ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מחדל 7 באוקטובר

מפקד 8200 תא"ל יוסי שריאל הודיע על פרישה מצה"ל: "האחריות כולה מוטלת עלי"

תא"ל יוסי שריאל, מפקד יחידת 8200, הודיע על פרישתו מצה"ל זאת בשל הביקורת על מחדלי המודיעין של יחידתו שקדמו לטבח הרצחני של השבעה באוקטובר | "מבקש לממש את אחריותי האישית כמפקד היחידה ב-7 באוקטובר"

מפקד 8200 תא"ל יוסי שריאל הודיע על פרישה מצה"ל: "האחריות כולה מוטלת עלי"
אגף המודיעין. אילוסטרציה צילום: דובר צה"ל

תא"ל יוסי שריאל, מפקד יחידת 8200, הודיע היום (חמישי) לרמטכ"ל הרצי הלוי ולראש אמ"ן החדש, האלוף שלומי בינדר, על התפטרותו מצה"ל, כך ע"פ דיווח בynet.

ההתפטרות מגיעה בעקבות האחריות שהוא נושא שהוביל לכישלון היחידה לספק התרעה למתקפת ה-7 באוקטובר, אשר הובילה לטבח המזעזע.

במכתב שהעביר לפקודיו נכתב: "ב-7 באוקטובר בשעה 06:29 לא עמדנו במשימה כפי שציפיתי מעצמי, שציפו ממני פקודיי ומפקדיי ושציפו ממני אזרחי המדינה שאני כל כך אוהב. היום, בהתאם למצב המלחמה, לתהליכים של ליכוד השורות ובניין החוסן היחידתי ולאחר השלמת תהליכי התחקור הראשוניים, אני מבקש לממש את אחריותי האישית כמפקד היחידה ב-7 באוקטובר ובמועד שנקבע על ידי מפקדיי להעביר את המקל למשמרת הבאה".

זהו הקצין הבכיר השני באגף המודיעין שמתפטר מתפקידו בעקבות האירועים, לאחר התפטרותו של ראש אמ"ן היוצא, האלוף אהרון חליוה.

שריאל מונה לפקד על יחידת 8200 בפברואר 2021, ובשונה ממפקדי היחידה הקודמים שזהותם נותרה חסויה, שמו נחשף לאחר פרסום ספרו "The Human Machine Team" באמזון, שפרץ את מעטה הסודיות סביבו.

הביקורת כלפי 8200 לא איחרה להגיע, כאשר היחידה הואשמה בכך שההתמקדות המוגזמת בטכנולוגיות מתקדמות הובילה להתעלמות מטכניקות מודיעין מסורתיות, שייתכן והיו מסייעות בזיהוי כוונות חמאס. למרות ההתקפה ההרסנית, אף קצין בכיר באמ"ן לא הודח עד כה, מה שגרם לתסכול רב בקרב קצינים וחיילים.

תהליך התחקיר של האירועים החל עוד במהלך אוקטובר, אך רבים מהדרגים הזוטרים ביחידה, בהם נגדים וראשי מדורים, טוענים כי אינם שותפים לדיונים המשמעותיים. בצה"ל, לעומת זאת, מציינים כי תהליך התחקיר מתנהל תחת פיקוחם של תא"ל במיל' דני הררי ואל"ם במיל' פ', שנכנסו לתמונה כדי לתקן את הליקויים שזוהו, תוך מיקוד בהכנת היחידה לעימותים עתידיים, גם מול חיזבאללה בגבול הצפוני.

במכתב הפרישה, מפרט שריאל את כשלונו האישי שהוביל לטבח: "באופן אישי, כשלתי בכך שלא הבנתי די הצורך, ולכן גם לא שיקפתי די הצורך, שבמציאות הייחודית בגבול עזה אנחנו כמערכת מחויבים לניהול סיכונים אחר, הנגזר ממרווח הטעות המזערי הקיים בגזרה הזו. לא הצבעתי על כך שבמציאות שבה יש, הלכה למעשה, שתי דיוויזיות קומנדו של נוח'בה בגבול עזה, במרחק דקות מיישובים ישראליים, ואויבים שנפגשים שוב ושוב עם עוצמתו של המודיעין הישראלי ומפנימים זאת, לא ניתן להסתמך על מרחב הרתעה סיגינטי לצורך היערכות אופרטיבית, ובוודאי שלא נכון לבנות על כך שביום פקודה נצליח להשיג את ידיעת הזהב. האחריות על חלקה של 8200 בכישלון המודיעיני והמבצעי מוטלת כולה עליי".

יחידת 8200 נחשבת לאחת מהיחידות הטכנולוגיות הטובות בעולם היחידה אמונה על איסוף מודיעין אותות ופענוח צפנים, השייכת לאגף המודיעין. עם מינויו של שריאל למפקד היחידה, לפני שלוש שנים, נכתב באתר צה"ל על שריאל, בן 45 כיום, כי הוא התגייס לאגף המודיעין ב-1997. הוא שירת בצעירותו כקצין מודיעין וסייבר ב-8200, ולאחר מכן היה קצין מודיעין באוגדה 91, ראש זירת צפון בחטיבת המחקר, קצין מודיעין בפיקוד המרכז וראש חטיבת ההפעלה באמ"ן. 

שריאל, שגדל בחיפה, הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה ותואר ראשון נוסף במזרח תיכון מאוניברסיטת בר אילן. הוא אוחז גם בתואר שני באסטרטגיה, ביטחון וכלכלה מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון. בספר שפרסם נכתב כי תחומי המומחיות שלו הם תחומי הסייבר ומדע הנתונים. בנוסף נכתב כי הוא קיבל ב-2018 את פרס ביטחון ישראל על פרויקט בינה מלאכותית חדש ופרויקט נגד טרור, וצוין כי כתב ספרים גם בעברית - על מודיעין, אסטרטגיה וחיזבאללה.

יחידת 8200 פרישה ראש אמ"ן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}