ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
קבלת פנים חמה

המשרדים החדשים של חמאס והחות'ים שנפתחו בבגדד

ארגוני הטרור נחשבו בעבר לאויבים בעיראק, עכשיו הם נתמכים על ידי איראן וזוכים לקבלת פנים חמה במדינה

המשרדים החדשים של חמאס והחות'ים שנפתחו בבגדד
אבו אדריס אלשרפי, (משמאל) נציג החות’ים בעיראק צילום: חשבון X של אלח’זעלי

אין שלט על דלת המשרד החדש של חמאס בבגדד, והכתובת נשמרת היטב מהתקשורת. כך גם לגבי המשרד החדש של החות'ים, במרחק נסיעה קצר משם.

פקידי ממשל עיראקים אפשרו לשני הארגונים החמושים הנתמכים על ידי איראן לפתוח משרד קבוע בבגדד בתחילת הקיץ, לאחר שנים של ביקור של נציגיהם.

המשרדים החדשים משקפים את התפקיד ההולך וגדל של עיראק במלחמת הצללים בין איראן, ישראל וארה"ב.

במשך יותר מ-20 שנה, מאז שארה"ב פלשה כדי להדיח את הדיקטטור העיראקי, סדאם חוסיין, עיראק נאבקת לשמור על איזון לא פשוט בין איראן, איתה היא חולקת גבול של 1,700 קילומקרים, לבין ארה"ב, שעדיין מחזיקה כ-2,500. חיילים במדינה.

על רקע ההשפעה הגואה של איראן, הנהגת עיראק הסכימה כשהחות'ים והחמאס רצו לפתוח משרדים. כמה פקידי ממשל עיראקים, ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס', אמרו שהם "לא מתלהבים מהאורחים החדשים שלהם", אבל לא היה להם את הכוח לחסום אותם לאור הקשרים של ​​המפלגות הפוליטיות העיראקיות עם איראן.

המשרדים, שמתמקדים בעיקר בפיתוח קשרים בעיראק, הוקמו ביוני, כך לדברי גורמים עיראקים ומערביים. שני המשרדים החדשים, האחד לחמאס, הסונים, והשני עבור החות'ים, השיעים, משקפים עד כמה השתנתה הפוליטיקה של עיראק מאז תקופתו של סדאם חוסיין שבתחילת שנות ה-2000 הודח מכסאו.

למרות שהיה מוסלמי סוני, משטרו דיכא תנועות אסלאמיות סוניות כמו 'האחים המוסלמים' שחמאס היה מזוהה איתם. הוא ראה בהן איום פוטנציאלי על ההגמוניה של מפלגת הבעת' שלו. באשר לתנועות מוסלמיות שיעיות, הן דוכאו באלימות תחת סדאם חוסיין, שחשש שהן תחלטנה להדיחו. קבוצות כאלה נאלצו לברוח או שנכלאו והוצאו להורג.

הפוליטיקה בעיראק כיום נשלטת על ידי מפלגות שיעיות, בעלות זיקה חזקה לאיראן. השינוי איפשר לקבוצות זרות עם קשרים עם איראן לחדור לעיראק, לחזק את מה שמכונה 'ציר ההתנגדות' של איראן, העיתון מדווח כי בעיראק מודאגים שנוכחות של כל כך הרבה ארגונים הנתמכים על ידי איראן בעיראק עלול לגרום לישראל לתקוף בתוך עיראק, ולערער עוד יותר את היציבות באזור.

חמאס פתח את משרדו בבגדד בארוסט, שכונת של המעמד הביניים עם שילוב של בתים בני שתי קומות שנבנו בשנות ה-70 ברחובות הכוללים בתי קפה פיצה וחנויות רהיטים, כמו גם בניינים חדשים, חלקם עדיין בבנייה. חלקי האזור נשלטים על ידי קטאיב חיזבאללה, הארגון הבולט והסודי ביותר מבין הארגונים החמושים השיעיים העיראקיים הנאמנים לאיראן.

נציג חמאס בבגדד הוא מוחמד אל-חפי, חבר בלשכת חמאס ליחסי ערבים ואיסלאמיים. אל-חאפי, הגיע באוגוסט לבגדד, דחה בקשה לדבר עם ה"טיימס" ואמר: "אין לי רשות לדבר עם התקשורת".

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי קבלת הפנים לחות'ים הייתה חמה במיוחד בקרב השיעים. מאז תחילת יולי נפגש נציג החות'ים בעיראק, אבו אידריס א-שרפי, עם בכירים בבגדאד, נציג החות'ים גם ביקר את מנהיגי השבטים באזורים הכפריים של דרום עיראק, ופרסם סרטון בערוץ החות'ים העיראקי של נאום בו חבש פגיון טקסי ומחווה תנועות נמרצות תוך שהוא מפציר בהם לנהל ג'יהאד נגד ישראל.

סדאם חוסיין עיראק מלחמת חרבות ברזל המורדים החות'ים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}