י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"יש נכונות"

"חמאס כן מעוניין בעסקה, בתנאי אחד בסיסי"

ד"ר מיכאל מילשטיין שיתף בנקודת מבטו על האפשרות לעסקת חטופים וביקר את השיח הציבורי: "אי אפשר להגיד אין נכונות לעסקה"

"חמאס כן מעוניין בעסקה, בתנאי אחד בסיסי"
יחיא סינוואר צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

סיון כהן שוחחה ב-103fm עם ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניברסיטת תל אביב על התמיכה הפנימית בחמאס, וניסה לענות על השאלה האם באמת חמאס מסרב לעסקת חטופים.

"לב הבעיה של השיח הישראלי הוא שהוא כל כך רווי בסיסמאות וטיעונים פוליטיים שאתה מתקשה להבין מה המציאות עצמה. מה שעומד בפנינו כקביעות הוא הרבה יותר עמדה מאשר המציאות. אני מנסה לנקות את התמונה מכל הכתמים הפוליטיים והאידאולוגיים שיכולים להיות בה, והדברים משתקפים מתוך השיחות אתמול בין המתווכות לחמאס לקטר", אמר.

לדבריו, "חמאס כן מעוניין בעסקה, בתנאי אחד בסיסי: שאנחנו מפנים את רצועת עזה לגמרי. אפשר להתנגד לזה, אבל זה לא כמו להגיד שאין נכונות לעסקה. כשבודקים את סט התביעות של חמאס: הקו האדום האותנטי הוא הטריטוריאלי. הם יכולים להתגמש לגבי האסירים. אם תתחיל לדבר עם חמאס להתחיל לממש בצורה מסודרת את הנסיגה מפילדלפי ונצרים רק בשלב השני, יש על מה לדבר כאן".

"כנראה היתה סוג של פדיחה שם"

על המכתב שהציג אמש שר הביטחון יואב גלנט, אמר המומחה: "מה שכתוב בערבית זה לא מה שהוא אומר בעברית. כנראה היתה סוג של פדיחה שם. הוא מתאר פגיעה קשה בחמאס, אבל הוא מציג בערבית את המסמך שמונה את התביעות שחמאס לשחרור אסירים. זה מעניין בפני עצמו, רק שזה לא מה שהוא מדבר. אני חושב שעוד בדיקה היתה מאוד עוזרת"

לגבי המסמך עצמו סיפר הדוקטור: "המסמך עצמו המקורי הוא על תחושת הפגיעות של חמאס. יש על זה עוד עדויות של אמצעי התקשורת. הוא מאוד פגוע, אבל הם עדיין הגורם השולט"

מחאה פנימית נגד חמאס? "ווישפול ת'ינקינג שלנו"

"אני שואל את עצמי וגם את בני השיח שלי: איך יכול להיות שאחד עשר חודשים לאחר הנכבה הכי קשה שחטפתם, אין קול ואין מחאה נגד הסיפור הזה", תהה, "חלק זה אכן פחד, אבל עדין קיימת הרבה מאוד הזדהות. קראתי מאמר בעיתון 'א-שארק אל אווסט' איך החיים שם כיום במערכת החינוך. 94% מבתי הספר לא קיימים, ועדין אתם לא יוצאים נגד השלטון? זה קצת ווישפול ת'ינקינג שלנו. הייתי רוצה שזה יקרה, אבל זה אפילו לא קרוב".

עסקת חטופים מיכאל מילשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}