י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
בדרום גינו

צפון קוריאה חשפה לראשונה תיעוד ממתקן להעשרת אורניום באתר סודי

המדינה המבודדת סיפקה הצצה נדירה לתוכנית הגרעין שלה ופרסמה תמונות של הנשיא קים ג'ונג - און מבקר במתקן בעודו קורא להרחיב את הייצור של האורניום המועשר "בקצב אקספוננציאלי". בדרום קוריאה גינו בחריפות

צפון קוריאה חשפה לראשונה תיעוד ממתקן להעשרת אורניום באתר סודי
קים ג'ונג און עם בכירי צבא צפון קוריאה צילום: צילום מסך

מדאיג: צפון קוריאה חשפה ביום שישי בפעם הראשונה אתר לייצור אורניום בדרגת נשק, בעוד מנהיגה, קים ג'ונג און, התרברב בתוכנית הנשק הגרעיני ההולכת ומתרחבת של פיונגיאנג, לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר.

קים ג'ונג און ביקר לאחרונה במפעל צנטריפוגות, שעד לפרסומו ביום שישי היה סוד שמור ביותר של תוכנית הנשק הגרעיני הצפון קוריאנית, ועודד את המהנדסים להרחיב את הייצור של האורניום המועשר "בקצב אקספוננציאלי", כך לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה, כפי שהובא ב'ניו יורק טיימס'. מיקום המפעל האמור לא נחשף בתקשורת הצפון קוריאנית.

סוכנות הידיעות פרסמה תמונות של קים כשהוא בוחן מה שנראה כמו מפעל מודרני עמוס בשורות ארוכות של צנטריפוגות - מכשירים המשמשים להעשרת אורניום. התמונות ייבדקו על ידי סוכנויות מודיעין מערביות, בתקופה שבה המתיחות מול דרום קוריאה גוברת וכאשר ממשל ביידן מתמקד באיומים אפשריים מתואמים מצד סין, רוסיה וצפון קוריאה.
בתגובה לדיווחים הודיעה ממשלת דרום קוריאה כי היא מגנה בחריפות את תוכנית הנשק הגרעיני של הצפון, כולל הנשק הגרעיני הטקטי קצר הטווח שלה.

בסיאול אמרו כי המענה לאיום הגרעיני הצפון קוריאני הוא חיזוק הברית עם ארה"ב. בשנתיים האחרונות החלו בעלות הברית להכין תוכניות משותפות להתמודדות עם מתקפה גרעינית אפשרית מהצפון.
למרות שכבר ב-2010 צפון קוריאה חשפה מפעל צנטריפוגות לצוות של פקידים ואקדמאים לשעבר בארה"ב, בהם זיגפריד הקר, מנכ"ל לשעבר של המעבדה הלאומית של לוס אלמוס בניו מקסיקו, עם זאת, הדו"ח והתמונות שפורסמו בתקשורת הממלכתית ביום שישי, היו הפעם הראשונה שבה המדינה המסוגרת חשפה מתקן כזה לעולם הרחב.

שורה של החלטות שהתקבלה על ידי מועצת הביטחון של האו"ם אוסרות על צפון קוריאה לפתח נשק גרעיני. אבל המדינה התעלמה מהם וייצרה דלק לפצצות גרעיניות וכן ערכה שורה של ניסויים תת-קרקעיים על לפחות שישה סוגים של כלי נשק גרעיניים, לצד ניסויים של טילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

לאחר ביקורו ביונגביון ב-2010, אמר ד"ר הקר כי נראה כי המתקן להעשרת אורניום שם מכיל כ-2,000 צנטריפוגות גז. אבל ההנחה הרווחת היא שצפון קוריאה מפעילה מפעלי צנטריפוגות נוספים במקומות סודיים אחרים. מומחים חושדים שמתחם קנגסון, ממש מחוץ לפיונגיאנג, הוא אחד המקומות האלה. ביוני אמר רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כי מתחם קנגסון חולק מאפיינים זהים עם מתקן העשרת הצנטריפוגות ביונגביון.

 

המשבר הגרעיני הצפון קוריאני החל בתחילת שנות ה-90, כאשר ארצות הברית החלה להאשים את המדינה בהפקת פלוטוניום מכור גרעיני קטן בתכנון סובייטי ביונגביון. מאוחר יותר התברר כי המדינה מייצרת סוג אחר של דלק לפצצות אטום: אורניום מועשר מאוד.

צפון קוריאה ערכה שישה ניסויים גרעיניים בין השנים 2006 ל-2017. המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם העריך ביוני כי צפון קוריאה כבר ייצרה כ-50 ראשי נפץ גרעיניים ויש לה מספיק חומר בקיע כדי לייצר עוד כ-40 ראשי נפץ נוספים.

הכוח הגרעיני של צפון קוריאה תלוי מאוד בטילים שלה, בשל העובדה שהיא סובלת ממחסור במטוסי קרב או צוללות מתקדמות מהם ניתן לשגר אותם. תחת הנהגתו של קים ג'ונג און, צפון קוריאה גיוונה את ארסנל הטילים שלה וערכה ניסויים בטילים שונים לטווח קצר וארוך. רק ביום חמישי האחרון היא שיגרה מספר טילים בליסטיים קצרי טווח מול החוף המזרחי שלה, אחרי יותר מחודשיים של שקט.

דרום קוריאה צפון קוריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}