י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
"אתה נורמלי?"

קרב הצעקות של בן גביר וסמוטריץ' בדיון על מצוקת הכליאה

במהלך דיון בלשכת נתניהו על המחסור במקומות כליאה התגלעה מחלוקת סוערת בין שר האוצר לשר לביטחון לאומי, שדרש ממנו תקציב לבניית 5,000 מקומות כליאה חדשים. סמוטריץ' השיב: "תשתמש קודם בכסף ובתקנים הלא מנוצלים של משרדך". בן גביר זעם: "ראש הממשלה מבקש תוכנית בזק - ואתם מתקמצנים?"

קרב הצעקות של בן גביר וסמוטריץ' בדיון על מצוקת הכליאה
סמוטריץ ובן גביר במליאה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מצוקת הכליאה בישראל היא אחת מהסוגיות הביטחוניות הרגישות מאז שפרצה המלחמה - אולם גם אמש (רביעי) לא נרשמה התקדמות בטיפול בה. זאת לאחר שוויכוח בין שניים מהשרים האחראיים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’, הסתיים בריב ובהטלת האחריות זה על זה.

על פי דיווח ב'ווינט', בן גביר הציג תוכנית לבניית 5,000 מקומות כליאה חדשים ודרש תקציב מיוחד לפרויקט ותוספת תקנים. נתניהו הציע מטרה צנועה יותר, אך גם כזאת שניתנת ליישום מהיר: פרויקט שניתן לבצע מיידית ולסיימו תוך 4-3 חודשים. המספרים שעליהם דובר: 470 מקומות כליאה בעלות של 40 מיליון שקלים, הרבה פחות מהמספרים של השר לביטחון לאומי.

בשלב זה התפתח עימות חריף בין סמוטריץ' לבן גביר, שהגיע לצרחות. שר האוצר אמר: "תשתמש קודם בכסף הלא מנוצל שיש למשרדך, וגם ב-700 התקנים שיש לך ואינם מאוישים". השר לביטחון לאומי רתח. הוא אמר לסמוטריץ': "אתה נורמלי?! תראה על מה אתה מדבר. בנינו כבר 3,000 מקומות כליאה, בניית שיא שלא הייתה שנים בשב"ס. אני מציע תוכנית של 5,000 מקומות כליאה, ראש הממשלה מבקש תוכנית בזק - ואתם מתקמצנים?".

סמוטריץ' לא ויתר: "אתה צריך לנצל כסף לא מנוצל". בן גביר תהה: "מה, אתה רוצה שניקח את האסירים לבתים שלנו על הגב?". בסופו של דבר הדיון התפוצץ. ראש הממשלה הוציא את כל הנוכחים מהחדר ונשאר לבד עם השניים. לדברי גורמים שמעורים בנושא, נתניהו הורה להם למצוא פתרון שיאפשר בנייה מיידית של 470 יחידות כליאה.

אבל הסוגיה התקציבית לא באמת נפתרה. על-פי גורמים במשרד לביטחון לאומי, סוכם שתינתן התוספת התקציבית הנדרשת. אולם, על-פי גורמים בסביבת סמוטריץ', סוכם שהמשרד לביטחון לאומי יממן מתקציבו את הצורך המיידי, ואם הכספים שיש בידיו לא יספיקו - יבחנו במשרד האוצר אפשרות לתוספת תקציב. בלשכת ראש הממשלה סירבו אתמול להתייחס לידיעה.

בנימין נתניהו איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' בתי כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}