י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד

רעם מסתורי הדהד ברחבי העולם במשך תשעה ימים, חוקרים גילו את הסיבה

כ-70 אנשים מ-15 מדינות שונות ויותר מ-8,000 הודעות בנושא, פיצחו את המקרה הלא שגרתי. כשהתיאוריות נבדקו, המדענים כינו את האות "אובייקט סייסמי לא מזוהה". המסתורין של זה נמשך הרבה יותר זמן. שנה לאחר מכן, החידה נפתרה

רעם מסתורי הדהד ברחבי העולם במשך תשעה ימים, חוקרים גילו את הסיבה
אילוסטרציה צילום: pixabay

רעש מוזר זוהה באמצע ספטמבר אשתקד. אות סיסמי מוזר הופיע בתחנות מדעיות ברחבי העולם, אבל זה לא נראה כמו סימן לרעידת אדמה. יום חלף, והרעד האיטי עדיין הדהד. כאשר זה נמשך ביום השלישי, מדענים ברחבי העולם החלו לדון מה גרם לתזוזה באדמה.

חלקם חשבו בתחילה שהמכשירים הסיסמיים שמתעדים את האות - תקולים, אבל זה נדחה במהירות, המכשירים פעלו מצוין. אחרים חשבו שזה הר געש חדש שצץ לנגד עיניהם. אחד תהה בצחוק האם זה מסיבה של חייזרים. כשהתיאוריות נבדקו, המדענים כינו את האות "אובייקט סייסמי לא מזוהה", או USO.

"אף אחד לא ראה את זה מעולם. אין לנו עם מה להשוות את זה", אמר כריסטיאן סוונוויג, גיאולוג במכון הגיאולוגי של דנמרק וגרינלנד ל'וושינגטון פוסט'.

תשעה ימים לאחר מכן, הרעידות התפוגגו מאוד. אבל המסתורין של זה נמשך הרבה יותר זמן. שנה לאחר מכן, החידה נפתרה, על פי מחקר שפורסם בכתב העת "מדע" (Science) בסוף השבוע האחרון. כ-70 אנשים מ-15 מדינות שונות ויותר מ-8,000 הודעות בנושא נבדקו כדי לפצח את המקרה.

התשובה הקצרה: מגה-צונאמי יצר גלים שהשתפכו הלוך ושוב בגרינלנד, ויצרו רעידות שנעו ברחבי העולם. גרינלנד הוא האי הגדול ביותר בעולם מבחינת שטח. הוא נמצא בצפון האוקיינוס האטלנטי, ומוקף באוקיינוס האטלנטי מדרום, האוקיינוס הארקטי מצפון.

התשובה הארוכה יותר מתחילה באטמוספירה. כאשר ריכוזי גזי החממה עולים עקב שינויי אקלים, גזים חמים מאיצים את הפשרת הקרח במיוחד סביב הקטבים של כדור הארץ. ב-16 בספטמבר בשנה שעברה, החום הנוסף הזה דילל קרחון במזרח גרינלנד עד כדי כך שהוא לא יכול היה לתמוך עוד בסלע ההר שמעליו.

פיסת סלע ענקית נפלה וגרמה למפולת מסיבית, סלעים וקרח מספיק כדי למלא 10,000 בריכות שחייה אולימפיות, השתחררו במהירות וגרמו למפולת שלגים, והובילו לצונאמי בגובה מאות מטרים, אחד הגבוהים שנראו בהיסטוריה האחרונה.

גלי צונאמי שהגיעו לגובה רב, פגעו בתחנת מחקר לא מאוכלסת והרסו אתרי מורשת תרבותיות וארכיאולוגיות. הצונאמי הזה היה כל כך חזק, שזה הקרין גלים סיסמיים ברחבי העולם, והרעיד את כדור הארץ במשך תשעה ימים עד שהוא נעלם.

גרינלנד צונאמי אוקיינוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}