ט"ו אלול התשפ"ד
18.09.2024
לקרוא ולא להאמין

בלתי נתפס: מחדל אחר מחדל - כך חיל האויר לא היה מוכן ב-7.10

על פי התחקיר, באותו בוקר היה חיל האוויר בכוננות הנמוכה ביותר שלו: בכל הארץ היו רק שני מטוסי קרב ושני מסוקי קרב בהיערכות קצרה להמראה. בשעה 6:30 בבוקר טס מעל עזה רק כטמ"מ אחד, אולם איש לא עקב אחרי התוצרים שלו

בלתי נתפס: מחדל אחר מחדל - כך חיל האויר לא היה מוכן ב-7.10
טייסת 120 צילום: אתר חיל האוויר

תחקיר כאן 11 על מחדל חיל האוויר במהלך יום השבעה באוקטובר, מעלה כי במשך כעשר שעות מתחילת מתקפת חמאס לא ידע מפקד חיל האוויר תומר בר על קיומה של מסיבת הנובה באזור קיבוץ רעים - וזאת אף שכלי התקשורת עסקו בה בהרחבה בשידור ישיר והרשתות החברתיות היו עמוסות בהודעות של קרובים מודאגים שחיפשו את יקיריהם. 

עובדה זו היא אחת משורה ארוכה של כשלים וממצאים קשים העולים בתחקיר של התוכנית "זמן אמת" בכאן 11 שהגיש אבי עמית, על תפקוד זרוע האוויר של צה"ל ביום הראשון למלחמה. חלק מהמידע המתפרסם מתבסס על התחקיר שערך החיל בעצמו וטרם הוצג לאנשיו או לציבור.

על פי התחקיר, באותו בוקר היה חיל האוויר בכוננות הנמוכה ביותר שלו: בכל הארץ היו רק שני מטוסי קרב ושני מסוקי קרב בהיערכות קצרה להמראה. בשעה 6:30 בבוקר טס מעל עזה רק כטמ"מ (כלי טיס מאויש מרחוק) אחד, והוא אף תיעד בלילה התרחשויות חריגות ברצועה, אולם איש לא עקב אחרי התוצרים שלו.

כשמטוסי הקרב כבר הוזנקו, הם טסו להגן על נכסים אסטרטגיים ולא הגיעו ליישובי העוטף במשך שעות ארוכות. בכיר בחיל האוויר סיפר שהטייסים פיטרלו במשך שעות מעל אסדת גז מבלי לתרום דבר למערכה המתפתחת.

התקיפה הראשונה מהאוויר בוצעה בשעה 7:15 על ידי כטמ"מ בודד באזור נתיב העשרה, אך היא לא הייתה אפקטיבית ולא מנעה את כניסת המחבלים למושב ואת הטבח בתושביו. כמו כן, רק בשעה 10:00 הנחה מפקד החיל לתקוף את הפרצות בגדר הגבול, שרכן נכנסו לישראל אלפי מחבלים ותושבים עזתים, אולם ההוראה בוצעה רק כשעה לאחר מכן.

עוד עולה כי לחמאס היה מידע רב על בסיסי חיל האוויר, לרבות המיקום של מסלולי ההמראה. הוא טיווח אותם ברקטות והקשה על כלי טיס להמריא ולסייע למתרחש בעוטף. כמו כן נמצאו מחדלים קשים בשמירה על מידע מסווג, והתברר שמחבלי חמאס תכננו להמשיך את המסע שלהם ולהגיע לבסיסי חיל האוויר בדרום.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ב-7 באוקטובר צה"ל ובתוכו חיל האוויר כשל במשימתו. באותו הבוקר אנשי החיל, בסדיר ובמילואים הגיעו לבסיסים והחלו מיד בביצוע משימות ההגנה וההתקפה תוך היערכות להסלמה בזירות נוספות. מתחילת האירוע, במשך השעות הראשונות וביממת הקרב הראשונה חיל האוויר תקף מאות מטרות וחיסל מהאוויר מאות מחבלי חמאס באמצעות מטוסי קרב, כלי טיס מאוישים מרחוק ומסוקי קרב.

"בנוסף לכך, הוטסו לאזור העוטף מאות לוחמים ופונו מאות פצועים בסיוע כוחות חיל האוויר, במקביל ללחימה קרקעית אותה ביצעו הכוחות המיוחדים של חיל האוויר. הכוננות החילית נקבעת על פי הערכת מצב והיא נבחנת במסגרת התחקור המטכ"לי. הטענה כי חיל האוויר לא התאמן על הפקודות האופרטיביות לתרחישי חדירה אינה נכונה. החיל עבד על פי תוכנית האימונים השנתית שנקבעה בהתאם לאיומים. 

"בבוקר שבעה באוקטובר חיל האוויר היה בכשירות מלאה. כלל אנשי המילואים של החיל התייצבו ומאז אותו היום מצויים בלחימה בכלל החזיתות. צה"ל נמצא בעיצומו של הליך התחקור המבצעי של אירועי השבעה באוקטובר ומה שקדם להם. בתוך כך, מתוחקר גם חיל האוויר, באופן מפורט ונוקב. התחקירים מתבצעים בימים אלו, ולכשיסוכמו יוצגו בשקיפות".

צה"ל חיל האוויר השבעה באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}