצרים לעומת התקופה המקבילה אשתקד וכן מעלייה בשער החליפין של הדולר.

סך התמלוגים שנגבו ממאגר "כריש" (שהחל להפיק גז טבעי והידרוקרבונים באוקטובר 2022) הסתכמו בכ-248 מיליון שקלים מהפקה של כ-2.77 BCM גז טבעי וכ-1,821 אלף חביות נוזלים הידרוקרבונים, סכום המשקף עלייה משמעותית של כ-70% לעומת ההכנסות מתמלוגי "כריש" בתקופה המקבילה אשתקד, וזאת בשל גידול בכמויות ההפקה.

כמו כן, נגבו הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-38 מיליון שקלים, לעומת כ-30.8 מיליון שקלים שנרשמו בתקופה המקבילה לפני שנה. מדובר בגידול של כ-23.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וזאת בעקבות תשלום הפרשי תמלוגים בגין ביקורת שנערכה ע"י האגף בגין השנים 2020-2021.

בנוסף, נרשמו הכנסות של כ-3.7 מיליון שקלים מאגרות גז טבעי, נפט ומחצבים.

באגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במשרד האנרגיה והתשתיות מעריכים כי ההכנסות מתמלוגים ואגרות לשנת 2024 יסתכמו בלמעלה מ-2 מיליארד שקלים.

במשרד האנרגיה והתשתיות מציינים כי הכנסות המדינה ממשאבי הגז הטבעי מורכבות משלושה גורמים: הראשון, תמלוגים בשיעור של כ-12.5% הנקבעים על פי חוק הנפט מרגע תחילת ההפקה במאגר. ניהול הגבייה והבקרה על התמלוגים מתבצע באגף התמלוגים במשרד האנרגיה והתשתיות, והכספים מועברים ישירות לקופת המדינה.

השני, מס חברות (מס הכנסה) בשיעור של 23% מהרווח, הנקבע על פי פקודת מס הכנסה ומנוהל על ידי רשות המיסים. גם הוא מועבר ישירות לקופת המדינה. השלישי, מס רווחים ממשאבי טבע (מס ששינסקי), בשיעור של 20%-46.8% לאחר החזר השקעה של 150%.

מדובר במס מיוחד שנקבע בעקבות דו"ח ועדת ששינסקי, המנוהל על ידי רשות המיסים ומועבר לקרן ייעודית המוכרת בשם 'הקרן לאזרחי ישראל' בניהול בנק ישראל. על פי החוק, התשואה מהקרן מועברת לתקציב המדינה למטרות ייחודיות.

 

גז טבעי הכנסות המדינה משרד האנרגיה והתשתיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}