י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מבוי סתום

רבנים במכתב לראש הממשלה: "המתפללים נותרו בפני שוקת שבורה"

לאחר שמולדובה ביטלה את הטיסות מישראל אליה, החלטה שפגעה קשות באלפי ישראלים שרוצים להגיע לאומן לראש השנה, הרב שלום ארוש והרב יעקב ג'אן פנו במכתב לראש הממשלה נתניהו שיפעל בנושא

רבנים במכתב לראש הממשלה: "המתפללים נותרו בפני שוקת שבורה"
אמירת תיקון הכללי בערב ראש השנה באומן צילום: פלאש 90

ראש מוסדות 'חוט של חסד', רבי שלום ארוש, ורבה של אומן הרב יעקב ג'אן שלחו מכתב רשמי לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיתערב במשבר עם מולדובה. הרשויות במולדובה ביטלו מאות טיסות מישראל לקישינב עליהן אמורים היו לטוס אלפי ישראלים לאומן, ועכשיו אין להם דרך להגיע לאומן.

במכתב נאמר: "אנו פונים אליך במכתב זה בבקשה אישית, אנא פעל למען המתפללים הרבים שנותרו בפני שוקת שבורה נוכח החלטה שרירותית מצד ממשלת מולדובה, ללא כל הצדקה נראית לעין. מעבר לפגיעה הקשה בציבור הנוסעים, מדובר במהלך המעמיד במבחן את מדיניותה של ישראל מול מדינות שעושות שימוש בכלי התעופה החופשי ככלי למניפולציה וללחץ מדיני".

עוד נכתב במכתב לראש הממשלה עליו חתומים הרב שלום ארוש והרב יעקב ג'אן: "אין זה יעלה על הדעת שמדינה ריבונית תיאלץ להתמודד עם איסור נחיתה של אזרחיה במדינה ידידותית, מבלי שתהיה לכך השלכה מדינית או לפחות תגובה דיפלומטית שתמנע או תצמצם את הנזק".

במכתב צוין כי "ממשלת מולדובה בחרה לבטל באופן חד-צדדי את ‏הנחיתות לטיסות הממריאות מישראל, וזאת מבלי להציג כל נימוק מוצדק למהלך חריג זה. ‏החלטה זו מביאה, למעשה, למניעת כניסתם של אזרחים ישראלים אל תחומי מדינת מולדובה, דבר ‏המהווה צעד חסר תקדים מצד מדינה המקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל ומכריזה בגלוי על מניעה ‏גורפת של כניסת אזרחי ישראל".

באדיבות המצלםהמכתב שנשלחצילום: באדיבות המצלם


עוד נכתב: "‏יתרה מזו, השלכות ההחלטה מובילות דה פקטו לביטול הקיבוץ הקדוש בציונו של רבי נחמן באומן, שכן ‏נמל התעופה במולדובה הוא הקרוב ביותר לאוקראינה, ומכאן גם האפשרות המעשית היחידה להגיע ‏למדינה זו באמצעות טיסה".

שר הדתות מיכאל מלכיאלי פנה במכתב לראש ממשלת מולדובה, דורין רצ'אן, בנושא ביטול הטיסות: "הרשה לי לפנות אלייך בעניין חשוב המטריד רבים מאזרחי ישראל. קבלנו בהפתעה גמורה את הידיעה על החלטת ממשלת מולדובה לבטל כמעט כליל את האפשרות לנחיתות מטוסים מישראל, דבר שמשמעותו המעשית היא מניעת כניסת אזרחים ישראלים למדינתך. מדובר במהלך חסר תקדים כלפי מדינה ידידותית שמקיימת קשרים דיפלומטיים הדוקים עם מדינת ישראל וחולקת איתה ערכים משותפים רבים".

עוד נכתב: "הריני פונה אליך במכתב זה בעקבות פנייתו הדחופה של הרב יעקב ג'אן, רב הקהילה היהודית בעיר אומן שבאוקראינה, אשר ציין אף הוא כי החלטה זו מסבה פגיעה קשה ובלתי מידתית בחסידים הרבים הן בארץ והן בתפוצות. ההחלטה מביאה למעשה לפגיעה דתית ביהודים רבים המבקשים לסייר בקברי צדיקים באזורכם וביטול טיסות אלו עלול להוביל לפגיעה קשה בקהילה הדתית שלנו ובמסורת ארוכת השנים שלה".

אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}