י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
בהובלת סיירת מטכ"ל

פרטים דרמטיים על הפשיטה הקרקעית הנועזת בסוריה

הפשיטה הנועזת ביום ראשון האחרון הייתה המבצע הקרקעי הראשון שצה"ל ערך בשנים האחרונות נגד מטרות איראניות בסוריה. הרס המפעל מהווה מכה משמעותית למאמץ של איראן וחיזבאללה לייצר טילים מדויקים לטווח בינוני על אדמת סוריה

פרטים דרמטיים על הפשיטה הקרקעית הנועזת בסוריה
אילוסטרציה צילום: pixabay

יחידת מובחרת של צה"ל ערכה פשיטה חריגה ביותר בסוריה בתחילת השבוע והשמידה מפעל תת-קרקעי של טילים מדויקים שלטענת ישראל וארה"ב נבנה על ידי איראן, כך לפי שלושה מקורות שתודרכו על המבצע ושוחחו עם אתר 'אקסיוס'.

הפשיטה, ביום ראשון האחרון, הייתה המבצע הקרקעי הראשון שצה"ל ערך בשנים האחרונות נגד מטרות איראניות בסוריה. הרס המפעל מהווה מכה משמעותית למאמץ של איראן וחיזבאללה לייצר טילים מדויקים לטווח בינוני על אדמת סוריה.

בישראל שומרים על שתיקה חריגה בעניין ולא לקחו אחריות כדי לא לעורר נקמה מצד סוריה, איראן או חיזבאללה, כך מסרו מקורות ל'אקסיוס'.

כלי תקשורת במדינה אמרו שלפחות 16 בני אדם נהרגו ו-40 נוספים נפצעו, וגינו את התקיפות האוויריות כ"תוקפנות בוטה". גם משרד החוץ האיראני גינה את התקיפה וכינה אותה "פושעת".

עוד דווח, כי התקיפות האוויריות היו כיסוי למבצע קרקעי ישראלי. שלושה גורמים בעלי ידע על המבצע אישרו לאקסיוס כי יחידת העילית סיירת מטכ"ל ערכה פשיטה והרסה את המתקן.

שני מקורות אמרו כי ישראל עדכנה את ממשל ביידן לפני המבצע הרגיש וארה"ב לא התנגדה. הבית הלבן לא הגיב לבקשת תגובה. הכוחות הפתיעו את השומרים הסורים במתקן והרגו כמה מהם במהלך הפשיטה, אך לא נפגעו איראנים או מחבלי חיזבאללה. הכוחות המיוחדים השתמשו בחומרי נפץ שהביאו עימם על מנת לפוצץ את המתקן התת-קרקעי.

לפי הדיווח ב-Axios האיראנים החלו לבנות את המתקן התת-קרקעי בתיאום עם חיזבאללה וסוריה ב-2018 לאחר שסדרת תקיפות אוויריות ישראליות הרסו את רוב תשתית ייצור הטילים האיראנית בסוריה.

לפי המקורות, האיראנים החליטו להקים מפעל עמוק בתוך ההר שיהיה בלתי חדיר לתקיפות אוויריות ישראליות. התוכנית האיראנית הייתה לייצר את הטילים המדויקים במתקן הזה סמוך לגבול עם לבנון, כך שתהליך המסירה לחיזבאללה יוכל להתבצע במהירות ובפחות סיכון לתקיפות אוויריות ישראליות.

המודיעין הישראלים גילה את תחילת הבנייה ועקב אחריו במשך יותר מחמש שנים. בישראל הבינו שלא יוכלו להרוס את המתקן בתקיפה אווירית ויזדקקו למבצע קרקעי. בישראל שקלו לבצע את המבצע לפחות פעמיים בשנים האחרונות, אך הוא לא אושר בגלל סיכון גבוה.

 

חיזבאללה סוריה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}