י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מתקרבים להכרעה

שבועיים לבחירות לרבנות: הדיל במבוי סתום וכלל לא בטוח שיצליח להתממש

פארסת הדיל לרבנות הראשית יצאה משליטה וכרגע נראה שגבוהים הסיכויים שדווקא המצביעים החופשיים יקבעו מי יהיה הרב הראשי הבא

שבועיים לבחירות לרבנות: הדיל במבוי סתום וכלל לא בטוח שיצליח להתממש
בחירות לרבנות הראשית צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבחירות לרבנות הראשית מתקרבות, המועמדים יצאו השבוע לגייס 20 תומכים מקרב חברי הגוף הבוחר שיחתמו על התמודדותם כפי שדורש החוק ונראה כי בעוד הקרב על תפקיד הרב הראשי הספרדי הוכרע, הבלבול בשדה האשכנזי גדול מתמיד. חמישה מועמדים מתמודדים על התפקיד הנחשק וכעת נראה כי ייתכן שלא יהיה דיל כלל והבחירות הללו יוכרעו דווקא על ידי המצביעים העצמאים בקרב הגוף הבוחר. אז בואו נעשה סדר באירוע.

כזכור, כחלק מההסכמים הקואליציוניים נחתם הסכם בין יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לבין יו"ר 'הציונות הדתית', בצלאל סמוטריץ', בו נקבע כי הם יפעלו יחד לבחירת רב ראשי ספרדי חרדי מטעם ש"ס ורב ראשי אשכנזי ציוני דתי מטעם סמוטריץ'. כדי לקבוע את זהות המועמד האשכנזי הקים סמוטריץ' וועדת רבנים מכל זרמי הציונות הדתית שתגיע להסכמה על רב אחד מהמגזר, כשסמוטריץ' פועל מאחורי הקלעים להביא לבחירתו של הרב מיכה הלוי, רבה של פתח תקווה.

הרב מאיר כהנא

מי שנבחר בוועדה הוא דיין צעיר ונמרץ - הרב מאיר כהנא, אב בי"ד באשקלון. אלא שהבחירה ברב כהנא עוררה התנגדות חרדית חריפה ובכירים בש"ס העבירו מסרים לציונות הדתית כי אם הרב כהנא ישאר מועמדם, הם לא יוכלו לעמוד מאחורי ההסכם. סמוטריץ' צריך לקבל כעת החלטה קשה, האם להישאר עם מועמד הרבנים ולהפסיד את תמיכת ש"ס, או להאבק בלחצים עזים מצד רבני המגזר ואנשי ציבור ולתמוך ברב אחר. נראה כי נכון לעכשיו, סמוטריץ' לא מצליח להכריע.

הרב מיכה הלוי

רבה של פתח תקווה, המזוהה עם ישיבות הקו והר המור. לרב הלוי אין בסיס תמיכה רחב בקרב חברי הגוף הבוחר, אך הוא זוכה לתמיכה מאחורי הקלעים מסביבת סמוטריץ' מראשית הדרך והוא צריך את 'הדיל' כדי לנצח. עם זאת הוא נמצא תחת התנגדות רבני ישיבות מרכז הרב ובראשם הגאון הרב יעקב שפירא וגם רבנים נוספים בציבור הדתי לאומי מתנגדים למועמדותו. גם סביב אישיותו ועמדותיו וגם על עצם הפרת החלטת הוועדה.

לכן נראה כי סמוטריץ' יתקשה לעמוד מאחורי המועמדות שלו וכי הוא מנסה להגיע להבנות חשאיות עם דרעי על תמיכת אנשי ש"ס ברב מיכה, מבלי להתנער ציבורית ממועמדותו של הרב כהנא. אלא שעל פי הערכות במקרה שכזה רבים מאנשי ש"ס צפויים להתפזר לשאר המועמדים.

הרב אליעזר איגרא

כיהן כחבר בית הדין הגדול וכממלא מקום נשיא בית הדין. זוכה לתמיכה רחבה מאוד המוערכת בכשלושים אחוז מהגוף הבוחר, הן משום ניסיונו הרב – 35 שנה בבית הדין - והן משום היותו תלמיד חכם המקובל על כל הזרמים. היה הדיין הדתי לאומי הראשון שמונה לבית הדין הגדול, היחיד שקיבל את הסכמת כל הזרמים התורניים בוועדה למינוי דיינים. עם זאת, הרב איגרא שהתמודד גם הוא בוועדת הרבנים הציונית דתית, ככל הנראה לא יזכה לתמיכת סמוטריץ'. 

הרב קלמן בר

רבה של נתניה ובוגר הציונות הדתית, אך מזוהה כיום עם המגזר החרדי וילדיו לומדים בישיבות חרדיות. זוכה לתמיכת 'דגל התורה' וגם לתמיכת ראש הישיבה, הגאון הרב יעקב שפירא שליט"א. הרב שפירא שאף להתמודד לתפקיד הזה וסמוטריץ' הוא שסיכל את מועמדותו, לכן מטרת העל בסביבתו היא למנוע את בחירת מועמדו של סמוטריץ' לתפקיד והם עושים מאמצים רבים למנות דווקא את הרב בר שנתפס כחרדי, כדי שסמוטריץ' ישלם מחיר ציבורי  לאחר שהבטיח למנות רב ראשי ציוני דתי ונכשל. דרעי, המחוייב לדיל עם סמוטריץ', לא יתמוך בגלוי ברב קלמן.

הרב משה חיים לאו

בנו של ואח של. אביו, הרב ישראל מאיר, כיהן כרב הראשי לישראל ואחיו, הרב דוד, סיים לפני כחודשיים את תפקידו כרב הראשי. בעקבות השושלת הוא זוכה לתמיכה יפה בגוף הבוחר, אך גם הוא לא זוכה לתמיכה פוליטית נכון לעכשיו ולא יזכה בדיל.

לסיום, נראה כי הבלבול הגדול החליש משמעותית את היכולת לקיים דיל חד משמעי ונראה כי הפעם, מי שיכריע את הבחירות הללו הם חברי הגוף הבוחר עצמם. זו הסיבה לנהירה המשמעותית של המתמודדים אל החברים בגוף, רבנים, ראשי מועצות דתיות, ראשי ערים, ח"כים ושרים. השטח הוא שיקבע וכולם עושים מאמצים כדי להשיג עוד קול בדרך ליעד.

הרבנות הראשית בחירות לרבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}