ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מאות אלפי לוחמים

לא רק טילים: המורדים החות’ים מאיימים בפלישה קרקעית לישראל

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל התאפיין העימות הישיר בין ישראל והמורדים החות'ים בתקיפות באמצעות טילים וכטב”מים. כעת החות'ים מתימן מאיימים לפלוש לישראל. לרשות החות’ים עומד כוח של מאה עד מאתיים אלף לוחמים

לא רק טילים: המורדים החות’ים מאיימים בפלישה קרקעית לישראל
אימונים של המורדים החות'ים כובשים ישוב ישראלי צילום: יח"צ

בשבועות האחרונים, הגבירו החות’ים את איומיהם הפומביים לפעול נגד ישראל, כולל באופן קרקעי - והבוקר אף שיגרו לעבר מרכז הארץ טיל קרקע קרקע. הם גם קיימו תרגילים צבאיים שכללו תרחישים של חדירות דרך מנהרות והשתלטות על בסיסיים ישראליים וחטיפת חיילים. כמו כן, דווח שלוחמים חות’ים הגיעו לסוריה תחת פיקוח של המיליציות הפרו-איראניות.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, החות’ים אכן שואפים לבצע תקיפה קרקעית נגד ישראל גם כחלק מתגובתם על תקיפת ישראל בנמל אל חדידה.

סרטון האיום של החות'ים צילום: רשתות חברתיות

מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל” ב-7 באוקטובר 2023, התאפיין העימות הישיר בין ישראל והחות’ים בתקיפות באמצעות טילים וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) של החות’ים נגד מטרות בשטח ישראל ובמיוחד בדרומה, כאשר ההסלמה המשמעותית ביותר נרשמה עם תקיפת הכטב”ם החות’י בתל אביב ב-19 ביולי 2024 ותקיפת-הנגד האווירית של ישראל בנמל אל חדידה למחרת.

הפגנה בבירת תימן, צנעא, מעוז החות'ים נגד ישראל צילום: רשתות ערביות

שיתופי הפעולה עם איראן ועם ארגוני “ציר ההתנגדות”, ובראשם המיליציות בעיראק וחזבאללה בלבנון, מאפשרים לחות’ים להתגבר על המרחק הגיאוגרפי הרב בין תימן לבין ישראל ולהעביר לוחמים לקרבת הגבול עם ישראל כדי לבצע תקיפה קרקעית ישירה מוגבלת בשטח ישראל. המתווה עלול לכלול חדירה ליישוב או לבסיס צבאי, כפי שביצעו בתרגילים בתימן, וגם אפשרות לקחת חלק פעיל בלחימה לצד חזבאללה במקרה של הסלמה משמעותית בלחימה בצפון. זאת, לצד המשך הניסיונות של החות’ים לתקוף מטרות בשטח ישראל באמצעות טילים או כטב”מים, כפי שעשו מתחילת המלחמה.

הפגנה בבירת תימן, צנעא, מעוז החות'ים נגד ישראל צילום: רשתות ערביות

ב-23 במרץ 2018, איים מנהיג התנועה, עבד אלמלכ אלחות’י, כי לוחמיו יצטרפו לכוחות חזבאללה בלבנון במקרה שתפרוץ מלחמה בין ישראל ללבנון או בין ישראל לפלסטינים. הוא טען שישראל היא “האויב האמיתי” של כל מדינה ערבית או מוסלמית ושהכוחות החות’ים מצפים ליום בו יוכלו להילחם נגדה.

אימוני החות'ים לפלוש לישראל צילום: כאן חדשות

היערכות החות’ים ללחימה יבשתית נגד ישראל

על אף “הצהרת הכוונות” של החות’ים לבצע תקיפה יבשתית נגד ישראל, עד כה לא היו מעורבים כוחות יבשתיים של החות’ים בעימות ישיר נגד ישראל. “מקורות” תימניים ואחרים העריכו כי לרשות החות’ים עומד כוח של מאה אלף עד מאתיים אלף לוחמים, בהם גם כוחות של חילות האוויר, הים והטילים. על כן, ניתן להעריך כי הכוח הלוחם הקרקעי, שמרביתו בעל ניסיון ממלחמת האזרחים בתימן ומהלחימה נגד הקואליציה בהובלת סעודיה, מונה עשרות אלפי חיילים שמצוידים במגוון אמצעי לחימה כגון רובי סער, רובי צלפים, מרגמות, כלי רכב משוריינים וטנקים.

כלי השיט שחושפים החות'ים צילום: רשתות חברתיות

בתרגיל שנערך ב- 13 בינואר 2024, תורגלה תקיפת יעדים ישראליים מהאוויר ומהקרקע והשתלטות על ישוב ישראלי ומפקדה ישראלית, תוך לקיחת בני ערובה. התרגיל כלל שימוש ברחפנים, טילים וטנק. מפקד התרגיל ציין כי המערכה היא בים, ביבשה ובאוויר. במהלך התרגיל דרכו הפעילים על דגל ארה”ב ועל תמונתו של ראש ממשלת ישראל.

