י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
מלחמת דת

סערת התפילה בתל אביב: נכשלו המגעים מול העירייה - ביהמ"ש יקבע

בארגון ראש יהודי הבהירו כי הם מבקשים לקיים את האירוע במשך שעות בודדות וכי לא ביקשו לקיים את האירוע על פני כל מרחב הכיכר אלא רק בחלקו. לחילופין, הציעו בראש יהודי לקיים את התפילה בגן מאיר. בעיריית תל אביב השיבו בשלילה מוחלטת גם למכתב זה

סערת התפילה בתל אביב: נכשלו המגעים מול העירייה - ביהמ"ש יקבע
תפילה בכיכר החטופים בת"א צילום: תומר נויברג, פלאש 90

סערת התפילה בכיכר דיזנגוף: ארגון ראש יהודי ועיריית תל אביב, עדכנו היום (רביעי) את בית המשפט המחוזי בתל אביב, כי לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לבקשת ראש יהודי ו-32 עותרים נוספים לקיים תפילה המונית בכיכר דיזנגוף בתל אביב ביום הכיפורים. כעת, הכדור חוזר לבית המשפט שיצטרך להכריע בין הצדדים.

כזכור, בארגון ראש יהודי ביקשו מהעירייה לאפשר להם לקיים תפילה ברחובה של עיר ולאחר שהעירייה סרבה לבקשה, הגישו לבית המשפט עתירה נגד החלטת העירייה.

לעדכון שהגישו היום הצדדים לבית המשפט, צורפו שני מכתבים ששלחו זה לזה. במכתב האחרון ששלחו בארגון ראש יהודי לעיריית תל אביב, בניסיון להגיע להסכמה, הובהר כי הם מבקשים לקיים את האירוע במשך שעות בודדות, ארבע שעות בערב החג ושעתיים לקראת צאתו.

עוד טענו כי לא ביקשו לקיים את האירוע על פני כל מרחב הכיכר אלא רק בחלקו. בנוסף הם מבקשים לסגור את המזרקה בשעת התפילה כדי שלא תפריע לשמוע את החזן, לא להתיר פעילות מאורגת אחרת בכיכר וכן לאפשר להם להתחבר למערכת החשמל.

בארגון הבהירו כי לא הם מבקשים לאסור על כל אדם לעשות כרצונו בכל מרחב אחר סמוך לכיכר ובלבד שלא יעשו פרובוקציות מכוונות לפיצוץ התפילה. לחילופין, הציעו בראש יהודי לקיים את התפילה בגן מאיר.

בעיריית תל אביב השיבו בשלילה מוחלטת גם למכתב הזה. בעירייה הבהירו כי מדיניות העירייה מתנגדת להפרדה בין גברים לנשים והעירייה לא תסכים להצבת מחיצה באורך של 15 מטר על כביש במרחב הציבורי. בנוסף, הם הביעו תמיהה רבה מדברי מציפיית העמותה שפקחי העירייה יאכפו את ההפרדה וטענו כי אין לכך שום מקור סמכות חוקי. עוד כתבו כי הבקשה, שכוללת הקמת דוכן תפילה, ארון קודש, שולחנות וכיסאות וכן חיבור לחשמל, היא למעשה הפקעה של המרחב הציבורי מפעילותו הרגילה לטובת פעילות ספציפית - בקשה שהעירייה אינה מסכימה להיעתר לה. 

"ניסיון העותרת, אפוא, להציג עצמה כנושאת דגל היהדות ו'למסגר' החלטה עירונית העוסקת באופן ניהול המרחב הציבורי כ'שנאה יוקדת למיעוט הדתי והמסורתי' רק מכיוון שאינה תואמת את האינטרס שלה וניסיון העותרת להפוך החלטה עירונית עניינית ל"מלחמת דת", לא רק שחוטאים לעובדות ולטיב ההחלטה ולנימוקיה אלא אף ראויים לכל גינוי", כתבו בעירייה. "השתלחות בוטה ורצון לייחס לעירייה כוונות זדון כנגד חלק מתושביה, אינם אלא ניסיון לעורר מדנים ופילוג שלא לצורך, או שמא נאמר לצורך אינטרס צר ולא ראוי. על כך יש להצר.

"נשוב ונאמר, בפה מלא, ענייננו אינו בסוגיה של אירוע דתי – באשר הוא דתי – במרחב הציבורי (ונזכיר כי אף בקשות גורמים אחרים סורבו), כי אם בסמכות וחובת העירייה, כמופקדת על המרחב הציבורי, להסדיר את אופן ותנאי העמדתו של המרחב הציבורי לטובת גורם פרטי – ללא קשר או תלות בטיב הפעילות המבוקשת. כך, ולא אחרת. אנו תקווה, כי חרף המחלוקת בין הצדדים – אשר, כשלעצמה, לגיטימית היא עד מאד ייעשה מאמץ לשמור על שיח מכבד".

"תגובת העירייה להצעות הפשרה מפני דרכי שלום שהציעו 33 עותרים מעידה על חוסר סובלנות לשמה", הגיב בא-כוח העותרים עו"ד אורי ישראל פז. "הצענו להתפלל ביום כיפור בכיכר דיזנגוף כמו בשנים עברו למעוניינים בתפילה יהודית. שטחיה הציבוריים של העירייה וגניה נועדו לשימושו של הציבור הרחב. מחובתה המשפטית של העירייה להעמידם לרשות הציבור כולו, על כל גווניו, תוך מתן אפשרות להבעת דעות ואמונות שונות. אין העירייה רשאית להפלות לרעה ציבור זה או אחר בשל אי-הסכמה של מי מאנשיה לדעותיו של אותו ציבור".

עוה"ד פז הוסיף כי "הצגנו לפני בית המשפט את המקורות ההלכתיים כיצד תפילה אורתודוקסית מתנהלת מאות בשנים בהפרדה בין גברים לנשים, גם במרחב הציבורי הפתוח. ואפילו בהמלצות הצוות המשרדי במשרד המשפטים לבחינת תופעת הדרת-נשים במרחב הציבורי, הוחרג 'אירוע בעל אופי דתי מובהק שעיקרו פולחן דתי או טקס דתי משמעותי אחר כשבאי האירוע מתאפיינים ברצון בהפרדה'. והיועץ המשפטי לממשלה אף פירסם הנחיה מעודכנת בעקבות פרשת עפולה, שלא כל הפרדה מגדרית היא הדרת נשים, ומחובתה של עיריית תל אביב לפעול על פיה".

לדברי עוה"ד פז, "עיריית תל אביב חוטאת למהותה של מדינה יהודית ודמוקרטית, כי המדינה היהודית תהיה קליפה ריקה ללא תרבות יהודית ששורשיה במורשת היהודית במרחב הציבורי, והמדינה הדמוקרטית מחויבת לערכים של חופש הביטוי הדתי ומתן אפשרות למגוון הרחב של המגזרים באוכלוסייה להשתמש במרחב הציבורי במידה שוויונית ככל האפשר".

עיריית תל אביב תל אביב ראש יהודי עו''ד אורי ישראל פז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}