י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
שינוי תפיסה

תופעת ההתחמשות בציבור החרדי: "החיבור הוא לא פשוט, זו אחריות גדולה"

אירועי השבעה באוקטובר שינו את הגישה במגזר כלפי התחמשות והגנה עצמית. איש הנשק החרדי מוטי לוי על העלייה החדה בהתעניינות בנשק ובאימונים טקטיים מצד תושבי הערים החרדיות. האם מדובר בתופעה חולפת או במגמה מתפתחת?

חרדים נושאים נשק, ארכיון
חרדים נושאים נשק, ארכיון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אירועי השבעה באוקטובר, שהביאו לעלייה חסרת תקדים במפלס החשש הביטחוני בקרב אזרחי ישראל, הובילו גם לשינוי מהותי במגזר החרדי. כאשר תחושת האיום הלכה וגברה, רבים מצאו את עצמם מחפשים דרכים להגן על עצמם. תופעה שהייתה עד כה שולית יחסית במגזר החרדי – רכישת נשק ולימוד מיומנויות הגנה עצמית – הפכה פתאום לנושא מרכזי.

מוטי לוי, איש הנשק החרדי ומנהל קבוצת 'חמושים חרדים' וערוץ 'עולם הנשק Israel', מספר על העלייה הדרמטית בהתעניינות מצד הציבור החרדי. "מאז הטבח בשמחת תורה, אנחנו רואים קפיצה במספר החרדים שמבקשים להוציא רישיון לנשק". הוא מציין. לדבריו, מדובר בשינוי תפיסה רחב בתוך המגזר, שבו במשך שנים נמנעו רבים מלפנות לכיוון של חימוש אישי.

לוי, שהקים את קבוצת 'חמושים חרדים' מסביר כי הקבוצה לא רק מספקת מידע על רכישת נשק, אלא גם דואגת להעניק לחברים בה הטבות והנחות באימונים במטווחים ובחנויות לציוד טקטי. "אנחנו מבינים שהחיבור של החרדים לנשק הוא לא פשוט, ולכן חשוב לנו להקל עליהם את התהליך, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית," הוא מסביר.

באדיבות המצלם"החיבור של החרדים לעולם נשק הוא לא פשוט". לויצילום: באדיבות המצלם

לוי מסביר כי לא מדובר רק על רכישת נשק, אלא גם על למידת השימוש בו בצורה מקצועית. הקבוצה מעניקה לחבריה הנחות והטבות במטווחים, מתוך הבנה שאימונים נכונים הם חלק בלתי נפרד מהיכולת להגן על הבית והמשפחה. "מי שרוצה לרכוש נשק חייב להבין שזו אחריות גדולה", מדגיש לוי.

באופן כללי, המגזר החרדי מתמודד כעת עם מציאות ביטחונית מורכבת יותר. זאת, בין היתר, גם על רקע הפיגועים הרצחניים שהתרחשו בשנים האחרונות ביישובים החרדים. "יש פה שינוי פרדיגמה", טוען לוי. "הציבור החרדי חשוף לאיומים. במקרי קיצון, גורמי הביטחון לא יוכלו לתת מענה הרמטי, כמו שראינו בטבח – לכן חשוב גם לדעת להגן על עצמך".

התגברות התופעה ניכרת בעיקר בקרב חרדים שגרים באזורים בעלי איום ביטחוני גבוה, כמו ירושלים והיישובים ביהודה ושומרון. לוי מדגיש כי ישנן קהילות שבהן המודעות לנושא עלתה בצורה משמעותית, אך עדיין יש צורך בעבודה רבה בהפצת המידע והעלאת המודעות לעניין ההתחמשות בקרב קהילות נוספות.

התחמשות הציבור החרדי, בעיקר לאור אירועים טראומטיים כמו השבעה באוקטובר, נראית כתופעה שמעמיקה את שורשיה במגזר. ככל שהתחושות הביטחוניות ימשיכו להוות גורם מרכזי בחיי היום-יום, ייתכן מאוד שיותר ויותר חרדים יפנו לכיוון של רכישת נשק ואימונים בהגנה עצמית.

נשק אקדח חרדים מוטי לוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}