המורדים החות'יםאימוני החות'יםצילום: המורדים החות'ים

תרגיל בשם “תימן למען פלסטין”, שהתקיים ב-3 בפברואר 2024, דימה, בין השאר, תקיפת מוצבים ויישובים ישראליים, חטיפת חיילים ושימוש ברחפני נפץ נגד יעדים ישראלים.

ב- 9 במרץ 2024, התקיים תרגיל משולב של כוחות שריון, ארטילריה וכוחות רגליים, שלטענת החות’ים נועד להכין את הכוחות לקראת “מלחמת הניצחון והג’האד הקדוש”. במהלך התרגיל, תורגלו בין השאר כיבוש עמדות ישראליות, תוך שימוש בירי מקלעים, רחפני נפץ ושיגור רקטות. כמו כן, תורגלה חטיפת חיילים מתוך כלי רכב משוריינים והפעלת מטענים נגד כלי רכב.

המורדים החות'יםמימין: תרגול פשיטה על מחנה “ישראלי”. משמאל: חדירה דרך מנהרהצילום: המורדים החות'ים

ב-6 ביולי 2024, פרסמו הכוחות החות’ים תיעוד של תמרון “המבול ההרסני” שהתקיים במחוז הצבאי הרביעי ב-1 ביולי 2024 בהשתתפות כוחות של חיל האוויר, שריון, חיל רגלים (חי”ר), הנדסה וארטילריה, בשילוב טילים נגד טנקים, וצלפים. התמרון כלל שני שלבים עיקריים – תרגול תקיפה משולבת נגד “מחנות אויב” ישראליים ובריטיים, כולל שימוש במנהרות, ולאחר מכן תרגול יכולות הגנתיות מול תקיפה של “האויב”.

ב-4 בספטמבר 2024, התקיים טקס סיום קורס של כוחות חטיבה 310 המשוריינת של החות’ים. בקורס, שנערך לזכר “השהיד אסמאעיל הניה”, נכחו בכירים פוליטיים וצבאיים חות’ים. במסגרת טקס הסיום, ביצעו בוגרי הקורס תרגיל צבאי שבו השתתפו כוחות חי”ר ושריון וכלל שימוש בסוגים שונים של אמצעי לחימה כמו טנקים, כלי רכב משוריינים, ארטילריה ורובי צלפים. במהלך התרגיל תקפו הכוחות מטרות המדמות כוחות ישראלים ותרגלו חדירה ליישוב ישראלי.

מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית מציין, כי היו דיווחים על הגעת כוחות חות’ים לסוריה בשבועות האחרונים. ב-5 באוגוסט 2024, דווח כי כחמישים לוחמים חות’ים הגיעו לעיראק, ומשם חצו את הגבול לסוריה תחת השגחתן של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. לפי דיווח נוסף, כחמישים לוחמים חות’ים נוספים נכנסו לסוריה דרך עיראק, גם הפעם בלוויית המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, והגיעו לדרום סוריה. בדיווח נטען כי הלוחמים החות’ים מתמחים בהפעלת טילים וכטב”מים.

ב- 5 בספטמבר, בנאומו השבועי של מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, הוא ציין כי הם ממשיכים להיערך לתגובה נגד ישראל וכי גם לאחריה הם ימשיכו בפעולות התמיכה בפלסטינים. הוא הזהיר כי “האויבים שלנו יופתעו על הקרקע כפי שהופתעו בים, וזאת באמצעות אמצעים טכנולוגיים חדשים וחסרי תקדים שיענישו אותם” ואכן היום שוגר טיל היפרסוני לכיוון תל אביב.

המורדים החות'יםלוחם חות’י עם משגר קורנטצילום: המורדים החות'ים

בכירים חות’ים גם החלו להדגיש את היכולות של אמצעי הלחימה שנמצאים בידי כוחות החי”ר שלהם, וזאת אחרי שעד כה הם התמקדו בהאדרת היכולות של הטילים הבליסטיים והכלים האוויריים והימיים הבלתי מאוישים שלהם. חבר המועצה המדינית של החות’ים, חסין אלעזי, הכריז כי “הדיוק והיעילות של הקורנט התימני עולים פי כמה וכמה על מקבילו המיובא ממדינות אחרות”. הירי בטיל התימני יכול להתבצע מטווח של עד עשרה ק”מ מהמטרה, עובדה שרומזת על שאיפה לפגוע במטרות שלא נמצאות במרחב הים שסמוך לתימן, אלא קרובות הרבה יותר.

המורדים החות'ים מלחמת חרבות ברזל תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}